خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر مطرح کرد؛

هیچ هنرمندی از صندوق اعتباری هنر حذف نشده و نخواهد شد/ بیمه بیکاری هنرمندان در دستور کار صندوق

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۹۶۱۱

نشست اطلاع‌رسانی صندوق اعتباری هنر به منظور تبیین برنامه‌های این مجموعه با حضور سیدمجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) مسلم کریمی (معاون اعضای صندوق) و محمدعلی کاروان (معاون سرمایه‌گذاری و اقتصاد هنر صندوق اعتباری هنر) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر) در ابتدای نشست پایان سال خود اظهار داشت: مجموعه صندوق اعتباری هنر مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برنامه‌های خود را پیش برد. همینطور که همه در جریان و پیگیر موضوعات این مجموعه خدمات‌رسان هستید، عمده فعالیت ما در حوزه حمایت از جامعه فرهنگ و هنر است. مهم‌ترین موضوع، ورود و عضویت صندوق است و در سال ۱۴۰۱ هم با اصلاح روند عضویت چه در آیین‌نامه و چه در فرایند عضوگیری با تشکیل کارگروه‌های عضوگیری در استان‌ها به گونه‌ای پیش رفتیم که عضویت و تقاضای عضویت از طریق این کارگروه بررسی می‌شود.

۹۷ هزار نفر عضو صندوق هستند/ ۲ هزار نفر خارج شدند

پوراحمدی خاطرنشان کرد: کسانی هستند که فعالیت‌هایی دارند که به دلیل محدودیت امکانات فرصت استفاده از خدمات را ندارند. تشکیل این کارگروه برای این منظور بود که فعالیت هنری این افراد را تشخیص دهد و کسانی که اسناد لازم را ندارند توسط کارشناس خبره مورد بررسی قرار می‌گرفتند. حاصل همه این بحث‌ها اضافه شدن ۱۴هزار نفر به مجموعه صندوق اعتباری هنر بود که بر همین اساس بیش از ۹۷ هزار نفر اکنون عضو صندوق اعتباری هنر هستند که البته افرادی هم بنا به دلایلی خارج شدند؛ مثل برخی هنرمندانی که از دنیا رفتند یا هیچ‌گونه فعالیت هنری نداشتند که مجموعاً قریب دوهزار نفر خارج شدند. ما در سال جاری توانستیم بیش از ۱۰ هزار نفر را به جمع بیمه شدگان بیمه تامین اجتماعی اضافه کنیم که در این میان ۲۴۰ میلیارد تومان یارانه دولتی به صورت کلی توسط صندوق به عنوان بیمه پرداخت شده است. البته در ابتدای سال مزد مبنا بیش از ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد. امسال رشد بزرگی در هزینه‌هایمان داشتیم و بیش از ۵۴هزار نفر تحت پوشش هستند و برای ما باعث افتخار است که افرادی دارند از صندوق بازنشسته می‌شوند.

وی افزود: در بخش بیمه درمان و تکمیلی هم مستحضر هستید که با یک یا دو بیمه همکاری میکنیم و قریب به ۴۲ هزار نفر تحت پوشش داریم. سه طرح داریم، طرح رفاه، آرامش و امید است که متناسب با انتخاب افراد سهمی از صندوق پرداخت می‌شود و این از پرداختی ما به بیمه درمان است. نکته دیگر این است که چه در بیمه تامین اجتماعی و چه در بیمه تکمیلی بخشی از افراد و جامعه تحت پوشش را به صورت رایگان خدمت‌رسانی می‌کنیم که نزدیک به سه هزار نفر می‌شوند و عمدتا فعالان فرهنگ و هنر کم بضاعت هستند. روز چهارشنبه جلسه هیئت امنا برگزار خواهد شد و پیشنهادمان افزایش پرداخت‌ها است که امیدواریم این پیشنهاد تأیید شود.

وی درباره طرح تکریم گفت: ۵۸۵ نفر از دارندگان درجه یک هنر تحت پوشش طرح تکریم هستند و ماهانه یک میلیون و دویست هزار تومان به آن‌ها پرداخت می‌کنیم، این افراد کسانی هستند که عمدتاً معیشتشان دارای اختلال است یا به حسب تکریم از یک عمر فعالیتشان این مبلغ واریز می‌شود که اگر مصوب شد سال آینده این مبلغ را افزایش دهیم.

وی افزود: در بخش تسهیلات ما دریافت منابع‌مان از دولت در بودجه تنها به منظور پرداخت در بخش بیمه‌های پایه مثل تامین اجتماعی و درمان است و صندوق با توجه به ابتکارات خودش همزمان که آن فعالیت‌ها را مطابق بودجه تخصیصی انجام می‌دهد با ایجاد تولید ارزش‌آفرینی خدمات دیگری هم در اختیار جامعه تحت پوشش خود قرار می‌دهد. ما برای تسهیلات بودجه نداریم و هر چه پرداخت می‌شود از درآمد فعالیت‌های صندوق است. در این زمینه بیش از ۱۴۹ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف ضروری، معیشتی، کارآفرینی و بلاعوض تقدیم افراد شد. رقمی که به نسبت سال‌های گذشته از روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای ۳۰۶ درصدی برخوردار بوده است. در حوزه ضروری۵۲۷۷ نفر را معرفی کردیم که تسهیلات ضروری دریافت کردند.

پوراحمدی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: تسهیلات بلاعوض ما علی‌رغم اینکه هیچگونه بودجه‌ای نداشتیم با درآمدهای اقتصاد هنر با رشد بیش از ۱۵ میلیارد تومان همراه بود که مربوط به پرداختی‌های خُرد می‌شود. در سال گذشته ۴۳ میلیارد تومان به پروژه‌های فرهنگی هنری پرداخت کردیم. ما طرح ویژه صندوق داشتیم و خوشبختانه امروز شاهد دریافت تعداد بالایی از این طرح هستیم و آن هم موضوع فرزندآوری و ازدواج است و ۱۵۵۱ نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند. ما برای این طرح پنج میلیون تومان بلاعوض و سی میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در خدمت افراد قرار دادیم. در این طرح فکر می‌کنم در کشور بی‌نظیر باشیم.

وی افزود: ما اقداماتی درون سیستم هم داشتیم که مربوط به یکسری مالیات‌های سال‌های گذشته می‌شد که حل شد، بعضی از موضوعات مالی و سنواتی هم حل شد. یکسری خدمات نوینی را شروع کردیم و به نظر ما ویژه است و سال آینده طرح نشان اعتبار هنر در صندوق طراحی شده است. در این طرح هنرمندانی که سنی از آن‌ها گذشته و جایگاه هنری و اعتبار بالایی در منطقه زندگی‌شان دارند اما امکان ارائه مدارک لازم و اعتبارات برای آن‌ها فراهم نیست در گفتگویی که با با وزیر داشتیم کسانی که این ویژگی را دارند به آن‌ها نشان اعتبار هنر اعطا میکنیم و کسانی که این نشان را دریافت میکنند یکسری اعتبارات صندوق مثل ماهانه مبلغ یک میلیون تومان را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه خاطرنشان کرد: ما یک تفاهم با سازمان منطقه آزاد کیش داشتیم و بر اساس آن کسانیکه دارای نشان درجه یک هنر بودند را معرفی کردیم و تا الان بیش از ۲۵۰ نفر معرفی شده‌اند. طرح میلاد را داشتیم که در این طرح کلیه افرادی که روز تولد و میلادشان بود یک مبلغی به حسابشان واریز می‌شد که این هم عمدتا هدفش همان موضوع برنامه‌های تکریمی از نامداران است. تلاش کردیم در بحث فعالسازی و توانمندسازی هنرمندان ما به سمتی برویم که در حوزه کسب و کارهای فرهنگی هنری در کنار حمایت مالی، زمینه فعالیتهایشان را هم فراهم کنیم. اخیرا آموزشهای رایگان در مناطق کم برخوردار توسط وزارت ارشاد انجام میشود، ما بررسی کردیم که این افراد آموزشهایی بدست می‌آورند اما زمینه کسب و کار شاید چندان فراهم نباشد، ما بررسی کردیم و دیدیم یکی از نیازهایی که در بحث فرهنگ و هنر داشتیم مرکز مشاوره کسب و کارهای هنری است و انشاالله این امکان فراهم می‌شود و افراد به بخشهای مختلف برای فراهم کردن شرایط کسب و کار معرفی شوند.

پوراحمدی با اشاره به فعالیت صندوق در جشنواره‌های مختلف گفت: صندوق در جشنواره‌های فجر حضور فعالی داشت و شاهد برگزاری خوب و موفق این رویدادها بودیم. در ابتدای امسال هم آخرین بسته ایام کرونا را به بیش از هفتاد هزار نفر واریز کردیم. ما برای سال آینده برنامه‌های ویژه‌ای برای هنر کارت داریم، هنر کارت یک رابطه مالی بین ما و اعضا هست. در همین یکی دو ماهه قراردادهای خیلی خوبی بسته شد و انشاالله اطلاع‌رسانی‌ها را هم انجام خواهیم داد. یک اپلیکیشنی معرفی می‌شود و همه اطلاعات و اخبارمان از طریق آن اعلام می‌شود. در بحث هنر کارت این کارت در بانک آینده تعریف شده، خدمات زیادی در آن هست و از ابتدای سال آینده در بحث ارائه خدمات رفاهی درمانی و… خبرهای زیادی از هنر کارت خواهیم داشت.

وی درباره حمایت از خرید مسکن اعضای صندوق گفت: در بحث مسکن مسائل و ابزارش در اختیار وزارت ارشاد نیست و در وزارتخانه‌های دیگری باید اقدامات صورت بگیرد، چند بار تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شد که خوب جلو نرفت. امسال آقای اسماعیلی (وزیر ارشاد) کارگروهی را تشکیل دادند و خصوصا اخیرا نماینده ایشان به صورت ویژه روی این موضوع متمرکز شدند و قرار شد ما جلسه‌ای را با معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی داشته باشیم.

وی درباره طرح پالایش گفت: هیچ هنرمندی که عضو بوده و حتی فعالیتهای کمی داشته هم حذف نکردیم و نخواهیم کرد و فقط افرادی که برای عضویت اقداماتی چون جعل اسناد داشتند را حذف کردیم. صندوق مجموعه‌ای که خدمات می‌دهد و خیلی‌ها می‌خواهند وارد این مجموعه شوند و مجبور به سخت‌گیری هستیم.

پیگیر بیمه بیکاری اعضا هستیم

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان درباره ارایه بسته‌های ویژه نوروز یا ماه رمضان نیز اظهار داشت: خیلی دوست داشتیم چنین کاری انجام شود ولی منابع آن را نداریم. بسته حمایتی ۳۵۰ میلیارد تومانی که در سه بخش به اعضای صندوق ارائه شد به دلیل همزمانی با برخی مناسبت‌ها مثل شب یلدا اینگونه تداعی شد که این بسته‌ها مناسبتی است اما حمایت‌های صورت گرفته مربوط به کرونا بود اما در طرح اکرام برای عده‌ای که مشکلاتی دارند اقداماتی خواهیم داشت. برای سال آینده قصد داریم بیمه بیکاری اعضا را از منابع صندوق تأمین کنیم و این طرح چهارشنبه در هیئت امنا مطرح می‌شود که به احتمال زیاد تأیید خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز