خبرگزاری کار ایران

هوشنگ آقامیری:

توجه دولتمردان به هنر یعنی «ارزآوری»

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۲۶۲

در سال‌های گذشته اینگونه تصویب شد که نیم درصد از بودجه ارگان‌های دولتی به خرید صنایع دستی و آثار هنری از هنرمندان اختصاص پیدا کند، حتی به خاطر دارم که قرار بر این بود که این آثار هنری ارزشمند و فاخر خریداری شوند و به میهمانان خارجی اهدا به عنوان یادبود اهدا شوند. اما این اتفاقات رخ نداد!

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ آقامیری نگارگر و تذهیب‌گر یکی از هنرمندانی است اثرش در نمایشگاه «روایت باران» نمایش داده شده است. این اثر قرآنی نفیس با جلد مطلا است و صفحات آن به تذهیب مزین شده‌اند.

آقامیری دوازده جلد کتاب تالیفی در حوزه آموزش و معرفی هنرهای تذهیب و نگارگری دارد که چند جلد آن تا امروز به چاپ رسیده‌است. «آرایه‌ها و نقوش ختایی»، «آرایه‌ها و نقوش اسلیمی»، «آموزش طراحیِ گل‌های شاه عباسی»، «شَرَفه: نور معنوی در تذهیب»، «در حصار حاشیه (آموزش و کاربرد حاشیه در تذهیب)» و «نقش و نگاره‌های ایرانی در هنر ایرانی» آثاری هستند که توسط هوشنگ آقامیری روانه بازار کتاب شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند «روایت باران» باید تداوم داشته باشد، گفت: بهتر است دولتمردان هم از برگزارکنندگان و مجموعه‌هایی که در این زمینه تلاش می‌کنند، حمایت نمایند تا به این واسطه هم هنرمندان معرفی شوند و هم آثارشان بهتر دیده شود. این مسئله می‌تواند در رابطه با اقتصاد هنر نیز مفید باشد و ارزآوری خوبی برای کشورمان داشته باشد. در این صورت است که صنایع دستی ما لطمه نخواهد خورد. 

او در ادامه بیان کرد: بهتر است فرصتی برای نمایش و ارائه آثار فراهم کنیم تا علاوه بر اینکه مردم آثار ارزشمند را ببینند، همراه با ارائه این آثار به عنوان «هنر-صنعت» روی ارزآوری آن تمرکز کنیم. 

آقامیری در خصوص قانون تخصیص بودجه در ارگان‌های دولتی برای خرید آثار هنری گفت: معتقدم کسانی که متولی امر هستند و مسئولیت اجرای این قانون را دارند، نسبت به اهمیت آثار هنری اطلاعات لازم را ندارند. باید بگویم این موضوع به ساختار ذهن افرادی که مسئولیتی را به عهده می‌گیرند، برمی‌گردد.

این نگارگر در ادامه توضیحاتش گفت: به خاطر دارم که در سال‌های گذشته اینگونه تصویب شد که  نیم درصد از بودجه ارگان‌های دولتی به خرید صنایع دستی و آثار هنری از هنرمندان اختصاص پیدا کند، حتی به خاطر دارم که قرار بر این بود که این آثار هنری ارزشمند و فاخر خریداری شوند و به میهمانان خارجی اهدا به عنوان یادبود اهدا شوند.

آقامیری ادامه داد: اما از آنجا که افرادی که این بودجه‌ها را در اختیار دارند، شناختی نسبت به هنر یا «هنر-صنعت» که همان صنایع دستی است، ندارند تفکرشان این است که بهتر است این بودجه به کارهای دیگر اختصاص پیدا کند. به همین خاطر است که می‌بینیم قوانین لازم را داریم؛ اما به دلیل دیدگاه‌های افراد که می‌توان گفت آگاهی لازم را نسبت به این مسئله ندارند، اتفاق خاصی در این زمینه نمی‌افتد. 

هوشنگ آقامیری در پایان تاکید کرد: بخشی از بی‌توجهی به آثار هنری به جامعه هنرمندان برمی‌گردد، اگر هنرمندان عزت نفس و اعتماد به نفس خود را پایین بیاورند و ارزش و بهای لازم را برای کار خود قائل نشوند، قطع به یقین دیگران هم به آثار آن‌ها احترام نمی‌گذارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز