خبرگزاری کار ایران

تلاشِ جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برای ایجاد جریان پایدار برای گسترش فرهنگ رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۰۶۷

در هر دوره یکی از القاب حضرت رضا (ع) را به عنوان شعار جشنواره امام رضا(ع) انتخاب می‌کنیم و شعار امسال «معین الضعفا» است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اعلان عمومی فراخوان بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) صبح امروز یکشنبه دوازدهم آذرماه با حضور فرهاد قائمیان (مدیر جشنواره)، مرتضی سعیدی‌زاده (مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا"ع") و سعید زمانی (مدیر حوزه مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا"ع") در سالن کنفرانس وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدا پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی کشور، نماهنگی در رابطه با امام هشتم (ع) پخش شد. 

بیستمین جشنواره امام رضا (ع) دوره گذار بود

مرتضی سعیدی‌زاده در ابتدای این نشست؛ پس از تقدیر از رسانه‌ها و خبرنگاران بابت پوشش دوره بیستم جشنواره امام رضا (ع) گفت: ما در دوره بیستم و سال گذشته که در مدیریت مستقر شدیم، سعی کردیم دوره‌ای تحولی ایجاد کنیم که برای انجام فعالیت‌های عمومی به تخصصی برسیم و این اتفاق هم افتاد. بر همین اساس باید بگویم دوره بیستم جشنواره، دوره گذار بوده است.

او افزود: جشنواره‌های بنیاد امام رضا (ع) در بیست سال گذشته جریانی عمومی ایجاد کرده و تلاشش این بوده جریانی پایدار شکل دهد تا فرهنگ رضوی ملی و بین‌اللملی شکل بگیرد. شکل‌گیری دهه کرامت هم ماحصل تلاش مقدس در حوزه فرهنگ رضوی است.

سعیدی‌زاده در ادامه توضیحاتش گفت: در دوره‌های قبل فعالیت‌ها متکثر و متنوع بود. برگزاری رویداد‌های مردمی، پیامک رضوی و مسابقه کتابخوانی و دیگر موارد با رویکرد رویداد و جشنواره‌های حرفه‌ای جریان‌هایی هستند که حال شکلی پایدار به خود گرفته‌اند. 

حرفه‌ای شدن یعنی تولید آثار فاخر در حوزه ترویج فرهنگ رضوی

او ادامه داد: در دوره بیستم تلاش کردیم سمت حرفه‌ای شدن برویم. حرفه‌ای شدن یعنی تولید اثر فاخر در حوزه ترویج رضوی. آثار باید توسط داوران و اعضای هیئت‌ها بررسی و تایید شوند و مردم از آن‌ها بهره ببرند.

سعیدی‌زاده بیان کرد: در این دوره رویکرد عمومی به جشنواره‌ای حرفه‌ای و اثر گذار تغییر یافته است. جشنواره حرفه‌ای باید خروجی‌هایش حرفه‌ای باشد. ما با این رویکرد پیش رفتیم. انشالله دوره بیست و یکم رویکرد آثار اثرگذاری داشته باشیم. 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ادامه داد: دفاتر تخصصی را شکل داده‌ایم که در حوزه‌های مختلف هستند و  ماموریت آن‌ها استعدادیابی و پرورش و حمایت از  هنرمندان نوپاست. در همین راستا ما می‌خواهیم با برگزاری آموزش جریان فرهنگ رضوی را در زیست بوم انسانی شکل دهیم.

ارائه سفارش به هنرمندان صاحب‌ سبک

او ادامه داد: مورد بعدی تولید اثر برای مخاطبان میانی فرهنگ رضوی است. به هرحال مخاطبان هم دسته‌بندی‌های دارند که مخاطبان میانی بخشی از آنها هستند. این دسته از مخاطبان در جریان تولیدات هستند و جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) محفلی برای آن‌هاست تا تولید اثرگذار داشته باشند. مورد بعدی هم سفارش کار به هنرمندان صاحب سبک است. ما در دامنه‌های این جریان به نوجوانان هم توجه داریم و تولیدات فاخر و سفارش‌هایی در این بخش خواهیم داشت. 

سعیدی‌زاده در ادامه گفت: تلاشمان این است از نظر صاحبنظران مطلع شویم و با این نگاه به سراغ دبیران حرفه‌ای رفتیم و حال بیست دبیر داریم که در حوزه‌های مختلف حضور دارند.  

اعتبار جوایز دوبرابر شده است

او افزود: از مهمترین معیارها جوایز است. ما سعی کردیم با محدودیت‌های موجود با نگاهی نسبی جوایز مطلوبی را برای جشنواره امسال تعریف کنیم و مقدار آن را دوبرابر نماییم. در حاشیه جشنواره‌های حرفه‌ای بخش‌های هم جانبی داریم که در این ربطه هم نشست و کارگاه برگزار می‌کنیم. برگزاری نمایشگاه هم بخش دیگری است که امسال شاهدش هستیم. در کل رویدادهای جانبی با قدرت اجرا می‌شوند. 

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولیدات رسانه‌ای پرداخت و گفت: تولید محصولات رسانه‌ای از آثار فاخر را هم در دستور کار داریم و امیدواریم آن‌ها را در بسترهای گسترده و مناسب موجود به صورت استانی و شهری اکران کنیم.

عطر رضوی از فروردین تا اردیبهشت در کشور می‌پیچد

او با اشاره به اینکه کشور از بیست و پنجم فروردین‌ماه تا سی اردیبهشت به عطر رضوی معطر می‌شود،‌ گفت: امیدواریم با سیاست‌های شکل گرفته، جشنواره را به سمت عمومی شدن هم ببریم. در جشنواره امسال اجرای تئاتر را در ۴۵۰ نقطه کشور تجربه می‌کنیم. 

وی در ادامه بیان کرد: اتفاق دیگر اینکه، تمرکز عملیات دبیرخانه‌ای از استان‌های اجرایی به ملی ارتقا یافته است. دبیرخانه ملی شکل داده‌ایم و رویکردی تحولی داریم. تجمیع اختتامیه‌های استانی را در فضای کلان خواهیم داشت. ما این نگاه را داریم که همه هنرمندان کشور در دهه کرامت به مشهد بیایند و مهمان بارگاه باشند و در محضر حضرت امام رضا (ع) جایزه بگیرند. 

برگزاری دو جشنواره «روستایی» و «دانشجویی»

او در ادامه توضیحاتش گفت: جشنواره روستایی و دانشجویی بخش‌های دیگری است که در رویداد بیست و یکم مورد توجه خواهد بود و برگزار خواهد شد. جشنواره روستایی چند سال برگزار شده و حال ما در کنار آن قرار داریم تا تداوم یابد و در سال‌های دیگر هم آن را برگزار خواهیم کرد.  جشنواره دانشجویی رضوی هم با محوریت جهاد دانشگاهی و همیاری وزارت علوم تا یک ماه دیگر برگزار خواهد شد. 

فعال‌سازی دوازده جشنواره در رویداد امسال

سعیدی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امسال ۱۲جشنواره را فعال می‌کنیم. جشنواره شعر رضوی را داریم که سال قبل در افغانستان برگزار شد. این رویداد کارگاه‌هایی دارد. جشنواره شعر کودک رضوی را هم داریم که کارگاه‌های آموزشی دارد و برای شعر رضوی است. چهاردهمین جشنواره شعر عربی را داریم که در خوزستان شکل می‌گیرد. جشنواره‌های سرود را هم داریم که آنها هم کارگاه‌های آموزشی دارند.

وی بیان کرد: در حال طراحی کمپین‌هایی هستیم و کمپین رسانه‌ای را هم شکل می‌دهیم. جشنواره سالهای قبل در سطح استان مدیریت می‌شد و در سطح ملی مدیر کار آمد می‌خواستیم حال که از وجود آقای فرهاد قائمیان بهره خواهیم برد. 

برای عمومی‌تر کردن فرهنگ رضوی تلاش می‌کنیم

در ادامه فرهاد قائمیان گقت: همیشه دوستان رسانه را پشتوانه فرهنگ و هنر می‌دانم و حال هم افتخار می‌کنم اینجا در خدمت شما هستم.

او افزود: انشالله در جلسات بعدی که با دبیران بخش‌های مختلف برگزار می‌شود از حضور شما دوستان رسانه‌ای استفاده کنم تا به سطح بین المللی برسیم و فرهنگ امام رضا(ع) را هم عمومی‌تر کنیم. من عاجزانه از شما می‌خوام مرا بپذیرید تا با همکاری و همیاری هم فرهنگ امام رضایی را صمیمی‌تر گسترش دهیم. من تازه به این رویداد پیوسته‌ام و لازم می‌دانم از آن‌هایی که مرا برای همراهی قابل دانستند تشکر کنم.

در ادامه مراسم کلیپی از اختتامیه جشنواره قبلی پخش شد.

شعار امسال جشنواره لقب «معین الضعفا» است

زمانی مدیر حوزه مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) هم گفت: در هر دوره یکی از القاب حضرت رضا (ع) را به عنوان شعار انتخاب می‌کنیم و شعار امسال «معین الضعفا» است. از متقاضیان هم خواستیم با این محوریت کار کنند. موضوع دیگر اینکه با تغییر بصری سایت شمس طوس تمامی فراخوان‌های دوازده‌گانه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) قابل مشاهده است و امروز رونمایی می‌شود.

زمانی بیان کرد: در دوره بیست و یکم سی مجموعه از نهادها در کنار ما بودند و امسال با مشارکتشان نقش موثتری خواهیم داشت. تولیدات جشنواره‌های ما بعد از عید فطر در گستره ملی فعالیت خواهند کرد. عموم مردم نیز مورد توجه بوده‌اند. رویدادهایی داریم که نمایشگاهی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز