خبرگزاری کار ایران

اعطای تسهیلات ۲۰ میلیونی برای خرید صنایع‌دستی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۲۱۷۸

معاون صنایع‌دستی کشور از اعطای تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی برای خرید صنایع‌دستی در کشور به‌منظور افزایش تقاضا و تشویق خرید صنایع‌دستی کشور خبر داد.

به‌گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مریم جلالی (معاون صنایع‌دستی کشور) در تشریح وضعیت صنایع‌دستی کشور گفت: با توجه به اینکه در ابتدای زنجیره تولید صنایع‌دستی، حدود ۷۵درصد بانوان و در انتهای زنجیره تولید نیز ۷۵درصد بانوان مصرف‌کنندگان صنایع‌دستی هستند، ما می‌توانیم برنامه‌های خوبی برای حمایت و ارائه تسهیلات به تولیدکننده و مصرف‌کننده صنایع‌دستی داشته باشیم تا هم اشتغال در حوزه صنایع‌دستی و هم مصرف صنایع‌دستی رونق بگیرد. 

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی کشور گفت: در راستای حمایت از صنایع و ایجاد اشتغال، تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ به تولیدکنندگان صنایع‌دستی، کارآفرینان صنایع‌دستی تعلق پیدا می‌کند و فعالان این عرصه می‌توانند بدون تضامین عجیب‌وغریب و به‌راحتی از تسهیلات استفاده کنند. 

جلالی افزود: از طرف دیگر یک وام ۲۰ میلیونی خرید صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است تا تشویق تقاضا برای خریداران صنایع‌دستی باشد، این کارت توسط صندوق کارآفرینی امید طراحی شده که افراد می‌توانند برای خرید شب عید و هدایا از آن استفاده کنند و صنایع‌دستی خریداری کنند. 

جلالی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها موظف شدند هدایای نوروزی و خریدهای خود را از صنایع‌دستی داشته باشند. این موارد از حمایت‌های قانون‌گذاران است زیرا قوانین است که حمایت از صنعت‌گر را موفق می‌کند. 

معاون وزیر با اشاره به حمایت‌های فرهنگی و توسعه از تولید و اشتغال در حوزه صنایع‌دستی افزود: تمام جایگاه‌های پست، ایستگاه‌های راه‌آهن و شهرداری‌ها نیز موظف شدند در مبادی ورودی همه شهرها بازارچه‌های صنایع‌دستی برای رونق فروش ایجاد کنند. 

 جلالی عنوان کرد: از طرف دیگر برای خلق محصولات و ایجاد بازارچه‌ها باید محصولات کاربردی در آن وجود داشته باشد، لذا برای شناسایی و خلق آثار جدید به پارک‌های علم و فناوری و خانه‌های خلاق کمک کردیم تا در تولید محصول کمک کنند و محصولات جدید در حوزه صنایع‌دستی بر اساس اصالت‌ها و ریشه‌های صنایع‌دستی تولید کنند. 

او تشریح کرد: درواقع محصولات تازه طراحی شود و این محصولات بتواند در سبد مصرف خانواده‌ها قرار بگیرد و با این اقدامات به دنبال این بوده‌ایم که از مهم‌ترین رکن تولید، عرضه و تقاضا حمایت داشته باشیم و حمایت‌ها را در این سه حوزه سامان دهیم. 

معاون صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: علاوه بر این اشتغال، تولید صنایع‌دستی و تولید فرهنگ پایه ذات زنانه دارد و این تولیدات مبتنی بر فرهنگ تولید می‌شود، لذا با توانمندسازی بانوان و با شعار هر خانه یک کارگاه به دنبال این هستیم که تمام زنان در سنین کار بتوانند با اشتغال در صنایع‌دستی به خلق ثروت برسند، چراکه این مادران ما هستند که تولید عاطفه و عشق دارند، علاوه بر این تولید تربیت و قانون هم دارند و فقط لازم است با تولید صنایع‌دستی به تولید ثروت هم برسند. 

معاون صنایع‌دستی کشور خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ تمام تلاش معاونت میراث فرهنگی این بوده است که بتوانیم تسهیلگری صادرات داشته باشیم، زیرا بازار در خارج از کشور برای صنایع‌دستی ما بسیار فراهم است و بازار بالفعل، بالقوه و مشتری طالب دارد قطعاً با رفع پیمان‌سپاری ارزی برای صادرکنندگان صنایع‌دستی شرایط خوبی برای صادرات فراهم‌شده است. 

او افزود: علاوه بر این ایجاد بانک‌های اطلاعاتی برای صنایع‌دستی کل کشور یکی از اقداماتی است که به‌زودی تسهیلگری برای صادرات صنایع‌دستی خواهد بود. 

معاون وزیر ادامه داد: ایجاد شرکت‌های پشتیبان برای کمک به سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی و تشویق سرمایه‌گذاران، همگرایی و هم‌افزایی با بخش گردشگری و میراث‌فرهنگی اصلی‌ترین کارها و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ است و امیدواریم با تأسیس خانه‌های خلاق، بازارچه‌ها و صادرات این امر مهم را به‌خوبی پوشش بدهیم. 

جلالی از طراحی یک سامانه و پلتفرمی برای اتصال شهرها و روستاهای جهانی با یکدیگر خبر داد و افزود: این ابزار به‌منظور ایجاد هم‌افزایی و ایجاد شبکه‌ای از همکاری بین شهرداران، استانداران و ادارات کل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی شهرها روستاهای ملی و جهانی شکل خواهد گرفت. 

او با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ روستا و شهر ملی و ۱۴ شهر و روستای جهانی داریم، گفت: باید این مناطق شبکه‌سازی شوند تا هم‌افزایی ایجاد کنند، در واقع وقتی یزد شهر جهانی صنایع‌دستی است باید نگاهش نیز جهانی باشد و مرجعیت خود را در صنایع‌دستی ثابت کند،  لذا ما در یزد باید یک ایران کوچکی داشته باشیم که تمام صنایع‌دستی کشور در اینجا دیده شود. 

معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: چالش‌های ما منافع بخشی و فردی است که مانع همگرایی می‌شود اگر فقط به حال بیندیشیم و آینده‌نگر نباشیم و تنها به منافع شخصی و منطقه‌ای فکر کنیم به آینده و منافع ملی فکر نکنیم این‌ها همه چالشی برای ما خواهد بود. 

جلالی ادامه داد: نگاه تک‌بعدی  مهم‌ترین چالش‌های ما است، اینکه فقط به صنایع‌دستی در بعد اقتصاد نگاه کنیم و یا تنها در بعد هنری یا تولید انبوه نگاه داشته باشیم آسیب‌زا خواهد بود، درست این است که صنایع‌دستی را هم اقتصاد، هم هنر و هم فرهنگ ببینم اگر این‌گونه باشد همگرایی ایجاد می‌کند لذا با توجه به اهمیت موضوع مهم است نگاه خود را از نگاه تک ساختی به یک نگاه جامع و فراگیر تعمیم دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز