خبرگزاری کار ایران

آیین پایانی جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان فارس برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۷۸۵

فلسفه وجودی جشنواره‌ها تسهیل‌گری امور هنری است

مراسم پایانی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان فارس با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ فارس، آیین پایانی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان فارس موسوم به «تجسم هنر» با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد. 

در آغاز این مراسم، سعید کریمی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان فارس، گفت: نمایشگاه «تجسم هنر» با حضور هشتاد هنرمند از استان شیراز و بیش از دویست اثر در ده رشته به کار خود پایان داد. 

سپس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در سخنانی اظهار کرد: پس از مدت‌ها شاهد تحولاتی در عرصه تجسمی فارس بودیم و با بودجه‌ای که در این بخش هزینه شد توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم؛ هرچند هنوز هم معتقدیم استان فارس از ظرفیت‌های بیشتری در این عرصه برخوردار است. 

حمیدرضا قانعی افزود: امیدواریم با کمک هنرمندان و جدیتی که در تشکیل انجمن هنرهای تجسمی استان وجود دارد شاهد اتفاقات بهتری باشیم و این اتفاقات، سرآغاز ایجاد تحولی عظیم در عرصه هنرهای تجسمی باشد. 

در بخش دیگری از این مراسم، معاون فرهنگی شهرداری شیراز گفت: جای هنر به خصوص هنری که هنرمندان تجسمی دنبال می‌کنند در فضاهای شهری خالی است. جای خالی هنرهای تجسمی، هم در عرصه اکران عمومی و هم در گالری‌های موجود در متروها محسوس است. 

محمدعلی چوبینه افزود: شهرداری شیراز این آمادگی را دارد که آثار هنرمندان را در متروگالری‌ها و فضاهای شهری به نمایش بگذارد تا از این طریق، در تلطیف فضای شهری و روحیه مردم اثرگذار باشد. 

او ادامه داد: باید ارزش هنر را بیش از هر زمان دیگری بدانیم و از این ظرفیت در فضای کالبدی، عمومی و میدان‌گاه‌ها استفاده کنیم. 

معاون فرهنگی شهرداری شیراز گفت: فرهنگسراها از ظرفیت خوبی برای اشاعه هنر و برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه تجسمی برخوردارند. باید از این ظرفیت به نحو احسن بهره گرفته شود. 

چوبینه اضافه کرد: هنرمندانی که صلاحیت آن‌ها از سوی ارشاد تأیید شود می‌توانند در فضاهای فرهنگی شهرداری به صورت رایگان، کارگاه برگزار کرده و از نگارخانه‌های شهرداری نیز به رایگان استفاده کنند؛ همچنین مایلیم که از توانمندی این هنرمندان در عرصه دیوارنگاری بهره گرفته شود. 

در ادامه، مشاور استاندار فارس در امور هنری نیز گفت: در استان فارس، پرداخت به فرهنگ و هنر ورای تصور است و با تورم اتفاقات، تخصص‌ها و شخصیت‌هایی مواجه هستیم که هرکدام برای ارتقای این دیار کافی‌اند؛ با این حال معضلاتی جدی در زیرساخت‌های مجموعه‌های فرهنگی این استان وجود دارد. 

سید مهدی موحد افزود: خوشبختانه حرکت‌های رو به جلویی آغاز شده که می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های فرهنگی کمک کند. در طول دو سال گذشته موضوع احداث تالار مرکزی احیا شد و امیدواریم این اقدام ظرف یک تا دو سال آینده به نتیجه برسد. همچنین بهینه‌سازی سالن‌های نمایش هم در دستور کار قرار گرفته و با تلاش‌های شبانه‌روزی در چند سال آینده ظهور و بروز این اتفاقات را جدی‌تر خواهیم دید. 

مشاور استاندار فارس اضافه کرد: هنرمندان تجسمی با مراودات خود در طول ماه‌های گذشته نمودهایی را در تصمیم‌گیری‌های کلان داشته‌اند که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. باید با کمک هنرمندان فضای بصری شهر و استان را دستخوش تغییر قرار دهیم و با پشتیبانی دستگاه‌های متولی و متخصص در تصمیم‌سازی‌ها ورود کنیم تا به نتایج مطلوبی برسیم. 

او ادامه داد: هیچ‌یک از مشکلات در این عرصه برطرف نخواهد شد مگر اینکه دغدغه‌مندان هنر خود این مسائل را مطرح و پیگیری کنند؛ البته فلسفه وجودی جشنواره‌ها نیز تسهیل‌گری امور هنری است. 

برگزاری نشستی صمیمانه برای پاسخگویی مسئولان به مسائل و دغدغه‌های هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

عدم استفاده از ظرفیت هنرمندان در فضاسازی شهری، نبود شرایط اکران شهری مجموعه عکس‌های عکاسان، دشواری‌های دریافت مجوز برای عکاسی در مترو و نمایشگاه و نبود فضا برای ارائه کارگاه‌های تصویرسازی از مهم‌ترین مشکلاتی بود که توسط هنرمندان مطرح شد. 

بخش استانی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استان فارس با عنوان «تجسم هنر» به صورت غیررقابتی برگزار شد و این استان، میزبان هنرمندان شاخص ۱۰ رشته طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی، نگارگری، کارتون و کاریکاتور، مجسمه سازی، سرامیک و آبگینه و رسانه‌های هنری جدید بود. 

در این جشنواره بیش از ۲۰۰ آفریده هنری در معرض دید عموم هنر دوستان استان قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز