خبرگزاری کار ایران

ایلنا پیگیری کرد؛

کاهش میزان اقامت در اغلب هتل‌های کشور/ تنها ۴ استان با افزایش میزان اقامت همراه بودند/ کاهش توان اقتصادی قشر متوسط و خالی ماندن هتل‌های یک تا ۳ ستاره

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۶۱۲

درحالی که در نوروز ۱۴۰۲ با افزایش میزان سفر روبه رو هستیم اما اقامت در هتل‌ها کاهش یافته. یکی از عوامل این امر کاهش توان اقتصادی قشر متوسط است چراکه بیشتر هتل‌های ۴ و ۵ ستاره مسافران خود را داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گرچه برخی آمارهای ارائه شده در ایام نوروز امسال از ثبت ۵۷ میلیون و ۱۱۸ هزار نفر شب اقامت خبر می‌دهند و گفته می‌شود که این ارقام از آمار تجمیعی اقامت‌های رسمی و غیر رسمی، اضطراری و خوابگاه‌های آموزش و پرورش، زائرسراها، مساجد و… به دست آمده است، با این وجود تنها حدود ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شب آمار اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامت رسمی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی بوده است. 

جمشید حمزه‌زاده (رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور) با اشاره به آنکه در نوروز ۱۴۰۲ نسبت به نوروز ۱۴۰۱ در حدود ۶۹ درصد و اگر بخواهیم درصد را گرد کنیم در ۷۰ درصد استان‌ها با کاهش ضریب اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی روبه رو بودیم، گفت: تنها در ۴ استان کشور از جمله اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان و گلستان با افزایش میزان اقامت نسبت به سال گذشته روبه رو بودیم و استقبال از هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی در استان‌هایی مانند اصفهان، خوزستان، قشم، کیش و کرمانشاه همانند سال قبل بود و سایر استان‌ها با کاهش میزان اقامت روبه رو بودند. 

به گفته او، بیشترین کاهش ضریب اقامت در نوروز در استان‌های قم و مرکزی با ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته و کمترین کاهش البرز و قزوین با ۱۰ درصد بودند. بیشترین اقامت رسمی نیز در استان‌های هرمزگان، فارس، مازندران با ۸۰ درصد، اردبیل با ۷۲.۵ درصد، گلستان، بوشهر، آذربایجان شرقی و گیلان با ۷۰ درصد انجام شد و کیش با ۹۵ درصد و قشم با ۱۰۰ درصد ضریب اشغال همراه بودند. 

حمزه‌زاده تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت میانگین ضریب اشغال هتل‌ها در کل کشور نسبت به سال گذشته با ۱۲ درصد کاهش روبه رو بوده است. هرچند اوایل تعطیلات اعلام کرده بودیم که از ابتدای تعطیلات تا ۷ فروردین ماه ۱۴۰۲ ضریب اشغال هتل‌ها در کشور نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است اما بعد از افزوده شدن مناطق آزاد این میانگین کاهش یافت. در کل می‌توان گفت ضریب اشغال هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۲ در کل کشور در حدود ۶۴ درصد بود که بیشتر این میزان به مناطق آزاد و استان‌های جنوبی اختصاص می‌یابد. وضعیت اقامت در هتل‌ها اما در هفته دوم بهتر شد و در استان‌های غربی این میزان بیشتر هم بود. 

او یادآور شد: متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که وزارتخانه میراث و گردشگری آمارهایی ارائه می‌دهد این درحالی است که هیچ مکانیزم آماری در این وزراتخانه وجود ندارد تا آمار درست و صحیح ارائه دهد. همچنین برخی از ادارات کل استانی درصدد ارائه آمارهای افزایشی برآمده‌اند که ناشی از شرایط رقابتی ناسالم ایجاد شده است، اما در کل می‌توان گفت امسال با کاهش میزان اقامت نسبت به سال گذشته همراه بودیم. 

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور با اعتراض به صحبت‌هایی که از سوی مسئولان گردشگری کشور قبل از آغاز تعطیلات نوروز درخصوص میزان ضریب اشغال مطرح شده بود، گفت: قبل از نوروز بیشتر روسای جوامع هتلداران استان‌ها صحبتهای مطرح شده درخصوص ضریب اشغال را رد کرده بودند این اطلاعات که ناشی از رقابت ناسالم در برخی از استان‌هاست، به ضرر هتل‌داران تمام می‌شود. در استان‌ها آمارهای کلی گرفته می‌شود و به سایر بخش‌ها تعمیم داده می‌شود این امر نادرست است و آسیب‌های جبران ناپذیر به بدنه گردشگری وارد می‌کند. ارائه آمارهای نادرست در حوزه اقامت، از یکسو قدرت برنامه ریزی را از گردشگران می‌گیرد و از دیگر سو گردشگری را با مشکلات متعدد روبه رو می‌سازد. نیازمند ایجاد مکانیزمی دقیق و صحیح در حوزه آمارهای گردشگری هستیم. 

آمار سفر افزایشی اما اقامت کاهشی است

مصطفی فاطمی (مدیرکل گردشگری داخلی) نیز در خصوص وضعیت اقامت در نوروز ۱۴۰۲ گفت: هرچند آمار سفر در نوروز ۱۴۰۲ افزایشی بود اما آمار اقامت درهتل‌ها تا حدودی کاهشی است. ضریب اشغال تخت در هتل‌ها تنها در چند استان بیش از ۸۰ درصد است اما در بیشتر استان‌های کشور زیر ۵۰درصد است و گاه به ۱۷ درصد هم رسیده است. 

او درخصوص چرایی‌ عدم استقبال از اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی، گفت: مهمترین عامل؛ توان اقتصادی عموم جامعه است. درواقع می‌توان گفت هتلهای ۴ و ۵ ستاره خوب پر شدند و این هتل‌های یک تا ۳ ستاره هستند که ضریب اقامت پایینی دارند. از آنجا که بیشترین مسافران این هتل‌ها را قشر متوسط جامعه دربرمی‌گیرند، از این رو به دلیل وضعیت اقتصادی بیشتر به سمت زائرسرا و خانه مسافر گرایش یافتند و هتل‌ها خالی ماندند. 

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که مسئولان گردشگری کشور سال گذشته نیز از ثبت بیش از ۵۰ میلیون نفرشب اقامت در استان‌های مختلف کشور در نوروز ۱۴۰۱ خبر داده بودند. قبل از آغاز نوروز نیز از تکمیل ۸۰ درصدی ظرفیت رزرو هتل‌های برخی از استان‌های پر مسافر نیز خبر داده و گفته شد در ایام نوروز به صد در صد خواهد رسید. اما در نهایت حمزه‌زاده با اشاره به آنکه ضریب اقامت در هتل‌های کشور آن هم در برخی از استان‌ها تنها در هفته نخست نوروز ۱۴۰۱ قابل توجه بود، گفت: با وجود آنکه در هفته نخست سال جاری با حجم زیادی از سفر و البته اقامت روبه رو بودیم اما میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور در حدود ۸۵ درصد بود و به ۱۰۰ درصد هم نرسید. این میانگین در هفته دوم به ۶۵ درصد رسید. در کل می‌توان گفت میانگین ضریب اقامت در تعطیلات نوروز در هتل‌های کشور در حدود ۷۵ درصد بود. درواقع، تعداد محدودی از هتل‌ها با ضریب اشغال ۱۰۰ درصد و شاید هم بیشتر فعال بودند که تعداد آن‌ها کمتر از ۱۰ درصد تمام هتل‌های کشور است. 

در نوروز ۱۴۰۱ نیز هتل‌های جنوب کشور از کیش و قشم گرفته تا خوزستان و هرمزگان و بوشهر و حتا استان فارس ضریب اشغال خوبی داشتند البته این مهم شامل همه شهرهای جنوبی نمی‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز