خبرگزاری کار ایران

دارنده مدال طلای فستیوال جهانی ویلون مطرح کرد؛

فیلم‌ها و سریال‌ها بیش از موسیقی اهمیت رسانه‌ای دارند/ خودم را در قبال فرهنگ و هنر ایران مسئول می‌دانم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۸۴۴

امین غفاری نوازنده، پژوهشگر و مدرس موسیقی به تازگی در فستیوال «Competition Osaka International Music» حضور یافته و موفق به کسب مدال طلای این رویداد شده است. او اعتقاد دارد که در جشنواره‌ای چون فجر اگر نگاه بین‌المللی‌تری داشته باشیم و بودجه بیشتری را صرف این بخش کنیم اتفاقات بهتری در حوزه موسیقی رخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دیگر آن دوران که هنر و رشته‌های هنری محدود به یک کشور باشند و مقولاتی انحصاری به حساب آیند، گذشته است. حال یکی دو دهه است که مرزهای جغرافیای محدودیت محسوب نمی‌شوند و هنر و تعاریف هنری، ابعادی جهانی و جهانشمول‌تر یافته‌اند. البته در گذشته تعاملاتی میان هنرمندان رشته‌های مختلف وجود داشت؛ اما حال با وجود ابزار و ادوات دیجیتال و البته گستره‌ای وسیع که به واسطه اینترنت و پلتفرم‌ها فراهم شده، این داد و ستدها و تعاملات به اتفاقاتی سهل‌تر تبدیل شده است. این رویه در کل اتفاق خوبی را رقم زده که می‌توان از آن به عنوان «هنر جهانی» و «بین‌المللی» نام برد.

برگزاری رویدادهای هنری بین‌المللی در کشورهای مختلف نیز یکی دیگر از اتفاقات مثبتی است که رویه حضور هنرمندان ایرانی درعرصه‌های بین‌المللی را قوت بخشیده است. البته در میان هنرها شاید موسیقی جنبه جهانی‌تری دارد به این دلیل که آن را زبان مشترک همه کشورها می‌دانند. این ویژگی باعث شده موزیسین‌های ایرانی بیش از هنرمندان عرصه‌های دیگر به حضور در رویدادهای بین‌المللی تمایل نشان دهند و بدون حاشیه، طی چند سال گذشته در فستیوال‌های جهانی حضور یابند.

امین غفاری (نوازنده و آهنگساز) که در زمینه تدریس و پژوهش نیز فعالیت‌های جدی دارد، یکی از همین افراد است که طی چند ماه گذشته در یک رویداد جهانی شرکت کرد و خبر جایزه‌اش اواسط فرودین‌ماه منتشر شد.

او در بیست و دومین دوره مسابقات جهانی ویلون که در شهر اوزاکای ژاپن برگزار شده، مقام اول و مدال طلای این رویداد را از آن خود کرده است. جایزه ویژه این مسابقات نیز از طرف کمپانی «Henle Verlag» به وی اعطا شده است. همچنین در مراسم اختتامیه این رویداد یکی از بهترین‌ سالن‌های شهر اوزاکا برای اجرا در اختیار غفاری قرار خواهد گرفت.

فستیوال «Competition Osaka International Music» چرا اهمیت دارد؟

همانطور که خیلی‌ها اطلاع دارند کشور ژاپن از پیشگامان موسیقی و نوازندگی در دنیاست و اینکه کشورهای آسیای شرقی؛ مانند ژاپن و چین پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند، کافی است در گوگل جستجویی ساده داشته باشید تا با نوازندگان کاربلد چینی و ژاپنی مواجه شوید؛ چه در ساز ویلون و چه پیانو و سازهای دیگر.

حضور یک ویلونیست ایرانی و رقابتش با نوزاندگان ماهر ژاپنی است که کسب عنوان شما را خوشایند می‌کند درحالیکه ژاپن مهد ویلون مدرن است.  

از شما ممنونم. همانطور که گفتم کشورهای آسیای شرقی بخصوص ژاپن در زمینه موسیقی پیشرفت زیادی کرده است.

از جزییات فستیوال «Competition Osaka International Music» و پیشینه آن بگویید.

این رویداد از سال ۲۰۰۰  در حال برگزاری است و فستیوالی مدرن محسوب می‌شود و تا الان بیست و دو دوره آن برگزار شده است. این فستیوال با اینکه مدرن است اما رویدادی با تجربه محسوب می‌شود و زمینه‌های مختلفی دارد. به طور مثال سازهای بادی و سازی چون پیانو، همچنین آواز در این رویداد مورد توجه است. فستیوال «Competition Osaka International Music» مانند دیگر رویدادهای مشابه مسابقه‌ای است که در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود.

اعتبار این مسابقه به هیئت ژوری آن است بخصوص در بخش ویلون. اعضای هیئت داوران این بخش از اقصی نقاط دنیا انتخاب شده‌اند. این افراد در اماکن معتبر آموزشی دنیا درس خوانده‌اند و در مسابقات معتبر بین‌المللی در کشورهای مختلف مدیر یا دبیر بوده‌اند. این مورد باعث شده که مسابقه سطح بالایی داشته باشد. شرکت‌کنندگان نیز حداقل در بخش ویلون از کشورهای مختلفی در مسابقه حضور یافته بودند؛ از ترکیه بگیرید تا آلمان و انگلیس و چین و سرزمین‌های دیگر. رقابت نیز بسیار تنگاتنگ بود.

روال حضور شما در این رویداد تا رسیدن به مراحل رقابتی بالاتر، به چه شکل بود؟

در مرحله اول ما به عنوان متقاضی به صورت آنلاین خودمان را معرفی کردیم و در ادامه فیلم‌های‌مان را ارسال کردیم. پس از تایید و ارزیابی برای حضور در مرحله فینال از ما دعوت به عمل آمد. این مرحله حضوری بود و نوازندگان باید اجرای خود را به صورت زنده انجام می‌دادند.

در ادامه من به شهر اوزاکا رفتم. در آن زمان  یعنی اکتبر (چند ماه پیش) هنوز کرونا وجود داشت و رفتن بسیار دشوار بود، اما به هرحال ویزا را به من دادند. کلا ویزای ژاپن سخت داده می‌شود، اما به دلیل اعتباری که فستیوال «ompetition Osaka International Music» دارد این اتفاق از سوی کشور ژاپن رخ داد و ویزای من داده شد. در ادامه پس از حضور در فستیوال قطعه نهایی را اجرا کردم و پس از طی روال مسابقه به عنوان نفر اول انتخاب شدم.

 چه جوایزی به شما اعطا شد؟

من دو جایزه گرفتم: یکی مدال طلایی بود که به عنوان جایزه نفر اول به من داده شد. مورد دیگری که برایم خیلی با ارزش است جایزه ویژه هیئت داوران است. این جایزه از طرف «Henle Verlag» به من داده شد که یکی از کمپانی‌های مطرح در زمینه نشر آثار موسیقایی است و بسیار معتبر است. از سوی کشور آلمان هم تقدیرنامه‌ای گرفتم. از این بابت حضور در فستیوال ژاپن خیلی برایم خوشآیند بود.

فیلم‌ها و سریال‌ها بیش از موسیقی اهمیت رسانه‌ای دارند/ خودم را در قبال فرهنگ و هنر ایران مسئول می‌دانم

بازخورد جایزه شما در داخل چه بود؟

به هرحال موسیقی همیشه جزو هنرهایی بوده که نسبت به سینما و مقوله فیلم کمتر به آن پرداخته شده است. اگر مثلا در عرصه سینما چنین مقامی از سوی یکی از فیلمسازان ما کسب می‌شد، شاید بیشتر به او توجه می‌کردند. البته من از حجم توجه و تبلیغات موجود نسبت به حضورم در فستیوال ژاپن راضی هستم و دوستان هنرمند، همگی موج مثبتی داشتند. من از آنها انرژی بسیار گرفتم. از این بابت خیلی خوشحال هستم. شاید اگر هنرمندان عرصه سینما هم اینجا بودند، آنها هم می‌گفتند به آنها کم توجه می‌شود. به این دسته از دوستان هم باید حق داد. اما اگر بخواهیم در عرصه هنر نسبتی در نظر بگیریم توجهات نسبت به سینما و فیلم و فعالان این عرصه بیشتر است. اما به هرحال انتظاراتی وجود دارد که ابعاد بالاتری را دربرمی‌گیرد.

به هرحال در رسانه‌ها و در تلویزیون می‌شود بیشتر به موسیقی پرداخت. شبکه‌های صدا و سیما می‌توانند برنامه‌های تخصصی‌تری با موضوع موسیقی بسازند. طبیعتا با وجود چنین بسترهایی این امکان ایجاد می‌شود تا راجع به موضوعاتی چون موسیقی و اتفاقاتی چون حضور موزیسین‌ها در فستیوال‌ها و کسب عناوین آنها، همچنین مسائل فرهنگی، صحبت شود.

ازسوی صداوسیما هم دعوت شدید؟

بله و از این بابت خوشحالم. شبکه جام جم در رابطه با کسب عنوانم در مسابقات جهانی ویلون به من لطف بسیار داشتند. مسئولان مربوطه مرا در برنامه‌هایی دعوت کردند.

یادم هست در گذشته شبکه‌های تلویزیونی برنامه‌هایی را راجع به موسیقی تولید و ارائه می‌کردند و در این زمینه خلاء کمتری داشتیم. برخی هنرمندان عرصه موسیقی به این برنامه‌ها دعوت می‌شدند، که اتفاق خوبی بود. تا آنجا که می‌دانم در حال حاضر برنامه‌ خاصی درباره موسیقی وجود ندارد. امیدوارم مسئولان و برنامه‌سازان تلویزیون مانند سابق به تولید و پخش برنامه‌های موسیقی‌محور بپردازند. اگر بخواهیم به وظیفه رسانه ملی در قبال هنر موسیقی بپردازیم، باید بگویم شبکه «جام جم» که زیر مجموعه صدا و سیماست، این رسالت را خوب به جا آورد. سایت‌ها و رسانه‌های مجازی هم به خوبی از رویدادی که در آن حضور یافتم و کسب عنوانم، با انتشار خبر حمایت کردند و از آنها ممنونم.

آیا حضور در این فستیوال سبب همکاری‌های برون مرزی شما با موزیسین‌های دیگر کشورها نشد؟

بله. یکی از اتفاقات خوب حضور در فستیوال ژاپن این است که برنده‌های سال قبل در سالن‌های معتبر دنیا به اجرای برنامه می‌پردازند. این اتفاق افتاده و برگزیده‌های قبلی در سالن‌های معتبر آمریکا و اروپا به اجرای برنامه پرداخته‌اند. این حمایت مرا هم شامل شده است؛ زمانی که مقام اول را کسب کردم بلافاصله با یک منیجر وارد مذاکره شدیم و قرار شده ایشان برای من کنسرت‌هایی را برگزار کند.

و همین الان که با شما صحبت می‌کنم یکی از برنامه‌ها برای برگزاری در یکی از بهترین سالن‌های دنیا قطعی شده است. اما ترجیح می‌دهم تا زمان مناسب درباره جزییات آن چیزی نگویم. قرار است به عنوان سولیست در این کنسرت ویلون بنوازم. این را هم بگویم که این پروسه ادامه‌دار خواهد بود.

با توجه به تمرکزتان روی حضور در رویدادهای برون‌مرزی، آیا لازم است مسئولان فرهنگی به اعزام‌های حمایتی هنرمندان بپردازند؟

مسئولان ارشاد و عزیزان دفتر موسیقی همگی از دوستان هستند و به ما لطف دارند، ولی با این حال توقع هنرمندان بیش از این‌هاست. فعالیت در زمینه‌های برون‌مرزی باید بیشتر شود و این نوع نگاه باید جدی‌تر باشد. مثلا همین جشنواره موسیقی فجر می‌تواند رویدادی بسیار بین‌المللی‌تر باشد. به سختی می‌توان از این بخش بودجه‌ای گرفت و از هنرمندان درجه یک آمریکایی و اروپایی دعوت به عمل آورد. از آمریکا منظورم قاره آمریکا و کشورهایی مانند مکزیک و دیگر کشورها و دیگر کشورهای منطقه است. واقعا در جشنواره‌ای چون فجر اگر نگاه بین‌المللی‌تری داشته باشیم و بودجه بیشتری را صرف این بخش کنیم اتفاقات بهتری رخ خواهد داد. واقعا هنرمندان درجه یکی داریم که در بخش بین‌الملل خواهند درخشید و من خودم را شاگرد همه آنها می‌دانم. این دوستان خیلی خوب ساز می‌زنند و این بستر وجود دارد که در عرصه بین‌الملل دیده شوند. آنها اگر مورد حمایت قرار گیرند و در کشورهای دیگر فعالیت کنند خیلی بیشتر دیده خواهند شد. کلا فعالیت‌های بین‌المللی نه تنها منجر به پیشرفت نوازنده‌ها خواهد شد بلکه به پیشرفت آهنگسازان و ارکستر‌ها می‌انجامد. از طرفی وجهه ما در اروپا و کشورهای دیگر بالاتر می‌رود. به هرحال کشورهایی چون ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیای شرقی نقش مهمی در کم و کیف موسیقی امروز دارند. در نهایت با نگاه بین‌المللی است که پیشرفت در موسیقی رخ می‌دهد.

در آینده قرار است چه فعالیت‌هایی داشته باشید؟

من علاوه بر فعالیت در عرصه نوازندگی و برگزاری کنسرت‌ها و همکاری با دیگر دوستان فعالیت‌های آموزشی و آکادمیک هم دارم. از سوی مقوله پژوهش هم برایم مهم است و به صورت جدی در این زمینه هم فعالم. فعالیت‌های آموزشی را هم به طور جدی دنبال می‌کنم و این حوزه برایم دارای اهمیت است. مجموعه‌ای آموزشی دارم که در آن سه ارکستر راه‌اندازی کرده‌ام و مشغول کار با آنها هستم. پیش از شروع ماه محرم و سفر کنسرتی خواهیم داشت. به نظرم بچه‌های نسل جدید بسیار مستعد هستند. علاوه بر اینکه بر پیشرفت خودم تمرکز دارم این رسالت را هم به گردن خود می‌بینم که استعدادهایی را برای نسل‌های آینده در حد توانم پرورش دهم. قصدم این است در اروپا هم همین مسیر را ادامه دهم. به هرحال در قبال فرهنگ و هنر کشورمان مسئول می‌دانم. در حال حاضر نیز مشغول آهنگسازی قطعاتی برای انتشار هستم. پس از پایان ماه محرم و صفر هم با ارکستر خودم کنسرت‌های متعددی در سراسر ایران خواهیم داشت. از آنجا که جزییات و تاریخ کنسرت‌ها مشخص نیست ترجیحم این است بعدا در اینباره توضیح دهم

اگر ناگفته‌ای مانده بفرمایید.

امیداوارم به اندازه فیلم‌‌ها و سریال‌ها به موسیقی اهمیت داده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز