خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با سوژه مستند «قهرمانان معمولی»:

رانت و اعتبارات نادرست مسیر ما را خراب می‌کند/ آرزویم این است که افراد جوان روستایشان را آباد کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۹۹۹

جواد یوسفی سوژه سومین قسمت مجموعه مستند «قهرمانان معمولی» می‌گوید: ما تمایل داریم به سمت ایجاد «مرجع اجتماعی» در روستاها حرکت کنیم چراکه کرختی، سستی و ناامیدی فراگیر شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه مستند «قهرمانان معمولی»، محصول مر‌کز مستند سوره، به تهیه‌کنندگی مجتبی حیدری هر شب ساعت ۱۹ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. این مجموعه مستند در هر قسمت به سراغ یک فرد عادی در جغرافیای ایران می‌رود و زندگی‌اش را روایت می‌کند.

شب گذشته ۱۳ فروردین‌ماه در سومین قسمت از «قهرمانان معمولی» داستان زندگی جواد یوسفی روایت شد.

جواد یوسفی، مهندس نرم‌افزاری است که چند سال است به سیستان و بلوچستان مهاجرت کرده؛ تا دامداری اصولی را توسعه دهد و شغل پایدار ایجاد کند. در مستند یکی از کسانی که با او کار می‌کند می‌گوید: آقای یوسفی برای ما یک قهرمان است. یک بالانچ. «بالانچ»، در زبان ما (بلوچی) به کسی گفته می‌شود که حاضر است برای مردم جانش را هم فدا کند!

پخش این قسمت بهانه‌ای شد تا با جواد یوسفی به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید:

وی در ابتدا با اشاره به علت آشنایی خود با عوامل «قهرمانان معمولی» گفت: سال ۹۸ برای پروژه‌های محرومیت‌زدایی، با مجتبی حیدری آشنا شدم. ایشان چند باری به استان سیستان و بلوچستان آمد و با هم رفیق شدیم. پروژه‌هایی که مجتبی حیدری تعریف می‌کند، به کارآفرینی اجتماعی مربوط می‌شود.

سوژه «قهرمانان معمولی» در پاسخ به این پرسش که نمایش فعالیت‌های کارآفرینانی همانند او در رسانه ملی چقدر می‌تواند موثر باشد، اذعان کرد: نمی‌توان گفت صددرصد اثربخش است، اما برای کسانی که می‌خواهند حرکت کنند، ایجاد انگیزه می‌کند.

یوسفی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیداری که با ما داشتند، گفتند که عده‌ی زیادی از جوانان دوست دارند چنین مسیری را بپیمایند اما دستشان نمی‌رسد. یکی از رسالت‌های ما این است که بتوانیم دست آن‌ها را هم بگیریم و کمک‌ کنیم. نمایش این فعالیت‌ها و‌ کاری که مجتبی حیدری برای آن زحمت کشیده‌ است، در امتداد همین صحبت حضرت آقاست و می‌تواند برای آنهایی که دوست دارند در این مسیر قدم بگذارند، راهگشا باشد. در حقیقت افراد علاقه‌مند ممکن است با دیدن این موارد، بتوانند تحقیق کنند و با دوستانی که حرکت کرده‌اند، ارتباط بگیرند.

وی با بیان اینکه فعالیتشان در منطقه سیستان و بلوچستان از سال ۹۶ آغاز شده است، مطرح کرد: فعالیت ما کلان‌تر از چیزی است که مخاطبان در مستند می‌بینند اما مجال بسط و پرداخت آن به همه ابعاد نبود.

این کارآفرین حوزه دامپروری در جواب به این سوال که انتظارش از مسئولان چیست، مطرح کرد: اذیتمان نکنند. همین. با این فهمی که در سطح دولت و جریان حکمرانی وجود دارد، هیچ انتظاری نمی‌شود داشت. کمترین انتظار این است به ترمز افرادی که به این صورت کار می‌کنند، تبدیل نشوند. اگر فکر کنیم قرار است همراه شوند، خوشبینانه و رویاگونه است و همچنین محقق نخواهد شد! ولی به هرحال قاعده این است که حکمرانی مسیر را برای شما که پول و سرمایه‌گذار به منطقه می‌آورید و حلقه‌های زنجیر اقتصادی را به هم متصل می‌کنید، هموار کند. اگر مجوزی نیاز است، داده شود و اگر لازم است در قوانین تغییراتی ایجاد کنند.

وی افزود: گروهی مانند ما نیاز به منابع و اعتبارات دولتی خاصی ندارد و به قول قدیمی‌ها نزده می‌رقصیم. تنها انتظار ما این است که ایراد نگیرند و رانت ندهند. معضل اصلی این است که دولت رانت می‌دهد و کاری را که ما انجام‌ می‌دهیم، به افراد نابلد می‌‌سپارد. رانت و اعتبارات نادرست مسیر ما را خراب می‌کند.

یوسفی تاکید کرد: ما تمایل داریم به سمت ایجاد «مرجع اجتماعی» در روستاها حرکت کنیم چراکه کرختی، سستی و ناامیدی فراگیر شده‌ است؛ آدم‌هایی پیدا شوند که قابلیت رهبری داشته باشند، بتوانند مردم روستا را تکان دهند، آن‌ها را از این حالت خارج کنند، روی پای خودشان بایستند و با منابع داخلی بتوانند زندگی مردم و خودشان را سر و سامان دهند؛ نه با منابع بیرونی مثل خیرین و بانک. آرزوی من و گروهم این است که افراد جوان، مولد، با قابلیت مدیریت و تشخیص سره از ناسره رشد کنند و روستایشان را آباد کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین حالت این است که مرجع اجتماعی بومی همان روستا باشد، تا خودش و یا تفکرش در آن جا باقی بماند. غیربومی، منویاتی دارد و در پایان هم از آن منطقه مهاجرت می‌کند.

«قهرمانان معمولی» به کارگردانی مجتبی حیدری، مهدی رشوند و زهرا استادزاده، روایتی مستند از زندگی افرادی‌ست که نقش خود را در بهبود وضعیت جامعه پیدا کرده‌اند.

این اثر که مجری طرح آن آژانس مستند سو است، در ایام ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ هرشب ساعت ۱۹ روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز