خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از سیدمرتضی میرسراجی؛

کلکسیون خزنده و حشره در هزار سال پیش

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۰۶۰

سیدمرتضی میرسراجی (مدرس دانشگاه) در گذری به کتاب‌های تاریخی به وزیری رسیده است که کلکسیونی از خزندگان و حشرات داشته است.

در لا به لای متون کهن، در رابطه با «ابن حِنزابَه» (م. ۳۹۱ق.)، یکی از وزیران سلسلۀ «اِخشیدیان» مصر، چنین روایت شده است:

«او به دیدن حشرات، شوق و علاقۀ بسیاری داشت تا بدانجا که پیوسته شمار زیادی از مارها، عقرب‌ها و هزار پاها را در خانۀ خویش نگهداری می‌کرد و برای مراقبت و محافظت از آنها، عده‌ای را نیز به خدمت گمارده بود. همچنین افرادی در «مصر» بودند که این جانوران را برایش صید می‌کردند و او از دیدن آنها در شگفت می‌شد و خوشش می‌آمد.

کلکسیون خزنده و حشره در هزار سال پیش

روزی به «شیخ جلیل بن مدبر کاتب» که در همسایگی او بود نامه‌ای نوشت مبنی بر اینکه «ماری بی‌دُم و شاخدار» و «دو عقرب بزرگ» و «یک هزارپا» که با رنج و مشقت فراوان به دست آورده بودیم از اینجا گریخته‌اند و به خانۀ شما آمده‌اند؛ لذا از شما می‌خواهیم که افرادی از خدمتگزاران و فرزندانتان را مأمور به یافتن و استرداد آنها کنید!

کلکسیون خزنده و حشره در هزار سال پیش

شیخ جلیل بن مدبر، پشت نامۀ او نوشت:

همسرش «سه طلاقه» باشد اگر از این پس، خود و یکی از فرزندانش، شب در آن خانه بخوابند!» [۱]

بحث:

۱-از این گزارش تاریخی، سابقۀ مجموعه‌داری و همین طور کنجکاوی و دقت در زمینۀ شناسایی و دستیابی به انواع خزندگان و حشرات در بیش از هزار سال پیش در بین مسلمانان استفاده می‌شود.

۲-نکتۀ درخور توجه این است که ابن حِنزابَه، بنا بر آنچه گزارش شده است افرادی را برای تکمیل کلکسیون خود به جاهای مختلف می‌فرستاده و این مجموعه محصول یک کار تیمی بوده است. علاوه بر اینکه موجودات زنده در این مجموعه بوده‌اند و به احتمال زیاد ساز و کار پیشرفته‌ای داشته است.

۳-نکتۀ دیگر که از متن برداشت می‌شود این است که این مجموعه‌دار خزندگان و حشرات، عده‌ای را نیز مأمور حفاظت از این جانداران قرار می‌داده است و از این امر، مشخص می‌شود که کلکسیون و مجموعۀ بزرگی در نوع خود و در زمان خود بوده است.

پی نوشت:

[۱]معجم الادباء، چاپ لبنان، ج۲، ص۷۸۵

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز