خبرگزاری کار ایران

یک نویسنده و کارگردان تئاتر:

اگر هنر تعطیل شود، چیزی عایدمان نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۰۷۷

نویسنده و کارگردان نمایش «بدل» که این روزها در سالن انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه است، درباره این اثر و فضای کنونی جامعه برای پرداختن به تئاتر گفت: . فضای کنونی جامعه نسبت به هنر مخصوصا تئاتر فضای پیچیده‌ای‌ست که دائم تغییر می‌کند. به همین دلیل پیش‌بینی بازخوردها نسبت به آن غیرممکن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تماشاخانه استاد انتظامی یکی از سالن‌های زیر مجموعه خانه هنرمندان ایران است که مانند دیگر اماکن هنری سالانه میزبان گروه‌های متعددی است. 

«بدل» نیز یکی از نمایش‌هایی است که اجرای خود را در تالار انتظامی از دوشنبه سی‌ام مرداد آغاز کرده و تا روز بیست و هشتم شهریورماه هر روز به جز شنبه‌ها روی صحنه خواهد بود. 

نویسندگی و کارگردانی نمایش «بدل» به عهده آهو امیرصمیمی بوده و مسعود ملکوتی‌نیا، وحید الهویی و مژگان معقولی بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی ایفای نقش می‌کنند. 

در نمایش «بدل» ماجرا از این قرار است؛ «مهرزاد از کودکی زیر سایه برادر دوقلوی ناهمسانش، مهران بوده و به فرزند درجه دو خانواده بودن خو گرفته‌است. مهران در یک حادثه بدلکاری دچار مرگ مغزی می‌شود، خانواده متوجه می‌شوند، پسرشان فرم اهدا عضو پر کرده. حالا مهرزاد از فرصت استفاده می‌کند و تلاش می‌کند تا خودش را از سایه برادر نجات دهد.» 

آهو امیر صمیمی کارگردان نمایش «بدل» درباره این اثر و جزییات آن با ایلنا گفتگو کرد.

اگر هنر تعطیل شود، چیزی عایدمان نمی‌شود

امیرصمیمی درباره این نمایش گفت: «بدل» درباره برادران دوقلویی است که یکی به سبب خلقیاتی که دارد، بیشتر در معرض توجه است و دیگری در سایه برادر. هرکدام به شیوه زندگی خود عادت دارند و اینکه یکی از آن‌ها پر شور و شر باشد و دیگری آرام برایشان امری عادی است. 

او افزود: این دو برادر انگار خود را همانطور که هستند، پذیرفته باشند و با وجود تفاوت‌های فراوان با یکدیگر رابطه بسیار خوبی دارند، اما رفتار و رابطه‌اشان با دیگران به خصوص مادر بر رابطه آن‌ها تاثیر می‌گذارد تا جایی که برادر ساکت و آرام را وادار به واکنش می‌کند. 

این کارگردان همچنین درباره مخاطب هدف این نمایش و بازخوردها از آن بیان کرد: باتوجه به موضوع و فرم کار به نظر می‌رسد که مخاطب نمایش بیشتر دانشجویان باشند. فضای کنونی جامعه نسبت به هنر مخصوصا تئاتر فضای پیچیده‌ای‌ست که دائم تغییر می‌کند. به همین دلیل پیش‌بینی بازخوردها نسبت به آن غیرممکن است. بنابراین باتوجه به این فضا حتی نمی‌توان گفت که استقبال خوب بوده‌است یا خیر. 

وی درباره شرایط دو قطبی جامعه تئاتر که نسبت به اجرا رفتن یا تحریم با یکدیگر اختلاف نظر دارند؛ گفت: باید پرسید با تعطیل شدن هنر چه‌چیزی عایدمان می‌شود؟ اگر تئاتر تعطیل شود چه تاثیری در یک روند می‌گذارد؟ آیا اصولا تاثیری مثبت یا منفی دارد؟ میزان این تاثیر در قیاس با عوامل دیگر چقدر است؟ فکر می‌کنم پاسخ به این سوالات بسیار راهگشا باشد. 

او ادامه داد: نمی‌شود با قطعیت برای کسی نسخه پیچید که باید کار کرد یا نه. نمی‌توان گفت اگر کار کنیم چنین می‌شود و اگر نکنیم چنان. در این مسائل تنها زمان است که مشخص می‌کند، حرکت درست در آن لحظه تاریخی چه بوده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز