خبرگزاری کار ایران

مجتبی امینی:

تکلیف سیمرغ مردمی مشخص نیست/ برای اینکه فضای دوقطبی ایجاد نشود، سکوت کردم/ مسئله‌ای به نام خودی و غیرخودی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۳۳۷

صبح امروز دهم بهمن ماه نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست مسعود نجفی (مدیر روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر) اظهار داشت: جدول نمایش فیلم‌های جشنواره در پردیس ملت به زودی منتشر خواهد شد و در بعضی روزها دو و در بعضی روزها سه سانس نمایش اثر خواهیم داشت.

در ادامه از پوستر بخش بین‌الملل جشنواره رونمایی شد.

در ادامه این نشست مجتبی امینی (دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر) اظهار داشت: شرایط سختی برای برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره وجود داشت چرا که مشکلات و التهابات ماه‌های اخیر کشور روند تولید آثار سینمایی را با مشکل مواجه کرد اما ما در نهایت با آثاری مواجه شدیم که می‌توان گفت امسال نسبت به سالهای گذشته سال قابل توجهی خواهد بود. امسال با گرافیک ویژه‌ای از فیلم‌ها روبرو هستیم، از اقلیم‌های مختلف فیلم خواهیم داشت و در حالیکه سالها شاهد ساخت فیلم‌های تک‌لوکیشن و در فضای شهری بودیم، امسال با تنوع زیادی در اقلیم و لوکیشن روبرو هستیم که فکر میکنم نظر مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد.

وی افزود: امسال فیلم‌های ویژه‌ای در جشنواره داریم که نشان دهنده روح جدیدی در سینما است. کار در هیئت انتخاب سخت بود چرا که فیلم‌های خوبی به جشنواره ارسال شده بودند و ما سعی داشتیم فرصتی برای نمایش آثار وجود داشته باشد. ما حدود ۳۰ فیلم خوب داشتیم و باید از بین این آثار فیلم‌هایی به جشنواره می‌آمد که آثاری جذاب باشند و در نهایت به ۲۴ انتخاب رسیدیم. از هفده بهمن در سی استان اکرانهای استانی را نیز خواهیم داشت.

امینی خاطرنشان کرد: با ادغام جشنواره ملی و بین‌الملل امسال میزبان مهمانان خارجی و جشنواره بین‌الملل خواهیم بود. اقدامات خوبی صورت گرفت و ۵۷۸ فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند که از بین این آثار ۲۶ اثر حضور پیدا خواهند کرد. از ۲۸ کشور مهمان خارجی خواهیم داشت، بازار فیلم پر رونق خواهد بود و کمپانی‌های مختلفی از جهان در این رویداد حضور خواهند داشت. محل استقرار حوزه بین‌الملل در برج میلاد خواهد بود و پایگاه‌های بین‌الملل در جاهای دیگری نیز خواهیم داشت.

وی افزود: امسال سه پردیس سینمایی نیز همزمان با جشنواره آغاز به کار خواهند کرد و در خدمت مخاطبان خواهد بود. جشنواره فیلم فجر به خانواده سینمای کشورمان متعلق است و بستری برای انرژی گرفتن خانواده سینمای ما است.

امینی درباره امنیت فیلم‌های جشنواره برای جلوگیری از پخش غیرقانونی گفت: برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از این اتفاق صورت گرفته که شرمنده صاحبان آثار نشویم.

دبیر جشنواره درباره سینماگرانی که مایل به حضور در جشنواره نیستند، گفت: متولی تصمیم‌گیری برای یک اثر تهیه‌کننده است و او برای حضور و ارائه فیلم در جشنواره تصمیم می‌گیرد. این اتفاق همه ساله در جشنواره‌های مختلف بوده که بعضی از عوامل با تصمیم تهیه‌کننده همراه بوده یا نبوده‌اند. ما بستر را برای اثر و عوامل فراهم می‌کنیم و هر حاشیه‌ای وجود داشته باشد باعث نمی‌شود که عدالت را کنار بگذاریم و این تاثیری در حضور فیلم نخواهد داشت و ما بستر آرامی را برای فیلم‌ها فراهم می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وجود ایده‌های تشویقی و تنبیهی برای حضور یا عدم حضور عوامل برای فیلم‌ها گفت: ما اختیاری برای تنبیه و تشویق فیلم‌ها نداریم و فقط جشنواره را برگزار می‌کنیم اگر قرار بر این اتفاق باشد، وزارت ارشاد باید تصمیم بگیرد. 

امینی درباره برگزاری حوزه بین‌الملل جشنواره گفت: کشور ما در شرایط ملتهبی بوده، فعالیت‌های رسانه‌ای با دز بالایی ادامه دارد و ما جشنواره را در شرایطی جلو می‌بریم که با کمترین آسیب و حاشیه برگزار کنیم. جنگ رسانه‌ای که رقم خورده هر روز برنامه‌ریزی دارد که به این رویداد آسیب بزند و ما سعی کردیم با شرایطی آرام بخش بین‌الملل را برگزار کنیم و مباحث جامع‌تر و کاملتر در حوزه بین‌الملل به زودی اعلام خواهد شد. امسال مساله‌ای هم مطرح شد که چرا دبیر صحبت نمیکند و اینها از تصمیمات بنده است که تصمیم گرفتیم سکوت اختیار کنیم و سیاستمان اینگونه بوده است.

وی درباره سیمرغ مردمی گفت: امسال روند تولید با سرعت پایین‌تر شکل گرفت و ما تصمیم گرفتیم با درخواست دوستان طبق برنامه‌ریزی و نظم پیش نرویم که آثار به دبیرخانه جشنواره برسند. ما مسئله دوستان را درک کردیم و حتی امسال ۶ فیلم بیگ پروداکشن داشتیم که برای نهایی شدن آثار با دوستان همراه شدیم و به همین دلیل ممکن است یک سری آثار در اواسط جشنواره به ناوگان اکران برسند، به همین دلیل همین چند اثری که دیر به اکران می‌رسند شرایط را برای آرای مردمی سخت کرده و در این شرایط عدالت برای آرای مردمی از بین خواهد رفت. امشب جلسه جمع‌بندی خواهیم داشت و فعلا مشخص است که نمی‌توانیم این ۲۴ اثر را در رقابت برای سیمرغ مردمی قرار دهیم.

امینی درباره وجود فرش قرمز در این رویداد گفت: ما امسال یک جشنواره چهل‌ساله را به مرحله چهل‌ویکم می‌بریم و نگاه من این است که جشنواره باید با سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی ما همراه باشد و نباید در اجرا از جشنواره‌های خارجی الگو بگیریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره داوری سینماگرانی که مایل به حضور در جشنواره نیستند، گفت: اینکه کسی بخواهد با جشنواره همراهی کند یا خیر را هر سال دیده‌ایم و جشنواره بر اساس آیین‌نامه‌اش پیش می‌رود و ما مهمان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هستیم. ما نباید وقتی برای مردم فیلم می‌سازیم، کارمان را با سیاست گره بزنیم و باید در خدمت مردم باشیم و انرژی مثبت به مردم بدهیم. من مشکلی برای داوری این افراد نمی‌بینم.

وی افزود: من برای اینکه فضای دوقطبی ایجاد نشود سکوت کردم، من جزو خانواده سینما هستم و دوستان زیادی در این خانواده دارم که صمیمانه سالها کنار هم بودیم و شاید اختلاف سلیقه هم داشته باشیم اما همه از دوستان ما هستند و از حضور همه دوستان استقبال میکنیم و از همه اهالی رسانه می‌خواهم که کمک کنند. باید انرژی مثبت بدهیم و حال هم را خوب کنیم.

در ادامه این نشست امینی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل عدم شفاف‌سازی در جشنواره چهل‌ویکم تصریح کرد: موج رسانه‌ای درباره اینکه تهیه‌کننده گاندو دبیر جشنواره شده، از همان ابتدا ایجاد شد. فیلمسازی در جهان ژانرهای متفاوتی دارد و ژانر پلیسی امنیتی در جهان هم وجود دارد و در کشور ما هم سالها این ژانر وجود دارد و به هر حال این سریال به تهیه‌کنندگی من در سالهای اخیر دیده شد. من فیلم‌های مختلفی در این کشور ساختم، هومن سیدی را به سینما معرفی کردم، فیلم‌های مختلفی در ژانر دفاع مقدس ساختم یا فیلم بدون مرز را ساختم که جایزه‌های جهانی گرفت اما همه به این سریال اشاره می‌کنند و دیگر ژانرها را فراموش کردند. هر مدیری که در کرسی مدیریت بنشیند یک برنامه‌ریزی دارد و این ربطی به نگاه امنیتی ندارد. ما سعی کردیم جشنواره را به شکلی جلو ببریم که آسیبی به صاحبان آثار و آثار وارد نشود و این تدابیر ما ربطی به نهادهای بالادستی ندارد. اگر ما زودتر آثار جشنواره را اعلام می‌کردیم فشار زیادی به سینماگران وارد می‌شد و بنده باید از همکاران در سینما مراقبت می‌کردم. ما اسم‌ها را دیرتر اعلام کردیم و این کار فقط پیروی صیانت از خانواده محترم سینما بوده است. ما در شرایط سختی هستیم و به همین دلیل بهتر است توقعات را نسبت به سالهای قبل تغییر دهیم. ما چیزی به نام خودی و غیرخودی نداریم، کسی نمی‌تواند بگوید من در جشنواره نبودم، همه، حتی بسیاری از کسانی که در رسانه‌های خارجی خود را اپوزوسیون معرفی می‌کنند در این سالها در این رویداد بوده‌اند. در فهرست ۲۴ اثری که در جشنواره می‌بینید ما نام هنرمندانی را شاهد هستیم که نگاه‌های مختلفی دارند و این سینما متعلق به همه سینماگران است. اگر زمان به عقب برگردد هم ۷۵ فیلم را اعلام نمیکنیم تا به دوستان فشاری وارد نشود.

امینی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال اکران فیلم با حضور عوامل در اکران‌های مردمی را به سیاق سال‌های گذشته خواهیم داشت. اگر صاحبان آثار علاقه به اکران مردمی در شهرستانها باشند هم ما شرایط را برای آنها فراهم خواهیم کرد.

در ادامه این نشست امینی درباره اقدامات دبیر جشنواره برای تعامل با تحریم‌کنندگان و جلوگیری از این اتفاق گفت: شورای مرکزی انجمن منتقدان اعلام کرد که ما نمی‌خواهیم در این رویداد شرکت کنیم ولی امسال ۱۴۷ منتقد برای حضور در جشنواره تایید شدند. نقد پابرجاست، محترم است، باید وجود داشته باشد و احترامش حفظ شود. در همه کشورهای جهان این اتفاق تجربه شده با این حال همه مشاغل زندگی‌شان به حالت طبیعی ادامه دارد ولی موج رسانه‌ای که سمت اهالی هنر از طرف رسانه‌های خارجی رهبری می‌شود این مطالبه را دارد که فعالیت اهالی هنر باید متوقف شود. اهالی هنر حق دارند به جریان طبیعی کار خود برگردند و امرار معاششان هم به شرایط عادی برگردد و همه باید برای شکل‌گیری این شرایط کمک کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز