خبرگزاری کار ایران

در نشست رویداد دیدار مطرح شد:

جامعه ما نیازمند سواد پوشاک است/ محوریت لباس‌های اربعین با رنگ مشکی است/ کَت واک نخواهیم داشت، نمایش روی مانکن ایستا

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۹۸۵

در نشست "رویداد برکت دیدار" بر لزوم ایجاد سواد پوشاک در جامعه تاکید و از محوریت رنگ مشکی برای لباسهای اربعین خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست پیش رویداد دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با محوریت لباس محرم و اربعین تحت عنوان "رویداد برکت دیدار" صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمدجواد قاسمیان (معاون اجرایی کارگروه مد و لباس) با اشاره به آنکه طی سال‌های گذشته خلاء تولید و عرضه لباس‌هایی با نقوش ایرانی _ اسلامی برای مراسم آیینی و مذهبی و عزاداری احساس می‌شود، گفت: طراحی لباس آیینی و مذهبی فقط برای محرم و اربعین مد نظر نیست بلکه تمام مناسبت‌های مذهبی حتا شادی نیازمند لباسی مناسب است. از این رو لباس زیارت را مد نظر قرار دادیم. ایام حج نیز نیازمند لباس احرام است و حتا زیارت رفتن نیازمند لباس مناسب است. 

او ادامه داد: این رویداد دو هدف اصلی دارد: در بازار محصولات نامناسب زیاد می‌بینیم و خانواده‌های مذهبی برای خرید با طرح‌های مورد نیاز روبه‌رو نمی‌شنود حتا نقوش شیطان پرستی در بازار به وفور یافت می‌شود. برای آنکه تنوع محصول و ارائه محصولاتی همسو با فرهنگ و دینمان داشته باشیم درصدد برگزاری رویداد دیدار بر آمدیم‌.

قاسمیان خاطرنشان کرد: عرضه محصولات خوب در بازار و اینکه فعالان این حوزه متوجه شوند که می‌توان با ارائه طرح‌های آئینی و دینی هم کسب درآمد کرد. 

او با تاکید بر آنکه به سواد پوشاک نیازمندیم، گفت: عموم جامعه باید بدانند که برای حضور در هر جامعه و بخش اعم از خصوصی و عمومی و خانوادگی و ... لباس خاص آن مراسم نیاز است. ما لباس اجتماع داریم که با لباس مهمانی تفاوت دارد و هر لباس مناسب جا و مکان خود است. کار ما تکمیل چرخه مدسازی و برقراری ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان است.

او با تاکید بر آنکه کاربردی سازی لباس برای همه اقشار جامعه مد نظر است، در خصوص مناسب سازی قیمت لباس گفت: به دنبال مد نظر قرار دادن تمام بخش‌های مناسب سازی هستیم که از جنس پارچه ها گرفته تا قیمت را در نظر دارد.

او درخصوص نزدیکی محوریت موضوعی رویداد دیدار باآنچه چند سال پیش تحت عنوان لباس عاشورایی برگزار شد، گفت: در آن رویداد فقط طراحی لباس عاشورایی مد نظر بود و جایی برای تولیدکنندگان نبود. اکنون پای تولیدکنندگان را به میان آوردیم و حداقل ۹۰ درصد شرکت کنندگان تولیدکننده هستند. بنیاد برکت هم قرار است تسهیلات برای رسیدن به تولید انبوه ارائه دهد. 

معاون اجرایی کارگروه مد و لباس تاکید کرد: به دنبال طراحی و تولید لباس‌هایی هستیم که در مراسم مذهبی همانند اربعین، ایرانی‌ها را متمایز کند. 

او همچنین درخصوص فصل مد و چرائی در نظر نگرفتن آن گفت: وقتی بخواهیم کالکشن لباس ارائه شود باید زمان تولید و طراحی آن در نظر گرفته شود و این مهم را قبول داریم. اما با توجه به آنکه بیش از ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان تولید کننده حتا خرد هستند اما احتمالا تولیدها به اربعین و فاطمیه خواهد رسید. 

او درخصوص نمایش زنده لباس‌های اربعین که اصلاحا به آن کت واک گفته می‌شود نیز گفت: نمایش زنده لباس و نحوه عرضه را مد نظر قرار دادیم و دستورالعملی برای تبلیغات محیطی آماده شده و در صحن کارگروه رسیدگی خواهد شد. در حوزه اربعین هم به صورت مستقیم کت واک نخواهیم داشت اما روی مانکن ایستا نمایش داده می‌شود.

او درخصوص انتخاب رنگ گفت: رویداد "دیدار ۱" با محوریت اربعین و محوریت رنگ مشکی است و رویدادهای بعدی برای ایامی همچون شعبانیه که شادی است با رنگهای دیگر روبه رو خواهیم بود.

۳۰۰ طرح برای دیدار

مهدیه هاشم‌زاده (دبیر کمیته اجرایی رویداد برکت دیدار) نیز گفت: سنجش زنجیره ارزش پوشاک را مد نظر قرار دادیم و درصدد مدهای عفیفانه هستیم. آشناسازی، نمایش و تولید انبوه و عرضه آن در بازار را مد نظر داریم. حدود ۵۰۰ طرح به دست ما رسیده که حدود ۳۰۰ طرح به نمایش گذاشته می‌شود و حدود ۳۰۰ شرکت کننده داریم که طرحها را انجام داده‌اند. طراحی ژورنال را مد نظر داریم که به زبان انگلیسی و عربی ارائه خواهد شد تا این طرح‌ها وارد بازار بین‌المللی شود.

او خاطرنشان کرد: فقط لباس بلند و عبا مد نظر نبود و حتا شومیز و تونیک شلوار هم طراحی شده است. در پی کاربردی سازی برای همه اقشار هستیم. 

او درخصوص داوران گفت: دو خانم و یک آقا داور این رویداد هستند و داوری آثار نیز انجام شده. هرچند محوریت رنگ مشکی است اما تاکید بر کاربردی بودن است و حتا لباسی طراحی شده که بتوان یخ در یقه لباس گذاشت.

"رویداد برکت دیدار" در تاریخ ۳ الی ۵ تیرماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰:۳۰ در هتل هما برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز