خبرگزاری کار ایران

پیکر بیتا فرهی به سمت خانه ابدی بدرقه شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۵۲۸

مراسم تشییع پیکر بیتا فرهی (بازیگر سینما) صبح امروز سه‌شنبه ۷ آذر در ساختمان شماره ۲ خانه سینما با حضور جمعی از سینماگران و علاقه‌مند این بازیگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مراسم با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد و سپس ستاره اسکندری به عنوان مجری روی صحنه قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم کورش سلیمانی به عنوان اولین سخنران متن بیانیه انجمن بازیگران را خواند که به شرح زیر است:

اوست همیشه زنده، بانوی سینمای ایران بیتا خانم فرهی هم از قطار پیاده شد. در این سال بد انگار دیگر عادت‌مان شده که هر از چندی اینجا یا تالار وحدت یا خانه هنرمندان و بهشت زهرا (س) جمع شویم تا در کنار هم تحمل اندوه روز وداع یاران را ساده‌تر کنیم… و چه عادت بدی ما را درگیر و دربند خود کرده است. هنوز مشغول تسلیت بابت درگذشت بیتا فرهی عزیز بودیم که دیروز خبر پرواز پروانه معصومی همکار پیشکسوتمان را شنیدیم. بیایید نام عزیزانی را که در سال اخیر از کف داده‌ایم با هم مرور کنیم تا به عمق تلخی این سال بیشتر پی ببریم؛ امین تارخ، شهرام عبدلی، کیومرث پوراحمد، اسماعیل سلطانیان، فخری خوروش، فریماه فرجامی، احمدرضا احمدی، آرش میراحمدی، امراله صابری، مرتضی پورصمدی، مازیار شیخ محبوبی، فردوس کاویانی، آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر… و امروز هم بیتا فرهی و پروانه معصومی، بیتا فرهی بازیگری تحصیلکرده و هنرشناس بود که شمایل زن روشنفکر و مدرن جامعه ایرانی را می‌شد در بازی‌های او، در فیلم‌های مختلف و در نوع نگاه، شیوه بیان و شکل رفتارش دید… کسی که در فیلم «هامون» در کنار آرتیست در اوجی به نام خسرو شکیبایی با آنکه نخستین تجربه بازیگری‌اش بود اما اصلا کم نیاورد و حقیقتا و بی‌اغراق عالی بازی کرد. او مهشید را عالی بازی کرد تا سینما او را کشف کند و در ادامه با «بانو»، «کیمیا»، «هتل کارتن»، «خون بازی»، «اعتراض»، «میکس»، «خانه‌ای روی آب»، «خاک آشنا»، «برادرم خسرو» و حتی در «لامینور» و در آثار تلویزیونی چون «سرزمین مادری»، «طلسم شدگان»، «ولایت عشق» و «سرزمین سبز» و آثار دیگرش هر بار بازهم بدرخشد… کارنامه بیتا فرهی نشانگر این حقیقت است که او بازیگر شایسته سینمای تفکربرانگیز بود و به همین سبب با بیشتر فیلمسازان سینمای اندیشمند ایران همکاری کرد و به آثار ایشان دعوت شد. بیتا فرهی را هر که دیده و با او همکاری و معاشرت داشته، می‌تواند شهادت بدهد که وقار و مهربانی، تشخص و دانایی و مردم داری از ویژگی‌های بارز او بوده و این ویژگی‌های انسانی در کنار هنرمندی از او شخصیتی دوست داشتنی و فراموش نشدنی پدید آورده که نام و یادش را در خاطر ما جاودان می‌سازد…

و حالا دیگر خداحافظ بیتا خانم، سلام ما را به آقای مهرجویی و آقای شکیبایی و یاران سفر کرده دیگر برسانید… خدانگهدار.

در ادامه مراسم دل‌نوشته مسعود کیمیایی برای این بازیگر خوانده شد که در بخشی از آن کیمیایی با اشاره به تجربه همکاری با این بازیگر نوشته بود: او انسانی شریف و شایسته بود.

در ادامه داریوش فرهنگ به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: هنوز خبر درگذشت داریوش مهرجویی را هضم نکرده بودیم که حالا یکی از همکاران خردمند خودمان را از دست دادیم. این چه سونامی وحشتناکی است که سراغ هنرمندان آمده است. کار ما این شده است که به جای زندگی از مرگ سخن بگوییم.

وی افزود: بیتا فرهی بانوی خاص سینما بود. به تک‌تک عکس‌های او نگاه کنید، از ازل برای سینما ساخته شده بود و چه خوب وارد سینما شد و چه بد از بین ما رفت. هنرمندان دو بار از دنیا می‌روند یک بار از این همه اما و اگر و بیکاری دق می‌کنند و یک‌بار هم با مریضی و دور افتادگی و استرس. چند روز پیش قبل از فوتش به بیمارستان رفتم، درست نمی‌توانست صحبت کند اما با ایما و اشاره به من گفت سینما در چه حال است و آیا کار می‌کنی؟ من گفتم مشغول هستیم تا آزرده خاطر نشود.

در ادامه این مراسم لیلا حاتمی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: درگذشت بیتا فرهی را به خانواده سینما و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم، من شانس همکاری و دوستی با ایشان را داشتم. نمی‌دانم چطور، اما با او صمیمی بودم، من به بیتا «تو» می‌گفتم، خانم فرهی مثل هنرپیشه‌ها نبود، نه داخل فیلم و نه بیرون فیلم، خانم فرهی یک زن بود.

حاتمی خاطرنشان کرد: فکر کردن به او و حالتش‌هایش اشک من را در می‌آورد و من را به یاد وضعیت انسانی خودمان می‌اندازد وقتی واقعا انسان هستیم و حواسمان به چیز دیگری نیست.

در ادامه این مراسم سهیلا رضوی اظهار کرد: مرگ او زندگی دوم او بود. شیشه عطری سربسته سرانجام شکست، همگان بو بردند که چه چیزی را از دست دادند. زندگی دو جنبه دارد، یکی آنکه انسان خودش زندگی میکند و یکی آنکه مشاهده میکند. همسایه‌اش که شدم شاهد زنی زیبا و برازنده بودم و در سینما شاهد بازیگر با اخلاق و خوش صدا و زنی پر از مهر و عشق بودم. زنی که مانند اسمش بیتا و یگانه بود. طلب رحمت برای دوستم که رفت تا در کنار مادرش بیارامد.

علی دهکردی (مدیرعامل خانه سینما) به عنوان دیگر سخنران این مراسم اظهار کرد: برای هر ستاره‌ای که ناگهان در آسمان غروب میکنت دلم هزار پاره است. یک ستاره همیشه در آسمان است و بیتا یک ستاره بی‌بدیل که در آسمان بود و هست حتی اگر جسم زمینی و خاکیش را به خاک بسپاریم. باید تاب بیاوریم و این مسیر را ادامه دهیم. برای همه ما دردناک بود که بعد از بیتا فرهی خانم پروانه معصومی را هم از دست دادیم. از طرف خودم و جامعه اصناف سینمایی از همه کسانی که در این مراسم حاضر شدند، تشکر میکنم.

مهسا قریشی فرزند بیتا فرهی به عنوان آخرین سخنران صحبت‌هایش را با شعری آغاز کرد و گفت: مادرم با تمام ناملایمات عاشق کارش بود. همیشه گزیده انتخاب و کار میکرد و برایش جایزه‌ها مهم نبود. چهار هفته قبل تصمیم گرفت که از نزد ما در فرانسه به ایران بیاید و کنار مردم باشد و آنقدر عاشق مردم بود که گفت نمیخواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم و میخواهم در کنار مردم و در کنار مادرم باشم. مادرم عمر کوتاهی داشت و میتوانست بیشتر عمر کند، باران را دوست داشت و فکر می‌کنم آسمان هم الان برای او گریه می‌کند.

در پایان پیکر این بازیگر به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز