خبرگزاری کار ایران

گروه «تنبورنوازان واله» روی صحنه رفت/ آمیخته‌ای از مقام‌های فولکوریک کردی و تصانیف

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۹۳۷

گروه «تنبورنوازان واله» شب گذشته جمعه،‌ بیست و دوم دی‌ماه در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت و به اجرای قطعات و تصانیف کردی و فارسی پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گروه «تنبورنوازان واله» به سرپرستی و آهنگسازی حیدر کاکی و تهیه‌کنندگی یاسر یگانه، شب گذشته جمعه بیست و دوم دی‌ماه راس ساعت ۲۰:۰۰ در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت. 

این کنسرت به اجرای آثاری به آهنگسازی و تنظیم حیدرکاکی اختصاص داشت و مجموعه‌ای از قطعات و مقام‌های فولکوریک کردی را دربرمی‌گرفت. 

حیدرکاکی و اعضای گروهش در ابتدا به اجرای قطعه «فریاد» پرداختند که شعر آن سروده حافظ است و بر اساس مقام «شاخوشینی» با شعری از باباطاهر اجرا شد.

 

بخشی از اجرای تصنیف «پریزاد» توسط گروه «تنبورنوازان واله»

این نوازنده و مقام‌دان در ادامه کنسرت به اجرای تصنیف «پریزاد» با شعری از سعدی پرداخت و سپس قطعه بی‌کلام «بیکران» اجرا شد. 

در ادامه برنامه تصنیف کردی «هی لاوه» اجرا شد و پس از آن مخاطبان به دیدن دونوازی تنبور و کمانچه پرداختند که با تشویقِ نوازندگان همراه بود. پس از دونوازی هم تصنیف دیگری اجرا شد «وه‌هار» نام داشت و معنای فارسی آن بهار است. شعر این اثر سروده مولوی کرد است. 

سه نوازی تنبور بخش دیگری از کنسرت گروه «واله» بودو پس از آن کمانچه و دف دونوازی کردند. 

در ادامه برنامه نیز مقام کردی «ساروخانی» بر اساس آواز و تنبور اجرا شد و سپس حیدر کاکی و اعضای گروهش به اجرای تصنیفی بر اساس مقام «خان‌امیری» یا «خانه‌میری» با شعری از شاعر کرد بیسارانی پرداختند. 

 

 

بخشی دیگر از اجرای گروه «تنبورنوازان واله»

اعضای گروه «تنبورنوازان واله» که در کنسرت مذکور به اجرای برنامه پرداختند عبارتند از: مریم شهبازی (همخوان)، نفیسه سادات‌عبدالبقایی (نوازنده تنبور)، زهره کرمی سفیدی (همخوان و نوازنده تنبور)، عابدین ملکی (نوازنده تنبور)، مهدی مریدی (نوازنده تنبور)، فاطمه غلامی (نوازنده تنبور)، تارا افضلی (نوازنده تنبور)، خشایار محمدی (نوازنده تنبور)، علیرضا گلبابایی (نوازنده تنبور)، سید سیروان یادگاری (نوازنده تنبور)، رها افضلی (همخوان، نوازنده تنبور)، شهریار امینی (نوازنده تنبور)، معین صفری (نوازنده تنبور) سیامک عزیززاده (نوازنده دف)، بصیرا حسین‌پناهی (نوازنده دف)، مهدی میری‌زاده (نوازنده تار باس)، رضا احمدی (نوازنده کنترباس)، همایون کاکی (نوازنده کمانچه). 

گروه تنبور نوازان واله سال ۱۳۹۴ به سرپرستی حیدرکاکی تشکیل شد. این گروه فعالیت خود را با هدف حفظ و اشاعه‌ی فرهنگ موسیقایی تنبور و تولید آثاری بر اساس ته رزهای باستانی تنبور شروع و در ادامه با حمایت و معرفی هنرمندان با استعداد و جوان برگزیده در جشنواره‌های سراسری موسیقی به جامعه هنری و دعوت از آن‌ها به این گروه فضایی را برای عرضه توانایی‌هایشان در اجراهای زنده فراهم کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز