خبرگزاری کار ایران

عبدالله انوار درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۷۰۶

سید‫عبدالله انوار‬ (نویسنده، ‬نسخه‌شناس و تهران‌پژوه) در سن ۹۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ایلنا، سیدعبدالله انوار‬ (نسخه‌شناس، تهران‌پژوه، مورخ، ادیب و منطق‌دان) پس از یک دوره بیماری و درمان در بیمارستان به منزل خود بازگشته بود که امروز- پنجشنبه (۱۸ اسفند) در ۹۸ سالگی در منزل شخصی خود درگذشت. 

انوار متولد ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ در تهران بود، . پدرش سیدیعقوب انوار شیرازی از علما و مجتهدان و فعالان مشروطه خواه و نماینده مجلس بود و در حوزه علمیه نیز تدریس می‌کرد. نسب خانواده انوار به فقیه نامدار عصر صفوی سید نعمت‌الله جزایری می‌رسید و نام خانوادگی انوار نیز از کتاب وی انوار نعمانیه گرفته شده است. مادرش دختر عموی میرزا علی خان امین‌الدوله بود. 

سیدعبدالله انوار‬ از پیشکسوتان معاصر نسخه‌شناسی در ایران بود. وی همچنین ریاضی‌دان، منطقدان، موسیقی‌دان، تاریخ‌دان، فلسفه‌پژوه، تهران‌شناس، حقوقدان، نسخه‌پژوه، نسخه‌شناس، ادیب، فهرست‌نویس، متخصص متون کهن و در یک کلام جامع معقول و منقول ایرانی بود. 

زنده‌یاد انوار بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. انوار یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده است. وی مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود. از مهمترین و مشهورترین تصحیحات انور می‌توان به جهانگشای نادری اشاره کرد. 

خیابان «شنگرف» در منطقه ۳ پایتخت سال ۱۳۹۷ به نام انوار نامیده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز