خبرگزاری کار ایران

در نشست مستندسازان خارجی حاضر در جشنواره رسانه‌ای «صبح» مطرح شد؛

تحقیق در مستندسازی یک مؤلفه اساسی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۱۲۱

مستندسازان خارجی حاضر در رویداد بین‌المللی رسانه‌ای «صبح» با اشاره به فعالیت‌های آیت‌الله رئیسی و همدردی با مردم از ایرانی گفتند که همچنان در جهان قدرتمند ظاهر می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری جشنواره، نشست تخصصی مستند جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای «صبح» روز گذشته با حضور جمعی از مستندسازان از جمله ایگور لو پاتونک فیلمساز امریکایی، شان مورای فیلمساز ایرلندی، رضوان مرتضی مستندساز لبنانی، حسن یادگاری مستندساز و بهمن نورایی مدیر نشست در پردیس ملت برگزار شد.

رضوان مرتضی در این نشست درباره ضرورت‌های ساخت مستند تصریح کرد: باید یک نگاه تاریخی در مستند داشته باشیم وقتی می‌خواهید چیزی بسازید ابتدا باید مقاله زیاد بخوانید تا از داشته‌ها و اطلاعات زیاد پر باشید.

سپس ایگور لو پاتونک عنوان کرد: وقتی در مستند یا هر کار دیگری با مردان بزرگ کار می‌کنید تجربه‌های بزرگی دارید. من شانس داشتم در اوکراین مستند بسازم و موقعیت خوبی برایم ایجاد شد. برخی می‌گویند اینها سوءاستفاده است که در جنگ به دنبال مستندسازی هستید؛ ولی این‌گونه نیست.

شان مورای نیز درباره چالش‌های حوزه مستند عنوان کرد: کار در محیطی که پر تنش است و می‌خواهید صدای بی‌صدایان از طریق فیلم و رسانه باشید سخت می‌شود.

وی اضافه کرد: باید مراقبت کنیم خط رویکرد خود را گم نکنیم زمانی نیروهای شبه‌نظامی وجود دارند و نباید اجازه دهید در روند کاری شما خللی وارد کنند. در ایرلند خیلی از فیلمسازان هستند که فشار زیادی را حس می‌کنند.

کوهن در این نشست درباره مستندسازی در کشورهای مختلف عنوان کرد: امریکا جلوی آزادگی را می‌گیرد و به جنایت‌های صهیونیست‌ها دامن می‌زند و رسانه‌ها مثل فاکس نیوز و… طبق این منافع سیاه‌نمایی می‌کنند.

وی درباره مستندسازی در غزه نیز گفت: بحران غزه اتفاق امروز و دیروز نیست صهیونیست رسماً چندین سال است دست به کشتار می‌زند. صهیونیست‌ها از قحطی و هر اتفاقی به‌عنوان سلاحی علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند و باید دید چطور می‌توان در مستند اینها را به تصویر کشید.

حسن یادگاری در ادامه با تأکید بر خروجی مالی عنوان کرد: وقتی فیلم مستند می‌سازید باید مورد حمایت منابع مالی باشید و بعد کاری بکنید که خروجی اقتصادی داشته باشد.

وی درباره تجربه جام جهانی قطر گفت: ما برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم که چگونه باید در این فضا مستند ساخت تیم ما ببرد چگونه باید مستند را پیش برد یا ببازد چگونه باید رویکرد مستندسازی را تغییر داد. یک نکته این است که شما باید بدانید می‌خواهید چه کنید و متغیرها نباید روی شما تأثیر بگذارد. خودتان باید تحقیق کنید و شاخص‌ها را بررسی کنید. تحقیق در مستندسازی یک مؤلفه اساسی است.

مرتضی در ادامه به لوکیشن‌ها سینمایی ایران اشاره و بیان کرد: من توانستم امروز به شهرک سینمایی بروم و چقدر شهرک عالی ای در تهران دارید.

وی درباره برگ برنده مستندسازی تصریح کرد: فکر می‌کنم فیلمساز باید یک دایره المعارف باشد یا سطح وسیعی از اطلاعات داشته باشد.

پاتونک در ادامه درباره اقتصاد مستند بیان کرد: من خیلی فیلم ساخته‌ام و از این طریق کسب و کارم را پیش می برم. من می دانم این صنعت چطور کار می کند و چه محدودیت هایی دارد به همین دلیل این محدودیت ها مرا متوقف نکرد.

مورای درباره روایت ها در مستندسازی عنوان کرد: مستندسازی در امارات و عربستان کار سختی است چون هم پیمان با اسراییل هستند اما ما برای ساخت مستند در این کشورها می دانستیم که رسانه های ایران می توانند بازگو کننده روایت ما باشند. ما سراغ شبکه های اجتماعی رفتیم و سعی کردیم انها را همراه کنیم. 

در بخش پرسش و پاسخ نشست مرتضی درباره ممیزی در پلتفرم ها و غرب عنوان کرد: وقتی به یوتیوب می روید و اسم سردار سلیمانی را تایپ می کنید، به شما اعلام می کند که نمی تواند اسم او را بیاورد، هشدار می دهد و یا شما را از فضای سرویس بیرون می اندازد و این نوعی سانسور است.

پاتونک نیز درباره صهیونیست ها و به کار گیری ابزار به نفع خود گفت: اسراییلی ها از نظر جنگ الکترونیک خیلی قوی هستند.

 وی اضافه کرد: با این حال به اراده و عزم قوی مردم ایران باور دارم مردم ایران در برابر همه توطیه ها همیشه قوی ظاهر شده اند. باید از برخی روایت های نادرست اجتناب کرد.

کوهن نیز با اشاره به شهادت رییس جمهور عنوان کرد: به همه خانواده ها تسلیت می گویم این برای ایران انقلابی شکست نیست. رییسی بسیار کوشا بود با این حال ایدیولوژی ایران هیچ گاه به اشخاص وابسته نبوده و می تواند راهش را ادامه دهد. من گمان می کنم ایران با نگاه روشن خودش می تواند همچنان قدرتمند ظاهر شود.

دومین رویداد بین‌المللی رسانه‌ای «صبح» به دبیری محسن یزدی  از ۳۰ اردیبهشت‌ماه کار خود را در ۳ بخش «اصلی»، ‌ «معاونت برون‌مرزی» و «فلسطین» آغاز  کرد؛ نمایش آثار مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه راه‌یافته به مسابقه همراه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با موضوع رسانه، بخش اصلی این جشنواره است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز