خبرگزاری کار ایران

چهل‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر آغاز به کار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۷۹۳

مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر شامگاه امروز چهارشنبه ۱۱ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم افتتاحیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر با حدود یک ساعت تاخیر در ساعت ۱۹:۱۸ با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که محمد سلوکی اجرای آن را بر عهده داشت مجتبی امینی (دبیر جشنواره فیلم فجر) به دعوت مجری روی صحنه رفت و گفت: سینمای شریف ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نو متولد شد و الان شاهد شکوفایی آن هستیم، سینمایی مطالبه‌گر و جوینده که ناامید و سیاه‌نما نیست، سینمایی که در آن می‌توان غم‌ها و شادی‌های مردم ایران را دید و سینمای همه مردم ایران است. در ده روز آینده در کشور ما ضیافتی پرشور چشم‌براه سینمای ماست، فیلم‌هایی با مضامین بکر روی صحنه خواهند رفت که این رویارویی کم‌نظیر است. سینماگران عزیز خالق این چشم‌انداز بلند خانواده بزرگ سینمای ایران هستند.

وی افزود: اختصاص یک سینمای ویژه نشان‌دهنده اهمیت دادن این دولت به خانواده سینماست. جشنواره فیلم فجر پلی بین مردم، اکران و سینماست و شور و شوقی که امسال دیدیم، حمایت از سینمای مردم‌پسند را ضروری کرده است و امسال نگاهی ویژه به فیلم‌های کمدی و خانوادگی داشتیم، آنچه در جشنواره است نوید سالی پر رونق را می‌دهد و بهاری پر رونق در انتظار سینمای ایران است.

امینی در پایان گفت: جشنواره فیلم فجر همواره محل تولد نسل تازه فیلمسازان و بازیگران است و امسال هم همینگونه خواهد بود و سرافرازانه به مسیر پیش‌رو چشم میدوزیم.

در بخش دیگر این مراسم افتتاحیه، کلیپ بخش تبلیغات سینمایی و معرفی هیئت انتخاب و داوران این بخش، پخش شد و هیات داوران به صحنه آمدند.

تندیس بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فیلم «فسیل و تصور» اهدا شد.

همچنین در ادامه جوایز این بخش، تندیس بلورین بهترین پوستر به محمدتقی پور برای پوستر فیلم فسیل رسید.

در بخش بهترین عکس نیز، سیمرغ بلورین بهترین عکس به محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های فیلم سه کام حبس اهدا شد.

در ادامه، مراسم بزرگداشت ابوالفضل پورعرب (بازیگر سینما و تلویزیون) با حضور محمدحسین فرح‌بخش، سید ضیا هاشمی و  مجتبی امینی برگزار شد و پورعرب اظهار کرد: وقتی جمعیتی اینگونه را اینجا می‌بینم یاد جمله سال گذشته‌ام می‌افتم که گفتم جوانان شاید اشتباهی کرده باشند، باید آنها را بخشید. ما هم جوان بودیم و نباید به جوانان سخت بگیریم.

در ادامه، مراسم بزرگداشت فریبا کوثری با حضور مجتبی امینی برگزار شد و این بازیگر طی سخنانی گفت: از خانواده بزرگ سینما تشکر میکنم که به من فرصت دادند رشد کنم و در این جایگاه بایستم و در وهله دوم از خانواده خودم تشکر دارم و تشکر ویژه دیگری هم از خودم و زنان هنرمند دارم که پا به پای مردان در این شرایط که شاید تبعیض‌هایی هم‌ وجود داشته باشد ایستادند و کار کردند.

در بخش دیگر مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با معرفی اعضای هیئت داوران جوایز بخش فیلم کوتاه اهدا شد.

دیپلم افتخار به فیلم کوتاه «یوفو» به کارگردانی سید حمید و سید مهدی حسینی اهدا شد.

تندیس بلورین این بخش به فیلم «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد اهدا شد.

در بخش دیگر این مراسم با معرفی هیئت انتخاب و داوری و نامزدهای بخش سینمای مستند بلند جایزه این بخش اهدا شد.

دیپلم افتخار بخش فیلم مستند بلند به «آخرین کوسه نهنگ» به کارگردانی رامتین بالف اهدا شد.

تندیس بلورین بهترین فیلم مستند به فیلم «قوی‌دل» به کارگردانی علی فراهانی‌صدر اهدا شد.

در ادامه، مراسم بزرگداشت پرویز شیخ‌طادی (کارگردان سینما) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، محمد خزاعی و مجتبی امینی برگزار شد.

پرویز شیخ‌طادی طی سخنانی کوتاه گفت: تشکر می‌کنم که امسال برای اهالی سینما در جشنواره شرایط مناسب‌تری فراهم شده است. من امروز یک کرابات برای آقای اسماعیلی به عنوان هدیه آورده‌ام. اوایل انقلاب کارمندان دولت و همگی کراوات داشتند و عده‌ای که الان خیلی از آنها ایران نیستند آمدند و گفتند که این غرب‌زدگی است، کراوات قیچی کردند و بابت کراوات خسارت‌هایی وارد کردند و همان عده‌ای که الان نیستند از کراوات به ویدئو رسیدند، ده سال این ماجرای ویدئو و سختگیری‌ها طول کشید و بعد سازمان‌ها ویدئو خریدند و ویدئو حتی به وزارت ارشاد آمد ولی خسارت‌ها زد و خسارتش باقی ماند و بعد از آن آمدند سراغ ماهواره و کارهایی کردند مثل جمع کردن ماهواره با هلی‌کوپتر و با قلتک رد شدن از آن و بیشتر خسارت زدند و الان نوبت چیز دیگری است، باز هم همان رفتار را می‌کنند، من از دوستان می‌خواهم که بیش از این به روسری خسارت نزنید و این کارها را نکنید، چهره حزب‌الله، چهره بچه‌مسلمان و اخلاق پیامبری این نیست که همه‌ش بگیر و ببند باشد، اینقدر خسارت نزنید.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار کرد: در آستانه یکی دیگر از جشنواره‌های فجر هستیم. ایام ماه رجب و در آستانه عید سعید مبعث و نزول قرآن است و امیدوارم این اعیاد بر شما مبارک باشد.

وی ادامه داد: خوشحالم که بعد از چند سال افتتاحیه‌ای برای این جشنواره برگزار می‌شود. این یک جشنواره ملی و رهایی از بندهاست. این نکته مهم است که ما به انقلاب اسلامی و دستاوردهای بزرگ آن می‌بالیم. جشنواره‌ها افتخارشان این است که با این عنوان قرآنی یعنی فجر مزین هستند.

وزیر ارشاد افزود: مردم ایران در طول این سال‌ها بر پای آرمان‌های خود ایستاده‌اند و حفظ و صیانت از آرمان‌های مردم بوده است. سینمای ایران بر پای امید و اخلاق ظهور و بروز کرده است که مجموعه فیلم‌های این دوره نیز با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند.

اسماعیلی ادامه داد: ما پیشتاز عرصه فرهنگ در منطقه هستیم و ریشه‌های چندساله داریم و از هویت، خط، دین، مذهب و همه مناسک و آیین های ملی صیانت می کنیم و سینما و هنر مهم ترین ابزار برای اعتلای همه این داشته‌های مردم ایران است. حیا، عفت و پوشش یکی از افتخارهای لاینفک زندگی ایرانیان است و در پژوهشی که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات صورت گرفت  ۸۵ درصد مردم ایران خود را حامی این نماد ملی و دینی خود یعنی پوشش و حجاب و عفت دانستند. این واقعیت است که بانوان عفیف ما پرچمدار ما هستند. از آقایان خزاعی و امینی هم سپاسگزارم که در هیات های داوری از بانوان عزیز دعوت کردند و این بزرگواران حضور داشتند.

با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، کلیپ شهدای کرمان پخش شد.

در بخش دیگری از آیین افتتاحیه جشنواره فجر، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، محمد خزاعی و مجتبی امینی مراسم بزرگداشت محمدرضا علیقلی (آهنگساز پیشکسوت) برگزار شد.

محمدرضا علیقلی طی سخنانی کوتاه گفت: من همیشه فکر میکردم خودم چیزی نیستم و اگر چیزی از من باقی بماند موسیقی است. برای همه دنیا آرزوی صلح و‌ دوستی دارم، برای دشمنم هم اگر خون از بینی‌اش بیاید دلم می‌سوزد. نمی‌خواهم همه حرف‌های آقای شیخ‌طادی را تکرار کنم و جمله‌ای به حرف‌های پرویز اضافه میکنم. من با چشم‌های خودم دیدم که از طبقه سوم پیانو را پایین انداختند. انشاالله دیگر این اتفاقات تکرار نشود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز