خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر مطرح شد؛

تجلیل از قادر طهماسبی/ ادبیات هیاهو ندارد و باید برایش هیاهو ساخت

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۹۸۰

در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از تجلیل از قادر طهماسبی و برگزاری محفل شعرای فارسی زبان در ابوموسی به عنوان برنامه‌های پیش‌رو در جشنواره شعر فجر یاد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر صبح امروز (9 بهمن) با حضور مسئولان جشنواره و مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد. این جشنواره شامل دو بخش از جمله محافل شعر و بخش رقابتی است. 

رضا اسماعیلی (دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر) با اشاره به آنکه مراسم اختتامیه جشنواره فجر در روز جمعه برگزار خواهد شد، گفت: از زمان اعلام فراخوان تاکنون سعی بر آن بود روالی شایسته را طی کنیم. محافل ادبی برگزار و شاهد حضور شعرای خارجی فارسی زبان بودیم. مراحل داوری پیش رفته و آماده برگزاری مراسم اختتامیه هستیم.

او درخصوص داوری آثار جشنواره شعر فجر گفت: امسال با رشد ۲۰ درصدی در آثار ارسالی شاهد بودیم چنانکه ۳۱۳۵ اثر دریافت کردیم که در ۳ بخش شعر بزرگسال، شعر کودک و کتاب بود. هرچند اختلاف نظر برای داوری وجود داشت اما در نهایت به تجمیع آرا رسیدند. اما در حوزه درون مایه و اندیشه انتظارات بالا و سختگیرانه است. در این دوره هم برگزیده و هم شایسته تقدیر داریم. 

اسماعیلی یادآور شد: افتتاحیه در شیراز و نشست‌های تخصصی در سایر شهرها از جمله خراسان رضوی برگزار شد. همچنین نشست دیگری طی چند روز آینده در جزیره ابوموسی برگزار خواهد شد. شاعرانی از ۷ کشور از جمله هند، لبنان، سوریه، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و.... در محفل شعرخوانی حضور خواهند داشت. 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امسال از حواشی برای جشنواره شعر فجر خبری نبود و سعی کردیم این جشنواره را به درستی برگزار کنیم. همچنین به دنبال راهکارهایی برای پویایی و بروز خلاقیت در شعر هستیم. تحقق این مهم بخشی به خانه کتاب و بخشی به فضای ادبی کشور بازمی‌گردد. خریداری کتاب‌های برگزیده و معرفی آنها در نشست‌های نقد و بررسی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و البته پوشش مناسب این رویدادها توسط رسانه اهمیت دارد. 

او یادآور شد: نیاز است تا فضای نقد و بررسی شعر را گسترش دهیم. ضمن آنکه حوزه ادبیات در حوزه درآمدزایی فقیر است از این رو نسبت به سایر جشنواره‌های فجر حامیان کمتری دارد. مظلوم‌ترین قشر حوزه فرهنگ و هنر شاعران هستند. اگر برنامه‌هایی با رویکرد شعر و ادبیات بیشتر شود قطعا در تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. 

به گفته  دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، انتشار ۳۲۷ عنوان کتاب در حوزه نقد و پژوهش ادبی نشان از پرداختن به این حوزه دارد. اما حوزه کودک و نوجوان همچنان مهجور است و آنچنان جدی گرفته نمی‌شود از این رو شاعران این حوزه به شعر بزرگسال گرایش پیدا می‌کنند. این درحالی است که سرودن شعر برای کودکان و نوجوانان دشوارتر است. البته باید به سمت آموزش کودکان و نوجوانان برای ورود به حوزه ادبیات و شعر کودک و نوجوان و حتا سرودن شعر در این حوزه شوند. 

او همچنین درخصوص بخش بین‌المللی جشنواره شعر فجر و توجه به زبان فارسی گفت: محدودیت زمانی اجازه برگزاری نشست در یکی از کشورهای فارسی زبان را نداد. اما سعی کردیم شاعرانی از تعدادی از کشورهای فارسی زبان را در محفل شعر داشته باشیم. معتقد هستیم احیای زبان فارسی باید سرمایه گذاری شود و شاعران پارسی زبان را بیشتر دریابیم. 

الهام بخشی و همه گیری شعر منحصر بفرد است

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) شعر را ثروت ملی ایرانیان دانست و گفت: شعر می‌تواند خلق‌ساز باشد چراکه الهام بخشی و همه گیری شعر منحصر بفرد است. شعر متعلق به زبان فارسی است و در زبان دیگری به این صورت ساخت یافته، آهنگین و... دیده نمی‌شود. 

او ادامه داد: حجم آثار رسیده به دبیرخانه نوید بخش حجم توفیق و علاقه به این حوزه است چنانکه تعداد آثار اولی پر شمار بود. اگر دامنه پر تعداد نداشته باشیم نمیتوانیم امید کسی قله را داشته باشیم و قله کم شمار می‌تواند محبوبیت شعر طی قرن گذشته را زیر سوال برد. 

او ادامه داد: بد نیست بررسی بر روی فراز و فرود شعر فارسی طی قرن گذشته داشته باشیم‌. البته توجه به شعر و زبان پارسی مد نظر جشنواره شعر فجر است اما مسائلی که این سالها در افغانستان و ... داشتیم سبب شده تا زبان فارسی در این کشورها با چالش روبه رو شود. تلاش داریم تا مرکز رایزنی ایران در تاجیکستان باز شود تا رفت و آمدها رغم خورد. افزایش دامنه زبان فارسی به سمت شاعران غیر پارسی زبان هم مد نظر داریم. 

رمضانی همچنین به بخش‌های آموزشی جشنواره شعر فجر اشاره کرد و گفت: ۱۳ استاد طی ۳ روز دانش پذیران را آموزش خواهند داد و شعرای فارسی زبان نیز در بین این دانش پژوهان حضور خواهند داشت. در این دوره ارزیابی آثار پذیرفته شده برای حضور در کلاس‌های آموزشی سختگیرانه خواهد بود.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: مهمترین جزء فرهنگ ما شکل دهندگان آن است و شعر شکل دهنده فرهنگ ماست. مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در روز جمعه برگزار خواهد شد. در این مراسم همچنین از قادر طهماسبی تجلیل خواهد شد که در دستور کار قرار گرفته.

او ادامه داد: شعر و کتاب محصول کار فردی است و اگر رسانه با جدیت به این حوزه بپردازد قطعا بیشتر مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد. توجه یک امر جمعی است. ادبیات هیاهو ندارد و باید برایش هیاهو ساخت.

به گفته او جایزه شعر فجر امسال تغییری نکرده و برگزیدگان ۱۵۰ میلیون تومان و شایسته تقدیرها ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند. البته استاندارد مطلوب را مد نظر قرار می‌دهیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز