خبرگزاری کار ایران

معرفی الگویی برای سازمان‌های خدماتی، دولتی و فرهنگی در کتاب «ارزیابی عملیاتی»

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۳۵۵

چاپ دوم کتاب «ارزیابی عملیاتی (الگویی برای سازمان‌های خدماتی، دولتی و فرهنگی)» اثر حسین پرکان، کریم ابراهیمی، یونس فرقانی و احسان رحیمی منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «ارزیابی عملیاتی (الگویی برای سازمان‌های خدماتی، دولتی و فرهنگی)» اثر حسین پرکان، کریم ابراهیمی، یونس فرقانی و احسان رحیمی در ۲۲۴ صفحه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ دوم رسید.

ارزیابی، تعیین میزان انطباق برنامه با مسیر تعیین شده و نمایاندن نقاط ضعف و قوت آن است و نتیجه ارزیابی می‌تواند تصویری شفاف‌تر از چگونگی فعالیت‌ها را به مدیران و مجریان ارائه کند تا آگاهانه تصمیمات لازم را برای تقویت یا اصلاح و ادامه برنامه بگیرند.

آنچه در این کتاب، به تفصیل آمده نظام ارزیابی عملیاتی است که در طول پنج سال اخیر پس از طراحی و تثبیت دو فاز اول نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، طراحی، در طول سه سال آزمایش و در نهایت مستقر شده و در حال حاضر در هیئت یک متن علمی به جامعه مدیریتی تقدیم می‌شود.

این الگو، در طول پنج سال کار مطالعاتی و آزمایش و اجرا توسط گروهی از متخصصان مجرب در مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به سرانجام رسیده است.

این کتاب در دو بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «به سوی مدل مطلوب ارزیابی» شامل دو فصل است؛ فصل اول با عنوان «بررسی چارچوب‌ها و مدل‌های ارزیابی عملکرد» به بیان مفهوم‌شناسی ارزیابی، پیش نیازهای ارزیابی عملکرد سازمان، معیارهای تعیین شاخص‌های عملکرد و مدل‌های ارزیابی عملکرد پرداخته و مدل‌های ارزیابی کیفیت، ارزیابی عملکرد در بخش عمومی و ارزیابی عملکرد در بخش فرهنگ را به نگارش درآورده است. فصل دوم با عنوان «مدل مفهومی ارزیابی عملیاتی» به بررسی کارایی، پیشرفت کار و کیفیت اختصاص دارد.

بخش دوم با عنوان «مدل ارزیابی عملیاتیAPEQ» شامل فصل سوم تا ششم است. فصل سوم با عنوان «پیش نیازهای نظام ارزیابی عملیاتیِAPEQ» بودجه ریزی عملیاتی، نظام بهای تمام شده، بودجه‌بندی عملیاتی و تخصیص عملیاتی را مورد تاکید قرار داده است. فصل چهارم با عنوان «ارزیابی محصولات و خدمات» سنجش پیشرفت کار، سنجش کارایی و سنجش کیفیت را شرح می‌دهد. «ارزیابی واحدهای سازمان» عنوان پنجمین فصل از بخش دوم کتاب حاضر است که در آن ارزیابی واحدهای صنفی و ارزیابی واحدهای ستادی به رشته تحریر درآمده است. ششمین و آخرین فصل از بخش دوم کتاب حاضر با عنوان «ارزشیابی عملیاتی کارکنان، مدیران و اعضای هیئت علمی» چیستی، چرایی و چگونگی ارزشیابی عملکرد کارکنان را تبیین کرده است.

در انتها دو پیوست با عناوین «آیین نامه ارزیابی عملیاتی بر اساس مدلAPEQ» و «نمونه آیین نامه ارزشیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر مدلAPEQ» آمده است.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز