خبرگزاری کار ایران

محمدحسین لطیفی: امیدوارم توانسته باشیم شهید بروجردی را در ذهن مخاطبان زنده کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۱۲۴

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «غریب» ساخته محمدحسین لطیفی در سانس دوم روز نهم جشنواره فیلم فجر با حضور محمدحسین لطیفی (کارگردان)، حامد عنقا (نویسنده و تهیه‌کننده)، عبدالله عبدی‌نسب (مدیر فیلمبرداری)، حسین ابوالصدق (طراحی و ترکیب صدا)، حمید رسولیان (طراحی جلوه‌های میدانی)، امیر ولی‌خانی (طراحی جلوه‌های ویژه بصری) و محمد بروجردی (بازیگر) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حامد عنقا در ابتدای نشست اظهار داشت: فیلم اگر توانسته دغدغه خود را بگوید که کار خود را کرده اگر نه از ناتوانی ماست. بیش از یک سال پژوهش این فیلمنامه به طول انجامید، از بهمن و اسفند سال قبل فهمیدیم که باید کدام مسیر را پیش برویم. مسیر پژوهش هم خیلی طولانی بود، البته ما از ابتدای مسیر راهنمایی داشتیم که آقای محمودزاده نویسنده کتاب «محمد مسیح کردستان» به ما کمک کردند. ایشان قریب ۱۵ سال درباره این شهید تحقیق داشتند.

عنقا درباره حساسیت‌ها و موانع پرداختن به شهید بروجردی گفت: روبروی من عزیزانی هستند که ترجیح می‌دهم درباره این موضوع صحبت نکنم. وقتی ما وارد پروسه فیلم «غریب» شدیم فهمیدیم که چرا نزدیک به ۳۰ سال است که فیلمی برای شهید بروجردی ساخته نشده است. اگر همراهی و همدلی خانواده نبود ممکن نبود که ما به موانع غلبه کنیم.

در ادامه این نشست عبدی‌نسب اظهار داشت: پروژه سختی بود، زمان محدودی داشتیم، لوکیشن‌های‌مان مربوط به دهه پنجاه بود و خیلی خوشحالم که برای شهدا کار میکنم. ما زندگی، عزت و شرفمان را مدیون همین شهدا هستیم، من و خانواده‌م ارادت خاصی برای شهدا قائل هستیم.

در ادامه محمد بروجردی اظهار داشت: شهید بروجردی پدربزرگ بنده هستند و فیلم هر آنچه که لازم بود را گفت. اولین حضور من بود و وقتی آقای حمیدیان را پس از گریم دیدیم چند دقیقه از میزان شباهت و گریم عالی متعجب بودیم.

وی افزود: ما زمانی که سر صحنه بودیم، حتی به شوخی هم که میشد من آقای حمیدیان را پدربزرگ صدا میزدم و حتی حس میکردم که واقعا با پدربزرگم صحبت میکنم و این حس عجیبی برای من بود.

در ادامه ولی‌خانی (طراح جلوه‌های ویژه بصری) گفت: پست پروداکشن این فیلم به نظر من یک رکورد بود که در دو هفته حدود پانصد پلان را ثبت کردیم که به نظرم حاصل کار بسیار جذاب بود.

در ادامه لطیفی اظهار داشت: بحثی درباره سیمرغ مردمی بود که برخی فیلمها آماده نبوده و به همین دلیل حق برخی فیلم‌ها ضایع می‌شد، اینگونه تصمیم بر این گرفته شد که جایزه بهترین از نگاه مردمی حذف شود.

وی افزود: تدوین نهایی برای جشنواره همین است اما برای اکران عمومی ممکن است مقداری به فیلم اضافه شود.

کارگردان خاطرنشان کرد: با آقای عنقا هر دو به بابک حمیدیان فکر‌ میکردیم، ایشان یکی از بهترین بازیگران ایران هستند و دومین نکته شباهت ایشان بود و او قبل از اینکه ما دعوتش کنیم، شهید بروجردی را به خوبی می‌شناخت. من به شوخی خیلی وقتها به بابک حمیدیان میگفتم که حواست جمع باشد که تو در این فیلم اصغر وصالی نیستی.

در ادامه عنقا درباره اقتباس این اثر گفت: همه داشتیم درباره یک شخصیت ملی صحبت میکردیم. کتابی که نام برده شد، مدت زیادی از زندگی شهید بروجردی را روایت میکند و فیلم نهایتا چند صفحه از کتاب را روایت کرده است.

لطیفی تاکید کرد: به نظر من همه فیلمهایی که بتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و بتواند انسانیت و عشق را منتقل کند اثری ارزشی است.

وی افزود: یک فیلم در دو ساعت باید دیده شود و فیلم می‌تواند انگیزه‌ای شود که ما به سراغ کسب اطلاعات بیشتر برویم.

عنقا درباره نزدیک بودن فیلم به واقعیت گفت: میزان تغییرات نسبت به واقعیت چندان نیست و بسیار اندک است و چند نام فقط غیرواقعی هستند که آن هم به دلیل عدم تمایل افراد به برده شدن نامشان بوده است.

وی افزود: من فکر میکنم حرفهایی که آن موقع از زبان محمد بروجردی گفته می‌شود باید امروز هم از زبان کسانی که این شهید را الگوی خود می‌دانند، گفته شود.

لطیفی اظهار داشت: شاید مقداری به فیلم اضافه شود که شبهات و شناخت کاراکترها در فیلم‌ بیشتر شود. امیدوارم توانسته باشیم یک شهید بروجردی در ذهن مخاطبان زنده کنیم، به ایدئولوژی‌اش نزدیک شویم و راهش را ادامه دهیم.

عنقا در پایان گفت: ما تقریبا مرداد ماه مجوز گرفتیم و شهریور ساخت آن به پایان رسید و به دنبال ارتباطش با اتفاقات اخیر نباشید اما اگر هم ارتباطی وجود دارد که خوشحال کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز