خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

ایران جان رسانه ملی به اصفهان می‌رود/ تمرکز بر استان‌ها در اولویت سازمان صداوسیما

ایران جان رسانه ملی به اصفهان می‌رود/ تمرکز بر استان‌ها در اولویت سازمان صداوسیما

نشست خبری دومین مرحله طرح ملی ایران جان، اصفهان جان صبح امروز سه‌شنبه ۲۰ خرداد در سالن خورشید مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست علیرضا کیخا معاون امور استان‌های صداوسیما اظهار کرد: همه رسانه‌ها می‌توانند در رویداد ایران جان نقش ایفا کنند. رویداد ایران جان یک حرکت قرارگاهی در رسانه ملی است و همه رسانه‌ها می‌‌توانند در کنار ما باشند. ایران سرزمینی متمدن، پهناور و زیبا با مردمانی مهمان‌نواز، قدردان، مجاهد و مهربان است و این مردم، ایران را زیباتر از همه جای دنیا به تصویر کشیده‌اند. 

کیخا خاطرنشان کرد: رویداد ملی ایران جان که در نشست‌های قبلی هم عرض کردم، ایده‌ای بود که تبدیل به یک طرح شد و در انتهای سال ۱۴۰۳ به ریاست محترم سازمان تقدیم شد، طرح تایید شد و ناظر به یک مسئله جدی که ما ایران را آنطور که باید نتوانستیم به مردم معرفی کنیم و از طرفی برای اینکه بتوانیم به سمت حل بخشی از مساله‌های اولویت‌دار استان‌ها حرکت کنیم‌، این طرح به مرحله اجرا رفت. در اولین هفته استان خوزستان جانانه جلو آمد و اولین استانی بود که میزبان این رویداد ملی شد، اتفاقات خیلی خوبی رقم خورد. ما قبل از رویداد خوزستان یک نظرسنجی را ناظر بر سه هدف افزایش میزان رضایت‌مندی مردم خوزستان، افزایش شناخت مردم ایران نسبت به خوزستان و حل مساله‌های اولویت‌دار خوزستان، انجام دادیم و نتیجه نظرسنجی خیلی امیدوارکننده بود‌.

وی افزود: قرار بود طرح ایران جان در هر ماه، یک هفته به یک استان بپردازد و از ۳۱ خرداد ماه تا ۶ تیر در خدمت مردم اصفهان خواهیم بود و در سال ۱۴۰۴ این رویداد با استان‌های ایلام، کردستان، فارس، همدان، خراسان جنوبی و هرمزگان ادامه خواهد داشت و با استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۴ ختم می‌شود و در سال ۱۴۰۵ هر ماه به یک استان خواهیم پرداخت.

محسن شاکرنژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: در مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما یکی از ماموریت‌هایمان سنجش میزان مخاطب و تاثیری است که این برنامه‌ها می‌توانند بر افکار بگذارند. سنجش تاثیرگذاری خیلی سخت است و در دوره جدید از ماموریت‌هایی که دکتر جبلی تعیین کرده‌اند بحث اثرسنجی تولیدات رسانه ملی است. ما برای اثرسنجی از دو روش علمی استفاده کردیم، یکی روش پیش‌آزمون و پس‌آزمون است، ما یک ماه قبل از عملیات‌ها در استان‌ها حضور پیدا می‌کنیم. مثلا ایران جان قرار است یک سری جاهای خوزستان را معرفی کند، ما قبل از آن سراغ جامعه می‌رویم ببینیم مردم چقدر این مکان‌ها می‌شناسند و دوباره در مرحله پس‌آزمون سراغ مردم می‌رویم تا ببینیم که آیا تغییری در اطلاعات مردم ایجاد شده یا خیر.

شاکرنژاد خاطرنشان کرد: ما از شیوه دیگری هم استفاده می‌کنیم، ما به سراغ سنجش تفاوت نگاه مخاطبانی که پویش را دیده‌اند با کسانی که پویش را ندیده‌اند هم می‌رویم. این نظرسنجی در دو سطح مردم ایران جز خوزستان و مردم خوزستان انجام داده‌ایم. در سراسر کشور ۴۹.۳ درصد پاسخگویان از طریق رادیو، تلویزیون یا فضای مجازی پویش ایران جان؛ خوزستان ایران را دیده‌اند. تفاوت بین کسانی که پویش را دیده‌اند و کسانی که پویش را ندیده‌اند این بود که مثلا ۹ درصد آگاهی کسانی که پویش را ملاحظه کرده‌اند درباره اینکه خوزستان قطب اصلی تولید گندم در ایران است، آگاهی بیشتری داشتند.

وی افزود: میزان مخاطب طرح ایران جان در بین مردم خوزستان ۵۹.۶ درصد بود و بالای ۷۰ درصد مردم خوزستان از این طرح راضی بودند. رضایت مردم خوزستان بالا بود و تفاوت معناداری هم در نظر مردم نسبت به این پویش وجود دارد.

غلامرضا نوری معاون فضای مجازی سازمان صداوسیما نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: رویداد ملی ایران جان یکی از مصادیق به ثمر رسیدن سند تحول سازمان صداوسیما است. اعتماد به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های استانی یکی از ثمرات این رویداد ملی است. ما سعی کردیم در حوزه فضای مجازی دو رویداد را رقم بزنیم، اولین اقدام راه‌اندازی تلویزیون تعاملی در استان است و شبکه کارون در خوزستان روی تلوبیون، فعال شده است. اتفاق دوم نهضت‌های تولید ملی و محلی است، در خوزستان رویداد محلی با عنوان خوزستان ایران نیز برگزار شد. به جز این، رویداد ملی هم برای دریافت عکس از مردم برگزار شد.

سلیم غفوری قائم مقام سیما نیز اظهار کرد: جزو اولویت‌های جدی دوره اخیر بحث عدالت رسانه‌ای و دیده شدن همه مردم ایران در قاب تلویزیون بود. طراحی برنامه ایران جان به برقراری عدالت رسانه‌ای و اهمیت دادن به اقوام و استان‌های مختلف کمک می‌کند. 

غفوری خاطرنشان کرد: بنا شد که همه شبکه‌های سیما درگیر موضوع شوند و در مجموع معاونت سیما ۱۸۳ ساعت برای خوزستان برنامه داشت که از کل آن، ۱۳۵ ساعت برنامه بود و ۳۷ ساعت میان‌برنامه و کارهای کوتاه و... . بیشترین برنامه را شبکه یک داشت و همه شبکه‌ها بخش‌هایی را به استان خوزستان اختصاص دادند و البته شبکه یک ۱۶ درصد از آنتن خود را به خوزستان اختصاص داد. کل سیما ۱۷ درصد از برنامه‌ها را به استان خوزستان اختصاص داده شده بود. برای اصفهان هم با همین حجم توان، شبکه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی خواهند داشت.

محسن صفایی‌فرد مدیر مرکز شعر و موسیقی و سرود رسانه ملی نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که باعث می‌شود بیش از پیش هنر شهرها دیده شود همین رویداد ملی ایران جان است. گونه موسیقی نواحی یک گونه پر بار و پر ثمر و پر خاطره است. در بازنمایی استان‌ها قطعا موسیقی و شعر یکی از ارکان اصلی است. موسیقی نواحی در خوزستان جایگاه ویژه‌ای دارد، اصفهان وضعیت آشناتری دارد و در طول سالها چهره‌های موسیقی برخاسته از استان اصفهان آشنا هستند. یکی از کارهای استان اصفهان که تدارک دیده شده معرفی بزرگان استان اصفهان است، اقبالی در سالهای اخیر ایجاد شده که هنرمندان شهرها خودشان را در ترانه‌ها و اشعار شهر خود را معرفی کنند و برای خیلی از شهرها قطعات موسیقی شاخص آماده شده است.

در بخش دیگر این نشست کیخا اظهار کرد: چون این طرح در طول سال پیگیری می‌شود و نقاط قوت و ضعف شناسایی می‌شود، آسیب‌شناسی هم با اجرای طرح مستمر است. یکی از آسیب‌شناسی‌ها که در مرحله اول صورت گرفت، مربوط به مساله محتوا بود و ما باید هدف‌گذاری‌هایمان دقیق‌تر باشد، نگاه دوم تعامل با دستگاه‌ها و نهادها است، نکته بعدی بحث سرمایه‌گذاری‌ها است که باید تعاملاتمان بیشتر شود و حتما نقدهای دیگری هم می‌تواند باشد که به مرور بررسی می‌شود. من این طرح را یک نهال می‌دانم که آرام آرام ثمر می‌دهد.

وی درباره تولید سریال در استان‌ها گفت: اراده سازمان تمرکز بر استان‌هاست، الان در معاونت سیما و سیمافیلم سریال‌هایی در دست ساخت است که این سریال‌ها بعضا در استان‌هایی تولید می‌شوند که تابحال هیچ سریالی در آن استان‌ها ساخته نشده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز