خبرگزاری کار ایران

ایران‌شناس روسی مطرح کرد:

دریافت جایزه کتاب سال ایران رویای ایران‌شناسان روسی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۸۳۰

لانا راوندی گفت: دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، آرزوی ایران‌شناسان روسی است. این جایزه اعتبار بالایی در روسیه دارد و در روابط فرهنگی ایران و روسیه موثر است.

به گزارش ایلنا، لانا راوندی (با نام کامل لانا مجیدوونا راوندی فدایی) ایران‌شناس روسی درباره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: در روسیه و در محافل آکادمیک درباره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» به نیکی سخن گفته‌اند؛ این جایزه در واقع موجبات آشنایی ایرانیان را با دستاوردهای محققان روس در حوزه ایران‌شناسی فراهم می‌کند. 

وی افزود: به نظر من، این جایزه به تقویت ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی مساعدت کرده و دانشمندان را به کشفیات جدید و مطالعه پیرامون موضوعات جالب توجه تشویق می‌کند. به عنوان نمونه، در دسامبر سال ۲۰۱۶، آثار مربوط به مطالعه نسخ خطی فارسی و اسلام در آسیای مرکزی، بویژه حقوق اسلامی موفق به دریافت جایزه «کتاب سال» شدند. 

به گفته این عضو هیات علمی دپارتمان شرق معاصر دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه – مسکو و پژوهشگر بخش ایران انستیتوی شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به تقویت جدی همکاری‌های فرهنگی ایران و روسیه منجر شده است. 

نویسنده کتاب «احزاب و گروه‌های سیاسی ایران» ادامه داد: همچنین چندین نفر از شرق‌شناسان روس موفق به دریافت این جایزه ارزشمند شده‌اند. در حال حاضر، بواسطه نزدیکی روابط ایران و روسیه، شاهد رشد توجه به حوزه‌های «توسعه سیاسی ایران امروز»، «ظرفیت‌های اقتصادی ایران» و «طرح‌های مشترک اقتصادی ایران - روسیه» در شاخه ایران‌شناسی روسیه هستیم. 

راوندی در بخش دیگری از سخنانش درباره شاخه‌های مطالعاتی در روسیه درباره فرهنگ ایران و همچنین زبان فارسی گفت: در روسیه مطالعات بسیاری در خصوص فرهنگ و تمدن ایران و همچنین وضعیت اقلیت‌های قومی و دینی در ایران صورت گرفته است. همچنین، ویژگی‌های واژگان زبان فارسی، نقش زبان عربی و وام واژگان غربی در زبان فارسی پیوسته مورد مطالعه قرار می‌گیرند. مطالعاتی نیز در باره برخی گویش‌های زبان فارسی و ویژگی‌های معنایی آن‌ها صورت می‌گیرند. نظر به توجه فزاینده به زبان فارسی، مطالعه و بررسی واژگان هم‌خانواده به جای مانده از دوران هندواروپایی در دو زبان فارسی و روسی نیز چشم‌انداز خوبی دارد. 

وی اضافه کرد: جایزه جهانی کتاب سال ایران، اعتبار جهانی دارد و تمامی نهادهای آکادمیک ایران‌شناسی در روسیه با آن آشنایی دارند. ما همواره اخبار مرتبط با کتاب سال در ایران را پیگیری می‌کنیم. پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسان در روسیه، آرزو دارند این جایزه را دریافت کنند چراکه افتخار بزرگی است و میان ایران‌شناسان نیز معروف است. 

نویسنده کتاب «روابط روسیه و ایران و توافق هسته‌ای وین» درباره تاثیر جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بر روابط فرهنگی میان ایران و روسیه گفت: این جایزه بر روابط فرهنگی میان ایران و روسیه موثر است. اکنون مطالعات ایران‌شناسی بسیاری در روسیه صورت می‌گیرد. اما تاریخ شفاهی ایران و مطالعات مدرن بیشتر در سن‌پترزبورگ و مسکو از دیگر حوزه‌ها مورد توجه است. 

راوندی در پایان درباره جدیدترین مطالعات و پژوهش‌های خود نیز اشاره کرد: درباره احزاب سیاسی ایران، اقوام مختلف ساکن ایران و مذاهب مختلف در این کشور مطالعه می‌کنم. همچنین درباره نیکولای مارکوف، معمار روس ساکن ایران و دکتر مصدق کتاب نوشته‌ام. در کتاب دکتر مصدق به ملاقات او با سفیر روسیه و زندگی‌نامه‌اش پرداخته‌ام.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز