خبرگزاری کار ایران

حسینعلی جعفری مطرح کرد؛

چرا دیگر قصه‌های منظوم نمی‌خوانیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۷۱۳

جعفری گفت: امروز شعرا در میان مسائل پیچیده‌ی زندگی، به دنبال اندک‌‌فرصتی می‌گردند تا دقایقی را به سرودن شعر بگذرانند و شاید یکی از دلایل، تضعیف شعر همین باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی جعفری (رمان‌نویس و شاعر) گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر مطلوب است و این جشنواره تشویق‌کننده و پیش‌برنده‌ شعرهاست. پیشنهاد می‌کنم این جشنواره به صورت گسترده‌تر در سراسر کشور برگزار شود؛ اگر جشنواره شعر فجر ابتدا در مرحله استانی و سپس در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شود، اثربخش‌تر خواهد بود و بدین‌ترتیب شعرای بیش‌تری به کشور شناسانده می‌شوند.

وی افزود: من ترجیح می‌دهم که اشعار گذشتگان را بیشتر مطالعه کنم؛ چراکه گمان می‌کنم جای عنصر «اندیشگی» در شعر امروز خالی است؛ شعرا و نویسندگان برای اضافه شدن این مولفه به آثارشان باید بیش‌تر مطالعه کنند. متاسفانه برخی از شعرای جوان، حتی شعر کلاسیک را به درستی مطالعه نکرده‌اند و با این وجود، خود را شاعر می‌دانند.

  جعفری در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چرایی کاهش قصه‌گویی با ابراز شعر در جامعه ادبی امروز گفت: شخصیتی همچون فردوسی، حکیم بود؛ او داستان و هنرهای مختلف را می‌شناخت؛ اما زندگی امروز مجال خلق «حکیم» را نمی‌دهد؛ از طرفی در زمانه‌ای، پذیرفته‌شده بود که فردوسی یا نظامی، قصه‌ای را در قالب منظومه‌ای ارائه دهند اما امروز با وجود رونق رمان‌نویسی، مخاطبان، دیگر قصه‌های منظوم نمی‌خوانند؛ بدین‌ترتیب حماسه‌سرایی در عصر ما جایگاه خود را از دست داده است.

این رمان‌نویس با یادآوری این مطلب که شرایط زیست گذشتگان، امکان خلق حماسه‌ها را به آنها می‌داد گفت: در زمانه‌ شخصیتی همچون ابن‌یمین فرومدی، شاعری شغل بود و تمام هم و غمِ یک شاعر سرودن شعر بود؛ اما امروز، کسی نمی‌تواند -و شدنی هم نیست که- با شاعری، داستان‌نویسی یا بسیاری از هنرهای دیگر زندگی کند؛ امروز شعرا در میان مسائل پیچیده‌ی زندگی، به دنبال اندک‌‌فرصتی می‌گردند تا دقایقی را به سرودن شعر بگذرانند و شاید یکی از دلایل، تضعیف شعر همین باشد.

وی در پایان گفت: رسانه‌ها اعم از روزنامه‌ها و رسانه‌های مجازی و حتی صداوسیما هم در معرفی اشعار خوب به جامعه ضعیف عمل کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز