خبرگزاری کار ایران

ترویج صنایع دستی در مدارس لرستان

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۵۹۷

استان لرستان به واسطه همجواری با طبیعت بکر زاگرس و داشتن دشت‌های حاصلخیز و رودخانه‌های روان، متاثر از فضای پیرامون خود، از دیر باز تاکنون همزیستی مردم و طبیعت را در خود پرورانده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، مردم استان لرستان نیز به واسطه این جغرافیای طبیعی و بهره‌مندی از طبیعت بکر و در دسترس بودن ابزار و لوازم اولیه در طبیعت خدادادی، نهایت استفاده را برده و از دیرباز تاکنون در زندگی آنان تاثیر داشته است. 

مردم لرستان به واسطه قدمت تاریخی و فرهنگی این استان و همچنین وجود آثار و صنایع‌دستی در زندگی روزمره و دسترسی سریع به این هنر ارزشمند در روستاها و مناطق مختلف، با موضوع صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بیگانه نیستند. 

لباس محلی و عشایری مردم این دیار از دیرباز ترکیبی از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بوده که از کفش‌های سنتی تا کلاه نمدی و سربندهای اصیل زنان و پوشش مردان، همه و همه نشان از مردمانی هنرمند، هنردوست و هنرپرور است. 

ابزار و صنایع‌دستی در زندگی‌های عشایری و روستایی نیز به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره محسوب شده و از طلوع صبح تا شامگاهان، مردم عشایر و روستانشینان با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و ابزار سنتی و دست‌ساز در ارتباط هستند. 

در کنار این ارتباط گسترده فرهنگی از دیر باز تاکنون، بسیاری از هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در زندگی شهری نیز یافت شده و امروزه علاوه بر موضوع اقتصادی آن، به بخشی از دکوراسیون و ابزارآلات منزل و یا لباس‌های روزمره تبدیل شده است. 

این علاقه‌مندی به حدی رسیده است که بسیاری از خانواده‌های لرستانی با این موضوع در ارتباط تنگاتنگ بوده و فرزندان خود را به ساخت و نگهداری صنایع‌دستی و سنتی تشویق می‌کنند. 

ترویج و تبلیغ صنایع‌دستی و زیبایی‌های منحصر به فرد این ابزار سنتی، موجب شده تا دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی نیز از این هنر نیاکان خود استقبال کرده و با آموزش مداوم برخی رشته‌ها و همچنین استفاده از ابزار مختلف هنرهای دستی، آن را به بخشی از زندگی روزمره خود تبدیل کنند. 

دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه مبعث در شهرستان خرم‌آباد نیز، با فراگیری برخی از رشته‌های صنایع‌دستی و ساخت هنرهای سنتی، توانسته است فضایی زیبا و سنتی را در کنار نمایشگاهی از صنایع‌دستی خود در محیط آموزشی ایجاد کنند. 

نمایشگاه صنایع‌دستی دانش‌آموزان این دبیرستان دخترانه موجب شده تا علاوه بر استقبال دانش‌آموزان از این هنر اصیل سنتی، موجب درآمدزایی برای هنرمندان این دبیرستان شود. 

عباس حمزه‌ای معاون صنایع‌دستی لرستان گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی برای همه سنین آموزش داده می‌شود و دانش‌آموزان این دبیرستان توانسته‌اند با بهره‌گیری از این آموزش‌ها، صنایع‌دستی همچون گلیم بافی و نقاشی روی سفال و سبد بافی را تولید و در نمایشگاهی زیبا به دیگر دانش اموزان و علاقمندان عرضه کنند. 

حمزه‌ای افزود: با همکاری بین بخشی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان و اداره‌کل آموزش و پرورش استان، این آمادگی وجود دارد تا زمینه آموزش هنرهای سنتی و صنایع‌دستی بیش از پیش برای دانش‌آموزان و علاقمندان فراهم شود تا آنان در کنار تحصیل بتوانند با صنایع‌دستی محلی و بومی استان آشنا شوند. 

او اضافه کرد: با توجه به شعار معاونت صنایع‌دستی با عنوان «پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی» و همچنین با توجه به تاکید معاون محترم صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در خصوص استفاده از ظرفیت دانش آموزان جهت تربیت سفیران صنایع‌دستی، این دوره‌های آموزشی در سطح استان برگزار می‌شود که با برگزاری دوره‌های آموزشی توانسته‌ایم در سال گذشته تعدادی نمایشگاه صنایع‌دستی در سطح مدارس استان برپا کنیم. 

معاون صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: در سال گذشته و در اولین گام برای پیشبرد این اهداف در استان در جمع دانش‌آموزان دبستان شهید عباس کامیاب به معرفی صنایع‌دستی پرداخته شد که با توجه به طبع لطیف و هنردوست کودکان بسیار مورد استقبال دانش آموزان این دبستان قرار گرفت. 

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان نیز گفت: با توجه به گستردگی فرهنگی این استان و تنوع صنایع‌دستی لرستان، آموزش رشته‌های صنایع‌دستی در همه شهرها با عناوین و سرفصل‌های مختلف در دستور کار قرار داد. 

حسن‌پور افزود: در این راستا توانسته‌ایم برخی رشته‌های صنایع‌دستی استان را در همه شهرها به علاقمندان و بخصوص دانش‌آموزان آموزش دهیم که با توجه به اجرای موفق این مهم، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در برخی مدارس استان برپا شده است. 

او با اشاره به استقبال عموم مردم از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و بومی استان اظهار کرد: با هدف نهادینه کردن این موضوع و ترویج هنرهای سنتی در میان مردم، کلاس‌های آموزشی در حال برگزاری است و برخی از دانش‌آموزان هنرمند این دبیرستان نیز توانسته‌اند با آثار و صنایع‌دستی بومی استان این نمایشگاه را برپا کنند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان کرد: در کنار این نمایشگاه صنایع‌دستی، دیوارنگاره فرهنگی توسط دانش‌آموز آتنا خوارزمی در دبیرستان مبعث ایجاد شده که نشان‌دهنده ذوق و هنر و استعداد دانش‌آموزان این مرکز است. 

او خاطر نشان کرد: با توجه به علاقه‌مندی دانش‌آموزان این مدرسه به هنرهای سنتی، دانش‌آموز آنتا خوازرمی به عنوان همیار افتخاری میراث‌فرهنگی انتخاب شده و در ایام نوروز می‌تواند به عنوان راهنمای موزه در قلعه فلک‌الافلاک همکاری داشته باشد. 

حسن‌پور افزود: همچنین دانش‌آموزان هنرمند این دبیرستان می‌توانند در تابستان امسال به صورت رایگان در کلاس‌های صنایع‌دستی شرکت کنند. 

یونس بهاروند سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان نیز در بازدید مشترک مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از این نمایشگاه نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده و با هدف پرورش دانش‌آموزان هنرمند، در تلاشیم تا با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان زمینه آموزش هنرهای سنتی و صنایع‌دستی را بیش از پیش رونق دهیم. 

بهاروند افزود: دانش‌آموزان می‌توانند در کنار تعلیم و تعلم و فراگیری دروس خود، هنرهای سنتی و صنایع‌دستی را به عنوان یک هنر ارزشمند فراگیرند تا علاوه بر پاسداشت هنرهای نیاکان خود، زمینه‌ساز زیبایی و خلق آثار متنوع باشند. 

او اضافه کرد: دانش‌آموزان این دبیرستان با هنر دست خود علاوه بر خلق آثار ارزشمند توانسته‌اند با دیوارنگاره مدرسه، زمینه بهبود فضای آموزشی را فراهم کنند. 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان اظهار امیدواری کرد تا با همکاری بین بخشی، زمینه توسعه و آموزش هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در مدارس استان و در همه شهرستان‌ها فراهم شود تا دانش‌آموزان بتوانند در کنار تحصیلات خود، هنر و استعداد دیگری را بیاموزند. 

بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این بازدید با قول مساعد حمایت از هنرمندان و صنعتگران این مدرسه، اظهار کرد: دانش‌آموزان خلاق این مدرسه توانسته است با مهارت محوری، زمینه اشتغال و بهبود اقتصاد را فراهم کنند. 

جعفری افزود: این سازمان آمادگی حمایت از هنرمندان حوزه صنایع‌دستی برای ایجاد زمینه‌های اقتصادی و صادرات را دارد و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کند. 

او اضافه کرد: با توجه به نزدیکی استان لرستان به استان‌های مرزی و اهمیت صادرات، می‌توان با صادرات صنایع‌دستی بومی استان به دیگر کشورها، زمینه رشد اقتصادی را برای هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی فراهم کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز