خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره موسیقی فجر مطرح شد؛

تثبیت و توسعه «باربد»/ برگزاری کنسرت‌های پاپ آغازی برای روال عادی اجراها

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۹۶۱

تلاش ما این است که هنرمندان در فضایی امن به اجرای برنامه‌های‌شان بپردازند و اعتقاد داریم هنر تعطیلی بردار نیست لذا هنرمندان باید به فعالیت‌های خود ادامه بدهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز چهارشنبه بیست و ششم بهمن‌ماه در تالار رودکی تهران برگزار شد. محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی)، بهزاد عبدی (دبیر جشنواره) و امیرعباس ستایشگر (رییس انجمن موسیقی ایران) در این رویداد حضور داشتند. 

محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی) در ابتدای برنامه ضمن تبریک دهه فجر، ماه رجب، همچنین روز مبعث، خطاب به حضار و اهالی رسانه گفت: هرسال جشنواره‌ها شرایط خودشان را دارند و بنا بر اقتضائات موجود برگزار می‌شوند و رویداد امسال هم از این قضیه مستثنی نیست.

تثبیت و توسعه «باربد»/ برگزاری کنسرت‌های پاپ آغازی برای روال عادی اجراها

تلاشم از سه سال قبل بر ریل‌گذاری‌های جدید است/ تتبیت و توسعه جایزه باربد

الهیاری افزود: در سه دوره‌ای که من در دفتر موسیقی مسئولیت داشتم، از سال ۹۹ بنا بر برنامه‌ریزی‌ها و ریل‌گذاری‌های جدید این رویداد را پیش برده‌ایم و تلاش‌مان بر این بوده تا جشنواره موسیقی فجر، ماهیتی رقابتی و جدی داشته باشد. 

وی در ادامه توضیحاتش گفت: در سال ۹۹ جایزه باربد مجددا به جشنواره بازگشت و علاوه بر این جایزه موسیقی و رسانه هم به جشنواره اضافه شد. برای دوره‌های بعد هم بنا شد جایزه باربد توسعه یابد که و این اتفاق افتاد و جوایز برای بخش‌های دیگر هم تعدد پیدا کرد. 

مدیرکل دفتر موسیقی گفت: در بخش کتاب هم جایزه باربد را داریم. کتاب‌های امسال ارزیابی شده‌اند و از سال بعد دوره یکساله کتاب‌ها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. 

او اضافه کرد: قرار است بخش دانشگاهی هم اضافه شود. در همین راستا قصد داریم جایزه باربد را در بخش موسیقی پاپ هم داشته باشیم و این البته تقاضای خوانندگان هم هست تا به این ترتیب در فضایی مناسب با یکدیگر به رقابت بپردازند. 

الهیاری در ادامه توضیح داد: می‌خواهیم جایزه باربد را در بخش بین‌الملل هم داشته باشیم و برای ایجاد این بخش و جایزه باربد برای آن تلاش خواهیم کرد. 

وی گفت: هرآنچه توضیح دادم  اهداف ما در سه سال گذشته بوده و انشالله این روند در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. 

استفاده از واژه «بین‌المللی» باید واقعی باشد

الهیاری در بخشی از صحبت‌هایش درباره بین‌المللی بودن یا نبودن جشنواره موسیقی فجر توضیحاتی داد. او گفت: در آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر عینا همین «جشنواره موسیقی فجر» آمده و فاقد واژه بین‌المللی است. ما تلاش می‌کنیم از عنوان بین‌المللی تا در واقع و به معنای واقعی این اتفاق را رقم بزنیم. با این جال امسال با گروه‌های خوبی به توافق رسیده‌ایم، ما باید جشنواره را واقعا بین‌المللی کنیم و در ادامه است که می‌توانیم از این واژه استفاده کنیم. 

هنر تعطیلی‌بردار نیست!

او در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایلنا، که آیا برای برگزاری کنسرت‌های پاپ و تامین امنیت گروه‌ها و مخاطبان پس از چندماه تعطیلی تمهیدی اندیشیده شده یا خیر، توضیح داد: تلاش ما این است که هنرمندان در فضایی امن به اجرای برنامه‌های‌شان بپردازند و اعتقاد داریم هنر تعطیلی بردار نیست لذا هنرمندان باید به فعالیت‌های خود ادامه بدهند. 

وی در ادامه درباره حاشیه‌های ایجاد شده در کنسرت سیروان خسروی و سردادن شعار و انتشار آن در رسانه‌ها گفت: آن اتفاق در حد چند ثانیه بوده و توسط چند نفر انجام شده است. این اتفاق مانع تعطیلی کار هنرمندان نیست و خوانندگان و اعضای گروه‌ها و ارکسترها باید به فعالیت خود ادامه دهند و ما نیز برای انجام بهتر کارها تلاش می‌کنیم.

تثبیت و توسعه «باربد»/ برگزاری کنسرت‌های پاپ آغازی برای روال عادی اجراها

در ادامه نشست رسانه‌ای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، بهزاد عبدی درباره رویداد امسال و جزییات آن با حاضران صحبت کرد. 

تاکیدم بر رقابتی بودن جشنواره است

او گفت: من همیشه آهنگساز بوده‌ام و هرگز مدیر نبوده‌ام. این اولین دوره است که سمت خطیر دبیری جشنواره موسیقی فجر را پذیرفته‌ام و از آقای الهیاری مدیرکل فتر موسیقی برای این دعوت ممنونم. 

عبدی افزود: من باتوجه به تجارب هنری و فعالیت‌های خارج از کشور دعوت اقای الهیاری را برای دبیری این دوره از جشنواره فجر، پذیرفتم. 

او گفت: طی طول صحبت‌هایی که داشتیم ایشان پیشنهادات مرا برای برگزاری بهتر جشنواره می‌پذیرفتند و من هم بر رقابتی بودن جشنواره تاکید داشتم. 

«باربد» در موسیقی به مثابه «سیمرغ» در سینما

عبدی در ادامه تاکید کرد: جایزه باربد می‌تواند سیمرغ سینما باشد و آقای الهیاری پیشنهاد مرا برای وجود این جایزه پذیرفتند و امیدوارم این رقابت در همه ژانرها گسترش یابد. 

عبدی ادامه داد: موسیقی هم می‌تواند مانند سینما رقابتی باشد و به سکوی پرتاب جوان‌ها تبدیل شود، مانند بخش فیلم اولی‌ها در جشنواره فیلم فجر که همینطور است به کشف استعدادهای جوان می‌پردازد. 

او در ادامه درباره جزییات آماری آثار شرکت‌کننده توضیحاتی داد و گفت: آمار شرکت کنندگان ۲۱۲۶ نفر است و این باعث خوشحالی است. انشالله جوانان شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشند و همه دغدغه ما همین است. 

عبدی در پایان ضمن تشکر از زحمات تیم برگزارکننده، گفت: همه اعضای برگزاری هنرمند هستند و می‌خواهیم رسالت و ذات زیبای موسیقی را بنمایانیم. 

هفتاد و هفت اجرا در شش شب

امیرعباس ستایشگر در ادامه نشست به ارائه توضیحاتی درباره سالن‌های اجرا در جشنواره موسیقی فجر امسال پرداخت. او گفت: من در کار موسیقی بزرگ شده‌ام و آقای عبدی را سال‌هاست می‌شناسم و از سوابق ایشان باخبرم، لذا بابت پذیرفتن دعوت برای دبیری از ایشان ممنونم. 

ستایشگر ادامه داد: در جشنواره ۷ سالن برای اجرای گروه‌های پذیرفته شده داریم که در ۶شب۷۷ اجرا را میزبانی می‌کنند. 

رییس انجمن موسیقی ایران افزود: تالار وحدت ۹ اجرا در بخش بین‌الملل را میزباتی می‌کند، رودکی با ۲۳ اجرا میزبان گروه‌ها و مخاطبان خواهد بود و فرهنگسرای نیاوران در بخش بانوان و بین‌الملل جشنواره با ۱۱ اجرا، ارسباران در بخش سرود و نواحی ۱۹ اجرا خواهد داشت و کوشک هنر در کتابخانه ملی را هم داریم. 

او ادامه داد: سالنی هم داریم که در موزه دینی امام علی (ع) است و بخش جشنواره جشنواره‌های ما و پخش ویدئوهای دوره‌های گذشته را میزبانی خواهد کرد. 

ستایشگر گفت: پرتقال، روسیه، مجارستان، هند، افغانستان، تاجیکستان، ارمنستان و صربستان امسال با آثار متنوع حضور دارند و در بخش استانها ۱۶استان اعلام آمادگی کرده‌اند. 

او اذعان داشت: استان گلستان با ۳۴ اجرا رکورددار است و بخش سرود را هم برای دومین سال داریم که به یاد هنرمند زنده‌یاد اسفندیار قره‌باغی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. از دو هنرمند نیز تجلیل خواهیم کرد. 

ستایشگر در ادامه درباره حمایت‌های جشنواره از هنرمندان گفت: به طور کلی با حمایت همه جانبه جشنواره‌ها از هنرمند موافق نیستم اما در جشنواره فجر به نظرم این کمک و همراهی باید در چهارچوب جایزه باربد تعریف شود و حمایت بعد جشنواره در این قالب باشد.

مشکل بلیت فروشی مرتفع شده است

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در دوره‌های گذشته جشنواره موسیقی فجر بخش بلیت فروشی با مشکلاتی مواجه که موارد مربوط به آن را از چند ماه پیش بررسی کردیم. در حال حاضر و در این دوره از جشنواره متقاضی در سایت با انتخاب خواننده به سایتی می‌رود که به آن فرد یا تهیه‌کننده‌اش اختصاص دارد؛ که البته این آزمون و خطاست و اگر نتیجه خوبی داشته باشد، بر اساس همان فروش‌ها انجام می‌شود.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ماه تا سوم اسفندماه ۱۴۰۱ به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیر رقابتی برگزار خواهد شد. جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز