خبرگزاری کار ایران

پویش عکاسی «#کتابخانه_ای_شو» راه‌اندازی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۱۳۶

هراتی از راه اندازی پویش عکاسی «#کتابخانه_ای_شو» به دنبال استقبال مردم از غرفه نهاد در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: ما از هنرنمایی مردم در فضای عکاسی و کار رسانه‌ای استقبال می‌کنیم و به بهترین و پسندیده‌ترین عکس از غرفه جایزه نفیسی تقدیم خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با ارائه توضیحاتی در خصوص طراحی غرفه نهاد در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از برگزاری پویش «#کتابخانه_ای_شو» خبر داد. 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در خصوص طراحی غرفه نهاد در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار داشت: ما تلاش کردیم برای ارائه فعالیت‌ها و خدمات نوین نهاد، غرفه را به گونه‌ای طراحی کنیم که ابتدا مخاطب لحظاتی در مقابل غرفه نهاد مکث و درنگ کند و بعد از این فرصت، برای معرفی برترین خدمات کتابخانه‌های عمومی استفاده کنیم. اولین چیزی که از کتابخانه‌ها به ذهن می‌رسد، مجموعه‌ای است که کتاب امانت می‌دهد و دارای سالن مطالعه است؛ اما اینطور نیست؛ در حال حاضر به همت همکاران و تدبیر دبیرکل محترم، خدمات متنوعی به مردم ارائه می‌شود. تلاش ما این بود که با طراحی غرفه و به نمایش گذاشتن فضایی کاملاً انتزاعی و رویاگونه، هویت اصلی نهاد یعنی کتابخانه را نشان دهیم. 

وی ادامه داد: در کشور کتابخانه‌ای با این نما نداریم؛ ما کتاب‌ها را دسته‌بندی نکردیم و لابه‌لای قفسه گل و گیاه و اشیائی زینتی گذاشتیم؛ از تابلوها و عکس‌های فرهیختگان دهه‌های ۵۰ و ۶۰ استفاده کردیم؛ حتی از عکس‌های قدیمی حضرت امام (ره) و حضرت آقا استفاده کردیم؛ نقاط طلایی دکور، فضای سنتی ایرانی دارد؛ بسیاری از مجموعه‌های تجاری، کتابخانه‌ها را به سبک اروپایی می‌سازند اما ما خواستیم با طراحی اختصاصی، فرهنگسازی کنیم؛ چراکه همانطور که حضرت آقا در بازدید از نمایشگاه کتاب فرمودند کشور ما دارای تمدن و قدمت است و اینجا کتاب باید حرف اول و آخر را بزند. با همین رویکرد، طراحی غرفه ما سنتی بود و از گره‌چینی، ارسی و… استفاده کردیم. آنچه در ذهن داشتیم این بود که با مطالعه کتاب چندین پله بالا می‌رویم و دانش و آگاهی ما ارتقاء می‌یابد؛ بعد به درختی می‌رسیم که رشد کرده و لابه‌لای طبقه‌ها می‌پیچد که معنای رشد و بالندگی را منتقل می‌کند. در بلندای این درخت نیز لوگو نهاد مشاهده می‌شود. 

هراتی قرار گرفتن این اجزا در کنار هم را عاملی برای جذب مخاطب به غرفه نهاد دانست و ادامه داد: این فضا فرصتی فراهم می‌کند که مخاطب چند دقیقه‌ای اینجا بایستد و با فضای فرهنگی و خدمات اجتماعی، فرهنگی و هنری این مجموعه آشنا شود. 

وی اضافه کرد: در نتیجه این اقدامات، شب پیش از افتتاح نمایشگاه، دوستان اجرایی نمایشگاه و حوزه نشر از اهتمام مجموعه نهاد به جلوه بصری غرفه، قدردانی کردند. در مقابل بعضی هم ایراد می‌گیرند که غرفه فضایی نمایشی دارد که به اعتقاد ما اصلاً ایرادی ندارد؛ همانگونه که می‌بینیم در فیلم‌های خارجی یکی از نقاط طلایی برای نشان دادن هویت شخصیت‌های اصلی، کتاب و کتابخانه است. ما با کتاب خودنمایی می‌کنیم. 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: روز نخست نمایشگاه میزان استقبال از غرفه از سوی اصحاب رسانه و مردم، برایمان چشمگیر بود. این استقبال و توجه نشان می‌دهد که مردم ما ذاتاً هنرمند هستند و با هنر، طراحی، داستان، رمان، موسیقی و… میانه خوبی دارند. استقبال مردم در روز دوم، ما را مجاب کرد که وارد فضایی مسابقه‌ای و پویشی شویم و به این ترتیب مسابقه عکاسی «#کتابخانه_ای_شو» پا گرفت؛ در واقع استقبال مردم ما را به این ایده خلاقانه و جذاب رساند. ما از هنرنمایی مردم در فضای عکاسی و کار رسانه‌ای استقبال می‌کنیم و به بهترین و پسندیده‌ترین عکس جایزه نفیسی تقدیم خواهد شد. 

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در راهروی ۲۳ شبستان مصلی امام خمینی (ره)، عکاسی از غرفه و انتشار آن با هشتگ‌های #کتابخانه_ای_شو و #نهاد_کتابخانه_های_عمومی_کشور در این پویش شرکت کنند

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز