خبرگزاری کار ایران

حسین نمازی مطرح کرد؛

سینما تماماً سلیقه است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۷۶۴

«شه‌سوار» جدی‌ترین اثر سینمایی من است/ کمدین نیستم!

حسین نمازی با اشاره به این که فیلم سینمایی «شه‌ سوار»، جدی‌ترین اثر سینمایی‌اش است، گفت: فیلم «شه‌سوار» را با هدف دریافت بازخوردها به جشنواره ارائه دادم و این اثر در اکران عمومی با تغییراتی به نمایش در می‌آید.

حسین نمازی، کارگردان فیلم سینمایی «شه‌سوار»، که در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در خصوص ژانر و ساختار این فیلم به خبرنگار ایلنا گفت: هر فیلمی که در چهار صحنه یا موقعیت مختصر منجر به خندیدن مخاطب می‌شود را نمی‌توان یک اثر کمدی خطاب کرد. کمدی تعریف خاص خود را دارد و به اقسام مختلفی تقسیم می‌شود. 

وی افزود: کمدی یک ژانر قاعده‌مند، بسیار جدی و سخت است و خیلی از بزرگان سینمای دنیا هم فیلم‌های کمدی ساخته‌اند. من خودم طرفدار فیلم‌های کمدی هستم و دوست دارم فیلم کمدی با فرمول خودم بسازم اما «شه سوار» به چند دلیل فیلم کمدی نیست. ژانر کمدی قواعد و ویژگی‌هایی دارد که این قواعد در فیلم «شه سوار» رعایت نشده است ولی تصور غلطی وجود دارد که هر فیلم بتواند مخاطبش را در بخش‌هایی بخنداند پس فیلمی کمدی است و به همین دلیل برخی «شه سوار» را هم اثری کمدی می‌دانند.

نمازی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ژانر کمدی این است که کاریکاتوروار مقوله‌هایی را برجسته و غلو می‌کند که مخاطب را بخنداند اما در فیلم «شه سوار» در هیچ دیالوگ، اکت و حرکتی چنین چیزی نمی‌بینید.

کارگردان فیلم سینمایی «شادروان» اظهار کرد: همه آنچه که در فیلم «شه سوار» شاهد هستیم در زندگی روزمره می‌تواند اتفاق بیفتد و این اتفاقات به شکل‌های مختلف در دنیای واقعی وجود دارند و خیلی از این دیالوگ‌ها هم دیالوگ‌های روزمره زندگی خود من است. من کمدین نیستم و این دیالوگ‌ها که دیگران را می‌خنداند، در حالتی کاملاً جدی ادا شده است و باید بگویم با وجود اینکه فیلم در برخی مواقع مخاطبش را می‌خنداند اثری کمدی نیست.

وی افزود: من فیلم را به جشنواره ارائه دادم تا بازخوردها را دیده و بتوانم برای اکران عمومی بهتر تصمیم‌گیری کنم، به احتمال زیاد پایان‌بندی فیلم در اکران عمومی متفاوت خواهد بود. بسیاری از مخاطبان بر این باور بودند که فیلم باید در سکانس مراسم عروسی به پایان می‌رسید و به علت این که نظر مخاطبین برای من بسیار مهم است، با دقت نظرات را دنبال می‌کنم. 

نمازی با اشاره به تفاوت دیدگاه‌ها در خصوص جدیدترین ساخته اش، خاطرنشان کرد: هر اثری جذابیت خاص خود را دارد و مشخصا هیچ فیلمی کامل‌ نیست. در هیچ مرجع سینمایی شاهد نیستیم که یک فیلم امتیاز کامل بگیرد و مخاطبان هم هیچ گاه همگی از یک فیلم راضی نخواهند بود و طبیعی است که برخی فیلم من را دوست نداشته باشند و برخی نگاه مثبتی به این فیلم داشته باشند.

وی تصریح کرد: سایت IMDB مصداق بارز این مساله است و نشان می‌دهد که هیچ فیلمی از سوی مخاطبان نمره کامل دریافت نمی‌کند و این امر در مورد شاهکارهای تاریخ سینما نیز صدق می‌کند. 

این کارگردان در پایان توضیح داد: سلیقه قسمت جدایی ناپذیری از هنر است و مشخصا سلیقه هر شخصی متفاوت است. نظرات متفاوت در مورد فیلم «شه سوار» نیز به همین مورد برمی‌گردد. سینما تماماً سلیقه است و در همین راستا نیز هنر مقوله‌ای کاملا نسبی است. این تفاوت دیدگاه‌ها است که به ما کمک می‌کند تا نقاط ضعف آثار خود را شناسایی کنیم و به سمت بهتر شدن گام برداریم. این یک اتفاق مثبت است که از دل جشنواره‌ها بیرون می‌آید.

انتهای پیام/
رضا پورحسین
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز