خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه مطرح شد:

تنوع قومی در ایران یک فرصت برای گفتمان فرهنگی/ استفاده از ظرفیت استان‌های مرزی برای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی/ استقرار رایزن فرهنگی در عربستان به زودی محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۶۵۰

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: تنوع قومی در ایران یک فرصت برای گفتمان فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه با حضور معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. 

حسین روزبه (معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) با اشاره به وضعیت خاص ایران در منطقه گفت: شرایط منطقه فرصت های خاص دیپلماسی بوجود آورده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. نظم جدید منطقه‌ای و گفتمان از جمله این فرصت‌ها هستند که می‌توانند مسیر جدید پیش روی ایران قرار دهند.

او تاکید کرد؛ هم اندیشی می‌تواند فرصت‌های جدید پیش روی ما بگذارد. وضعیت جدید و تحولات پیش رو ما را بر آن داشت تا از فرصت‌های استان‌های مرزی در کنار ابعاد فرهنگی رایزنهای فرهنگی منطقه برای پیشبرد اهداف استفاده و اقدام کنیم. این مراسم ۱۵ تا ۲۰ مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.

او تنوع قومی در ایران را یک فرصت برای گفتمان فرهنگی دانست و گفت: بر آن هستیم تا از ظرفیت استان‌های مرزی استفاده کنیم و به رایزنهای فرهنگی بشناسانیم تا بتوان از آن در حوزه دیپلماسی منطقه ای استفاده کنند. در استانداری ها کارگروه ویژه برای شناسایی فرصت ها فعال خواهد شد. 

روزبه خاطرنشان کرد: دیپلماسی فرهنگی مد نظر است و با کشورهای منطقه بر اساس همین دیپلماسی پیش خواهیم رقت. ما بزرگ فرهنگی در منطقه وجود دارد و بر اساس منطق اصالت دار و بر اساس دوستی و همبستگی پیش خواهیم رفت. هم‌زیستی مسالمت آمیز را مد نظر داریم.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: تاریخ فرهنگی ما سهم عمده ای در تاریخ بشری دارد و حرفهای زیادی برای گفتن دارد. بیان آن نیازمند دیپلماسی فرهنگی است. برای تحقق این مهم باید نخست ظرفیت‌ها شناسایی و معرفی شود سپس اقدام صورت گیرد. این اجلاس به دنبال هم اندیشی و ایجاد انسجام در این بخش‌هاست.

او خاطرنشان کرد: رویکرد سوم ما شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی استان‌هاست بخصوص استان‌های مرزی. نزدیکی این استان‌ها به کشورهای همسایه می‌تواند راهکاری برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در منطقه باشد. 

روزبه همچنین درخصوص تعامل با کشورهای عربی منطقه گفت: بعد از تعامل با عربستان زمین‌های فعالیت‌های جدیدتری برای ما ایجاد کرده تا روایت دقیق تر و واضح تری را به جهان عرب برساند. یکی از اقدامات ما آن است تا رایزن فرهنگی را در عربستان مستقر کنیم. بازگشایی مراکز رایزنی های فرهنگی که در حوزه خلیج فارس تعطیل شده بودند را در برنامه داریم.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: مسئله گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های این اجلاس است. گردشگری مبتنی بر فضای همکاری در منطقه است و به آن به عنوان اقدام موثر نگاه می‌شود. شناسایی ظرفیت‌های گردشگری کشور و معرفی آن را مد نظر داریم. غفلت نکردیم و آنرا در حوزه دیپلماسی خود جای داده‌ایم. همکاری نزدیکی با وزارت گردشگری داریم و تفاهم نامه ای امضا کردیم که همکاری های خوبی را حاصل شده. توجه به ظرفیت‌ مناطق آزاد را هم مد نظر قرار دادیم.

او درخصوص فرآیند بازگشت رایزنهای فرهنگی به کشور گفت: در این اجلاس حدود ۲۳ رایزن حضور خواهند داشت که برخی در شرف اعزام هستند. تمام رایزنها تعیین تکلیف شده‌اند. 

روزبه درخصوص مباحث شناختی و ... خاطرنشان کرد: جامعیتی نسبت به موضوعات مختلف خواهیم داشت. بخش‌های مختلف اعم از حوزه علمیه و ... حضور خواهند داشت. کمک به حفظ میراث مکتوب بخصوص نسخ خطی را نیز مد نظر داریم. رسانه و رویکرد آن نیز مورد توجه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز