خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نهاد ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۷ تنها دو فرش امانی به موزه فرش داد/ در دهه ۹۰ هیچ فرشی از ریاست‌جمهوری به موزه فرش داده نشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۷۱۵

با وجود ادعای ارسال ۴۸ فرش مفقود شده از نهاد ریاست جمهوری کاخ سعدآباد به موزه فرش، مدیر این موزه آن را تکذیب کرد و گفت: در سال ۱۳۸۷ تنها دو قطعه فرش به این موزه به صورت امانی داده شد که همان‌ها در سال ۹۴ قطعی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اواخر اردیبشهت ماه سال جاری بود که خبری مبنی بر مفقود شدن ۴۸ تخته فرش نفیس از بخش نهاد ریاست جمهوری کاخ سعدآباد خبرساز شد. خبری که عنوان می‌کرد در سال ۱۳۹۵ (یعنی دولت قبلی) ۴۸ تخته فرش نفیس را با یک دستگاه وانت از ساختمان حافظیه کاخ سعدآباد خارج کرده‌اند. ارزش تقریبی این ۴۸ قطعه فرش هنوز مشخص نیست، اما کارشناسان این حوزه با بررسی تنها ۱۰ تخته از این فرش‌ها، ارزشی معادل ۱۲۷ میلیارد تومان را اعلام کرده‌اند. 

گفته می‌شود، تصاویر ۴۸ تخته فرش نفیس و تاریخی مفقود شده از کاخ سعدآباد در کتاب «گنجینه تار و پود، مجموعه تصاویر دومین کلکسیون بزرگ فرش جهان» در سال ۹۱ منتشر شده است. این فرش‌ها در سبک عمواوغلی مشهد، اصفهان و تودشک هستند که قدمت یکی از آن‌ها به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد. 

در این میان و پس از پیگیری‌های متعدد عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران)، مسئولیت مفقود شدن این ۴۸ تخته فرش نفیس و تاریخی از کاخ سعدآباد را بر عهده نهاد دیگری دانست و مطرح کرد: پرونده مفقود شدن فرش‌های ساختمان حافظیه سعدآباد که گفته می‌شود بیش از ۴۸ تخته فرش بوده، مربوط به سال ۹۴ و ۹۵ است و با اینکه در دوره ما نبوده اما دستور بررسی آن را دادم. بخشی از کاخ سعد آباد که گفته می‌شود این اتفاق در آن رخ داده در اختیار میراث فرهنگی نیست و در اختیار دستگاه‌های دیگری است. اما حتما اطلاعات کسب شده در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد تا در جریان اصل ماجرا قرار گیرند. 

در این میان البته مسئولان دولت گذشته این موضوع را انکار کرده و می‌توان گفت هنوز کسی مسئولیت این امر را برعهده نگرفته است.

با این‌وجود مسعود سپهرزاد (رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف) در گفتگو با ایلنا، ناپدید شدن فرش‌های موزه سعدآباد را تکذیب کرد و اضافه کرد: فرش‌ها از کاخ سعدآباد به موزه فرش ایران در چهارراه فاطمی انتقال داده شدند و اظهارنظر وزیر پیشین درباره بی‌ارزش بودن این فرش‌ها ریشه در ناکاربلدی و بی‌سوادی وی دارد. اما در ادامه؛ مهران صحرایی (سرپرست موزه فرش) با رد موضوع مطرح شده از سوی مسعود سپهرزاد؛ به ایلنا گفت: در سال ۱۳۸۷ و قبل از دهه ۹۰ دو قطعه فرش به صورت امانی از مجموعه کاخ سروستان نهاد ریاست جمهوری به موزه فرش داده می‌شود. این فرش‌ها در سال ۱۳۹۴ به صورت قطعی در اختیار موزه فرش قرار می‌گیرد. در واقع هیچ فرش جدیدی از نهاد ریاست جمهوری به موزه فرش داده نمی‌شود و تنها همان فرش‌هایی که از سال ۸۷ به صورت امانی در موزه نمایش داده می‌شد، قطعی شدند. 

او درخصوص ارسال ۴۸ قطعه فرش از مجموعه نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۴ به موزه فرش نیز گفت: در این سال‌ها هیچ فرشی آن هم در این تعداد به موزه فرش داده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز