خبرگزاری کار ایران

پیشکسوت باستان‌شناسی ایران:

باستان‌شناسی نیازمند توجه بیشتر به فلسفه، حکمت، خرد و منطق است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۶۶۷

حکمت‌الله ملاصالحی گفت: مهم‌ترین چیزی که باستان‌شناسی ایران به آن نیاز دارد، توجه بیشتر به فلسفه، حکمت، خرد و منطق کاری است که باستان‌شناسان انجام می‌دهند. هرچه بیشتر به فلسفه و منطق و حکت، اهمیت و حساسیت کاری که انجام می‌دهیم آگاه باشیم از خرمن زحماتمان، نتایج مطلوب‌تر حاصل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حکمت‌الله ملاصالحی (پیشکسوت باستان‌شناسی ایران) با ابراز امیدواری درخصوص آینده پیش روی باستان‌شناسی ایران، گفت: فکر می‌کنم آینده‌ای درخشان پیش روی باستان‌شناسی ایران قرار دارد و اتفاقات خوبی خواهد افتاد. البته طی سال‌های گذشته هزینه گرانی را پرداختیم و باستان‌شناسی فرودهای سنگینی داشته و باستان‌شناسان از آن حوادث بسیار رنج برده‌اند. میراث‌فرهنگی در آن زمان آسیب دید اما اکنون احساس می‌کنم که باب گفتگو بین باستان‌شناسان و وزارت میراث فرهنگی گشوده شده از این رو امید به آینده‌ای بهتر و درخشان‌تر و پربرکت‌تر است. 

او در پاسخ به این سئوال که در حوزه باستان‌شناسی با چالش‌های فراوان از کمبود و نبود بودجه گرفته تا تاثیراتی که تحریم‌ها گذاشته‌اند روبه رو هستیم از این رو چگونه می‌توان آینده‌ای درخشان را پیش روی باستان‌شناسی دید، گفت: اگر وزارت میراث‌فرهنگی، مدیران میراث‌فرهنگی بدانند که جایگاه رفیع و منزلتی این وزارتخانه دارد، می‌توانند دولت را متقاعد کنند که هزینه بیشتری را برای شناساندن و معرفی و صیانت از میراث‌فرهنگی ایران بپردازند. 

ملاصالحی با تاکید برآنکه ایران کشوری متعارف و معمولی نیست، اذعان داشت: ایران یکی از تاثیرگذارترین قلمروهای تاریخ و فرهنگ بشریت است. فراموش نکنیم که ۳ کانون بزرگ جوامع شهرنشین در این کشور اتفاق افتاده. گذار از جوامع روستایی به جوامع شهرنشین در این کشور بوده. فراموش نکنیم که ایران بنیانگذار یکی از جامع‌ترین امپراتوری‌های تاریخ بشر و جهان (جهانی در مقیاس امروز) بوده. ایران سرزمینی با غنای مواریث فرهنگی بی‌بدیل است. یقینا این کشور غنی با چنین مواریثی مسئولیتی سنگین و خطیر بر شانه ما می‌گذارد که همه ایرانیان، مدیران و جامعه و جهانیان باید آنرا بدانند. 

این پیشکسوت باستان‌شناسی در پاسخ به این سئوال که درحال حاضر باستان‌شناسی ایران نیازمند چه چیزهایی است تا بتواند به درجه و اعتبار خودبرسد، گفت: مهم‌ترین چیزی که باستان‌شناسی ایران به آن نیاز دارد، توجه بیشتر به فلسفه، حکمت، خرد و منطق کاری است که باستان‌شناسان انجام می‌دهند. هرچه بیشتر به فلسفه و منطق و حکت، اهمیت و حساسیت کاری که انجام می‌دهیم آگاه باشیم از خرمن زحماتمان، نتایج مطلوب‌تر حاصل شود. 

او همچنین در خصوص این مهم که بسیاری از این موارد باید در دانشگاه‌ها تدریس شود، گفت: در دانشگاه‌های ما خیلی کم به این نکات پرداخته می‌شود. این درحالی است که قاعدتا باید در دانشگاه به این موارد پرداخته شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز