خبرگزاری کار ایران

کارگردان مستند «کر کوستان»:

زمان «تیتراژ» همه ارگان‌ها هستند اما در زمان «اقدام» یک بسته حمایتی هم ارسال نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۵۹۳

کارگردان مستند «کر کوستان» گفت: مهمترین نکته جذاب در این فیلم برای من تلاش یک خانواده برای زیستن بود؛ به دنیا آمدن فرزند مهمترین قدم آدمها برای زیستن است و تلاش این خانواده برای ادامه دادن به رغم همه مشکلات و سختی هایی که داشتند جذابترین بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مستند «کر کوهستان» روایت زندگی سخت اما عاشقانه عشایر است که ماجرای تولد یک نوزاد را بیان می‌کند. این فیلم محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که در هفدمین جشنواره سینما حقیقت رونمایی خواهد شد.

امیرحسین اسیوند درباره ساخت مستند «کر کوهستان» بیان کرد: این مستند اولین قسمت از بخش دوم مجموعه «پا به ماه» است که فصل یک آن ساخته شده و فصل دوم آن در چند قسمت درحال ساخت است که همزمان پیش می‌رود.

وی افزود: به دلیل اینکه قبلا در فضاهای عشایری مستند تولید کرده بودم و با این محیط و آدم‌هایش آشنایی داشتم، این سوژه را پیدا کردم و با توجه به همکاری‌های قبلی که با خانم محور (تهیه‌کننده «کر کوهستان) داشتیم به مجموعه «پا به ماه» معرفی شدم. من مستند «کر کوهستان» را در منطقه عشایری استان چهارمحال بختیاری ساختم؛ چرا که هم سوژه جذاب بود و هم فضاها و قصه‌هایی شبیه «کر کوهستان» را دوست دارم.

اسیوند درباره ماجرای مستند توضیح داد: قصه این مستند به تصویر کشیدن فضایی بکر از زندگی عشایری و به دنیا آمدن بچه‌ها و آدم‌هایی است که خانواده‌ها منتظر تولدشان بوده‌اند و فلسفه این موضوع برایم جذاب بود.

این کارگردان درباره چگونگی پیداکردن آدم‌هایی که در قصه «کر کوهستان» زندگی‌شان به تصویر کشیده می‌شود، گفت: با پژوهش و جستجوی بسیار به سوژه‌های این مستند رسیدیم و سختی کار ما به دلیل موضوع بارداری خانم این خانواده سخت‌تر هم شد؛ البته در فضای مستندسازی این سختی‌ها هست اما در «کر کوهستان» همه چیز بسیار سخت بود.

وی بیان کرد: راضی کردن آدم‌ها برای همراهی آسان نبود و پس از آن جغرافیایی که در این فیلم می‌بینید و دسترسی صعب العبور آن دیگر دشواری ما در تولید این اثر بود. ضمن اینکه ما بلافاصله پس از پژوهش وارد فضای تولید شدیم و این خود سختی دیگری بود؛ اینکه شما ناگهان وسط یک زندگی قرار می‌گیرید که مادر خانواده سخت‌ترین روزهای خودش را پشت سر می‌گذارد. روزهای آخر بارداری و دردهای مادر چالش بزرگ ما بود و انتظار این روزها را نداشتیم و از آن جا به بعد همراه سوژه شدیم.

کارگردان مستند «کر کوهستان» ادامه داد: سوژه بسیار دور از دسترس بود چنان که برای تولید روزها بعد از ۶ ساعت رانندگی و طی کردن پستی و بلندی‌ها و رسیدن به روستا پس از آن یک ساعت با تجهیزات فیلمبرداری پیاده روی می‌کردیم تا به این خانواده برسیم و این سختی دسترسی بسیار دست ما را می‌بست.

اسیوند تاکید کرد: «کر کوهستان» سخت‌ترین فیلم من در سال‌های مستندسازی‌ام بود.

وی در توضیح شکل فیلمبرداری این مستند که به نظر می‌رسد دو گروه فیلمبرداری همزمان در بیمارستان و دشت زندگی این خانواده را روایت می‌کنند، گفت: در مستندسازی هرچیزی ممکن است اما ما دو گروه نبودیم و همه چیز توسط یک گروه فیلمبرداری و ضبط شده است و تلاش کردیم که خروجی آن نتیجه رضایت بخشی داشته باشد.

این مستندساز در پاسخ به این پرسش که در چنین مواردی اگر سوژه نیاز به کمک داشته باشد وظیفه مستندساز یاری رساندن به اوست، عنوان کرد: رسالت ما مستندسازی است یعنی قطعا به عنوان یک انسان از این مسئله که اگر کسی نیاز به کمک داشته باشد گذر نمی‌کنیم اما چیزی که وجود داشت شرایط سخت این خانواده برای رسیدن به بیمارستان بود و به تصویرکشیدن درست این ماجرا در خلال تمام سختی‌ها رسالت ما بود.

وی افزود: البته ما بعد از این ماجرا پیگیری و تلاش بسیاری کردیم که برای این خانواده‌ها پلی ساخته شود تا دست کم دسترسی‌شان به منطقه شهری تسهیل گردد و به عنوان رابط بین این مردم و مسئولان هرجایی که توانسته‌ایم معرفی‌شان کرده‌ایم اما نشد؛ زمان تیتراژ و مصاحبه‌ها همه ارگان‌ها هستند اما در زمانی که نیاز به اقدامی وجود دارد حتی یک بسته حمایتی هم ارسال نمی‌شود.

اسیوند خاطرنشان کرد: مهمترین نکته جذاب در «کر کوهستان» برای من تلاش یک خانواده برای زیستن بود؛ به دنیا آمدن فرزند مهمترین قدم آدم‌ها برای زیستن است و تلاش این خانواده برای ادامه دادن به رغم همه مشکلات و سختی‌هایی که داشتند جذابترین بود. لحظه‌های عاشقانه این زن و شوهر که در لحظه اتفاق می‌افتاد یا همراهی افرادی که از کنار آدم‌های این قصه عبور کردند برای من مهمتر از هرچیز دیگر بود.

وی ادامه داد: امید و عشقی که با تولد یک نوزاد رقم می‌خورد همیشه جذاب است و وقتی این عشق با فضای سخت زندگی عشایری تلفیق شود جذاب‌تر هم می‌شود.

اسیوند تصریح کرد: مستند در این سبک فضاها زیاد ساخته‌ام و البته که از سوی دیگران هم چنین مستنداتی زیاد ساخته شده است اما چیزی که این فیلم را برای هر بیننده‌ای جذاب می‌کند قرارگرفتن در میانه ماجراست؛ این که چیزی در حال رقم خوردن است که نه گذشته است و نه آینده یعنی از قبل اتفاق نیفتاده یا قرار نیست اتفاق بیفتد بلکه در این مستند ما و مخاطب دقیقا در وسط ماجرا هستیم؛ حضور در چنین فضایی برای هر بیننده‌ای جذاب است. ضمن اینکه موضوع امید و عشق به زندگی برای خودم و در تمامی فیلم‌هایم مهم و جذاب است.

عوامل مستند «کُر کوهستان» عبارتند از: تدوینگر، نویسنده و کارگردان: امیرحسین اوسیوند، تهیه‌کننده: مهدیه سادات محور، صدابردار: محمدرضا امین‌آبادی، تحقیق و پژوهش: امیرحسین اسیوند و سمانه امینی، عکاس: مهدی طاهری و طراح پوستر: سهیل شعرباف.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز