خبرگزاری کار ایران

رامتین شهبازی:

ارتباط صنعت سینما با مجامع آکادمیک قطع است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۸۰۷

داور ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بیان با تاکید بر اهمیت ارتباط سینما و دانشگاه گفت: ارتباط صنعت سینما با مجامع آکادمیک قطع است و نیازسنجی دقیقی در زمینه پژوهش سینما صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جایزه پژوهش سال سینمای ایران، دکتر رامتین شهبازی استاد دانشگاه، نویسنده، منتقد فیلم و داور ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بیان کرد: پژوهش برای سینماگران ایرانی امر مهمی نیست و سینماگر ایرانی به پژوهش اهمیت نمی‌دهد. پژوهش برای اهل مطالعه در سینما و مباحث نظری سینما مهم است. سینماگر فیلم خودش را می‌سازد و البته باید ساز و کاری از سوی نهادهای مسئول تدارک دیده شود تا پژوهش‌ها به دست سینماگران با زبان خودشان برسد.

وی افزود: پژوهش، زبان آکادمیک دارد و شاید مقبول سینماگر نباشد. سینماگران ما خیلی به پژوهش توجهی ندارند، کار خودشان را می‌کنند و پژوهش‌ها برای جامعه دانشگاهی و نهادهای سیاست‌گذار کاربرد دارد.

شهبازی گفت: چند سالی است که به همت سازمان سینمایی جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزار می‌شود؛ از محل‌های دست اندرکار نیازسنجی می‌کنند و پژوهش‌ها بر این اساس ساماندهی و اعلام می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اهمیت ارتباط سینما و دانشگاه عنوان کرد: ارتباط صنعت سینما با مجامع آکادمیک قطع است و نیازسنجی دقیقی در زمینه پژوهش سینما صورت نمی‌گیرد. لازم است در این بخش دقت بیشتری داشته باشیم. کار پژوهش را نباید رها کرد و نباید در آن محدودیت ایجاد کنیم. باید مسیرها را مشخص و کار پژوهشگر را تسهیل کنیم.

وی افزود: اگر پژوهش به موضوع علاقه نداشته باشد، نتیجه مطلوب نخواهد بود و از طرفی اگر پژوهش کاربردی نباشد نیز نتیجه حاصل نمی شود. نیاز داریم نهادهای حامی، پژوهشگران را حمایت کنند و برنامه به سمت و سویی برود که پژوهش‌ها کاربردی باشد.

شهبازی با اشاره به کاربردی بودن جایزه پژوهش سال سینمای ایران، اظهار کرد: موضوعات پژوهش‌های رسیده به دبیرخانه جایزه خیلی متنوع بود و از مباحث نظری در پژوهش‌ها و نتایج پژوهشی تا مباحث کاربردی داشتیم. مباحث نظری هم می‌تواند به موارد کاربردی در بخش پژوهش تبدیل شود. اینکه لزوما پژوهش‌ها کاربردی باشد، ما را از نگاه نظری دور می‌کند و بالعکس.

وی ادامه داد: مباحث تئوری و کاربردی، دو بال پرواز یک پرنده هستند. امسال کارهای کاربردی و نظری دیدیم و کیفیت پژوهش‌ها متنوع بود. جایزه پژوهش سال سینمای ایران توانسته پژوهش‌های مختلف و پژوهشگران را دور هم جمع کرده، این پژوهش‌ها دیده شده و در آرشیو پژوهشگران نماند. هرسال نیز تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت آثار بیشتر شده که این نشان می‌دهد جایزه پژوهش سال سینمای ایران بی‌تاثیر نبوده است‌.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز