خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کاوش زیر آب در بندرماهشهر هنوز به مرحله ارائه نرسیده‌/ مراکز اقامتی دولتی و خصوصی پذیرای مسافران نوروز ۱۴۰۲ ماهشهر

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۷۶۷

مدیر پایگاه منظرفرهنگی خلیج فارس و دریای مکران استان خوزستان شهرستان بندر ماهشهر با اشاره به آنکه کاوش‌های زیرآب باید در این منطقه فعال شود، گفت: کاوش زیر آب در بندرماهشهر هنوز به مرحله ارائه نرسیده ضمن آنکه در برخی روزهای سال خدمات دریایی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سارا عبادی (مدیر پایگاه منظر فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران استان خوزستان شهرستان بندر ماهشهر) درخصوص جاذبه‌های گردشگری این محوطه گفت: شهرستان بندر ماهشهر تنها شهرستانی در جنوب ایران است که دارای راه‌های ریلی، هوایی، بندری و ترانزیتی است از این رو از این طرق به سراسر ایران و جهان دسترسی و ارتباط مستقیم دارد. بیشترین خورها که شاخه‌ای از دریا هستند که به خشکی منشعب می‌شوند، در بندر ماهشهر داریم. خورها بر اثرهزاران سال جذر و مد و پیشروی در خشکی بوجود آمده‌اند. درواقع بخشی از منظر فرهنگی خلیج فارس که به منظور حفظ و پاسداری از آن پایگاهی تاسیس شده شامل همین خوریات می‌شود. 

او ادامه داد: حتا بیشترین جزایر در این بخش از جنوب کشور در بندر ماهشهر و بندر امام متمرکز هستند که حدود ۸ جزیره می‌شوند که به عنوان آثار میراث طبیعی منطقه در فهرست میراث ملی کشور به نام خلیج فارس ثبت شده‌اند. همینطور خوریات به نام خلیج فارس در سال ۱۳۹۸ ثبت ملی شده‌اند. گردشگری بندر ماهشهر تا سال‌های ۹۴ و ۹۵ به دلیل وجود صنایع عظیم پتروشیمی و دریانوردی و حضور دریابانی و منطقه سوم دریایی سپاه در منطقه، کمتر شناخته شده بود و می‌توان گفت فعالیت گردشگری در این منطقه اصلا وجود نداشت. این درحالی است که جاذبه‌های متعددی در منطقه وجود دارد و می‌توان با معرفی آن در صدد جذب گردشگر برآمد. 

کاوش زیر آب در بندرماهشهر هنوز به مرحله ارائه نرسیده‌/ مراکز اقامتی دولتی و خصوصی پذیرای مسافران نوروز ۱۴۰۲ ماهشهر

عبادی با اشاره به آنکه فعالیت‌های حوزه گردشگری در پایگاه منظر فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران استان خوزستان با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از سال ۱۳۹۵ آغاز شد، گفت: در راستای توسعه گردشگری در منطقه، فرماندهان سپاه، فرمانداری و مسئولان منطقه به ما کمک کردند و توانستیم بخشی از مناطق که جاذبه‌های گردشگری داشت را آزاد کنیم. پارک ساحلی بندر امام و بندر ماهشهر و چندین پارک ساحلی دیگر افتتاح شد. همچنین بنادر تجاری فعال شدند. با آزادسازی این بخش‌ها موفق شدیم در ایام زمستان و عید نوروز پذیرای سیل عظیمی از گردشگران باشیم. 

مدیر پایگاه منظر فرهنگی خلیج فارس و دریای مکران شهرستان بندر ماهشهر با اشاره به انواع سواحل موجود در این منطقه، گفت: ساحل گلی، ساحل ماسه‌ای، ساحل صخره‌ای و ساحل صدفی از جمله سواحل این منطقه هستند که از میان آن‌ها تاکنون حدود ۱۰۰ هکتار از ساحل ماسه‌ای شناسایی و استعلامات آن انجام شده و در قالب بسته سرمایه‌گذاری گردشگری آماده ارائه شده است. این بخش منطقه بی‌نظیری است که ظرفیت اجرای فعالیت‌های گردشگری را دارد. البته تاکنون موارد گردشگری دریایی از جمله ورزش‌های آبی و کروز و… نتوانستیم در منطقه مهیا کنیم. اما باید گفت که زیرساخت‌های خوبی در این منطقه ایجاد شده. ساحل‌سازی و پارک‌های ساحلی فعال هستند. 

به گفته او، گردشگران در فصول پر مسافر می‌توانند از اسکله منطقه سوم سپاه در منطقه برای تردد استفاده کنند. اما استفاده از این امکانات بیشتر در ایام نوروز و زمستان که تردد مسافران بسیار زیاد است، امکان‌پذیر است. هرچند سپاه سعی می‌کند در حوزه بخش‌هایی که در اختیار دارد حمایت‌های لازم را از گردشگری داشته باشد اما این امکان در تمام طول سال فراهم نیست و تنها در روزهای خاصی از سال در دسترس است. بخش‌های آزادسازی شده نیز در اختیار مسافران قرار دارد. اما بیشتر امکانات از جمله کشتی، لنج و اسکله در اختیار نیروهای سپاه است که با انجام هماهنگی در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود. 

کاوش زیر آب در بندرماهشهر هنوز به مرحله ارائه نرسیده‌/ مراکز اقامتی دولتی و خصوصی پذیرای مسافران نوروز ۱۴۰۲ ماهشهر

نوروز ۱۴۰۲ و خدمات بندر ماهشهر

عبادی با تاکید برآنکه در ایام نوروز و زمان پر مسافر، کشتی‌هایی در اسکله این منطقه مستقر می‌شوند، گفت: سعی ما برآن است تا اتفاقات خوبی را برای نوروز برای مسافران رقم بزنیم. ضمن آنکه امکان اقامت در این منطقه فراهم است و می‌توان گفت بعد از اهواز، بیشترین مراکز اقامتی در بندرماهشهر فعال هستند. هتل‌های بخش خصوصی و هتل‌های صنعت پتروشیمی در منطقه فعال هستند و به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می‌دهند. قیمت اقامت نیز بر اساس مصوبات و نرخ‌نامه استان ارائه می‌شود البته در بسیاری از روزها و ماه‌های سال تخفیف ویژه ارائه می‌شود. 

مدیر پایگاه منظرفرهنگی خلیج فارس و دریای مکران استان خوزستان شهرستان بندر ماهشهر درخصوص خدماتی که قرار است مسافران نوروز ۱۴۰۲ دریافت کنند، گفت: در بخش دریایی، کشتی‌ها و قایق‌های مسافربری فعال هستند و برنامه‌های متعدد و متنوعی تدارک دیده‌ایم. 

از باستان‌شناسی زیر آب تا کاوش در محوطه‌های باستانی

او همچنین در خصوص کاوش باستان‌شناسی در پایگاه منظرفرهنگی خلیج فارس و دریای مکران استان خوزستان شهرستان بندر ماهشهر گفت: در این منطقه باستان‌شناسی زیر آب داریم اما هنوز به مرحله کاوش و ارائه نرسیده‌ایم. البته امسال قرارداد کاوش در منطقه با باستان‌شناسان منعقد شده و ان‌شاالله در سال ۱۴۰۲ فصل کاوش کلید خواهد خورد. این کاوش در یکی از محوطه‌ها که از دریا فاصله دارد انجام می‌شود. در این منطقه از پارینه سنگی تا دوره معاصر آثاری وجود دارد که نیازمند مطالعات و بررسی و کاوش بیشتر است. 

ماهشهر و تنوع صنایع دستی

عبادی با اشاره به انواع صنایع دستی فعال در این منطقه گفت: بندر ماهشهر را ایران کوچک می‌نامیم چراکه با توجه به فعال بودن بخش صنعتی در این منطقه از تمام ایران، مهاجر پذیرفته است، از این رو باتوجه به تنوع اقوام ساکن در منطقه انواع هنرهای سنتی و صنایع دستی در منطقه فعال است. این هنرمندان شناسایی شده‌اند و مجوز دریافت کرده و بازارچه‌ای برای ارائه آثارشان راه‌اندازی شده است. تاکنون بیش از ۳۰۰ صنعتگر در منطقه فعال هستند که برخی دارای مجوز هستند و برخی مجوز ندارند. حدود ۸۰ رشته بومی و غیر بومی نیز در منطقه فعال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز