خبرگزاری کار ایران

«کر کوهستان» و مسئله فرزندآوری همراه با تصویر تازه‌ای از عشایر بختیاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۸۴۶

مستند «کُر کوهستان» ساخته امیرحسین اوسیوند، به موضوع فرزندآوری در عشایر می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین اوسیوند درباره مستند جدیدش با نام «کُر کوهستان» گفت: «این مستند درمورد زندگی عشایری و فرزندآوری است که داستان زندگیِ یک خانواده عشایری را روایت می‌کند که در جای دور دستی از استان چهار محال و بختیاری هستند. در واقع یک زن و شوهر نشان داده می‌شود که زن باردار است و در روزهای آخر بارداری، وقتی می‌خواهند زن را به بیمارستان برسانند تا زایمان کند، باید از مسیر سخت و صعب‌العبوری عبور کنند و باید از رودخانه بگذرند و به همین دلیل با یک سری مسائل و مشکلات مواجه می‌شوند.» 

او ادامه داد: «مستند «کُر کوهستان» یک قسمت از مجموعه مستند «پا به ماه» است که الان مشغول ساخت فصل دوم آن هستیم. مجموعه مستند «پا به ماه» درمورد دوران بارداری است که به سازمان اوج تعلق دارد و تهیه‌کنندگیِ آن را مهدیه سادات محور برعهده دارد. ما اوایل امسال فیلم‌برداریِ مستند «کُر کوهستان» را آغاز کردیم که هنوز فراخوان جشنواره منتشر نشده بود و درمورد اینکه جشنواره روی موضوع جمعیت تمرکز دارد، اطلاعی نداشتیم اما بعد از اینکه فراخوان آمد خیلی خوشحال شدیم که چنین مستندی ساختیم.» 

اوسیوند توضیح داد: «از عشایر بختیاری تعداد زیادی مستند ساخته شده است و قصه‌های زیادی از این سبک زندگی بیرون آمده است. اما مستند «کُر کوهستان» چون قصه جدیدی دارد و به کلیشه‌هایی که ما همواره از عشایر می‌بینیم، وارد نشده، بلکه هدف خودش را دنبال کرده و کاملا متمرکز روی سوژه و اتفاقات است. به نظرم بخش مهمی از این مستند که خیلی می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد، این است که اتفاقاتی که در طول این مستند می‌بینیم، بخش اصلیِ آن در لحظه و واقعی اتفاق می‌افتند. ممکن است در همه مستندها این واقعی بودن وجود داشته باشد اما در خیلی از موارد، یک اتفاقی افتاده است که فیلم‌ساز مجبور به بازسازی می‌شود. همین در لحظه و واقعی بودن و همچنین همراهیِ گروه با این سوژه فکر می‌کنم برای مخاطب جذاب باشد و امیدوارم که در جشنواره مخاطبان مستند «کُر کوهستان» را دوست داشته باشند و اتفاقات خوبی برای آن رقم بخورد.» 

اوسیوند گفت: «من حدود 6، 7 سال است که کار مستندسازی انجام می‌دهم و تا به حال تجربه حضور در جشنواره سینماحقیقت را نداشته‌ام و امسال برای اولین‌بار متقاضیِ حضور هستم. به نظرم برای هر مستندسازی که در کشور کار می‌کند، حضور در جشنواره سینماحقیقت یک اتفاق مهم است و اگر جایزه هم بگیرد که خیلی اتفاق ویژه‌ای خواهد بود. به طور کلی این جشنواره کمک می‌کند که مستندسازان کارهای یکدیگر را ببینند و پیشرفت خوبی داشته باشند و با شوق و علاقه کار کنند. به دلیل اینکه دست‌اندرکاران در فضای مستندسازی، دستمزدها و هزینه‌هایی که دریافت می‌کنند به اندازه‌ای نیست که بشود با آن‌ها گذران زندگی کرد و بیشتر عشق به کار است که دوستان را به کار وادار می‌کند. چنین جشنواره‌ای در این سطح و کیفیت خیلی کمک می‌کند که این شوق و علاقه برای ساخت مستندهای بهتر و بیشتر از سمت مستندسازان بیشتر شود و من هم علاقه‌مندم جشنواره سینماحقیقت را به عنوان تجربه اولم ببینم که فضا به چه شکل است و مستندها چگونه ساخته شده‌اند.»

عوامل مستند «کُر کوهستان» عبارتند از: تدوینگر، نویسنده و کارگردان: امیرحسین اوسیوند، تهیه‌کننده: مهدیه سادات محور، صدابردار: محمدرضا امین‌آبادی، تحقیق و پژوهش: امیرحسین اوسیوند و سمانه امینی، عکاس: مهدی طاهری و طراح پوستر: سهیل شعرباف.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز