خبرگزاری کار ایران

تجدید چاپ خاطرات اشرف پهلوی و چند و چون دیدار فرح و بنی‌صدر

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۷۱۶

کتاب‌های «ایران در اسناد میانرودانی»، «اجاق سرد آنجلا»، «پیشگویی آسمانی»، «چهره‌هایی در یک آینه اثر» و «توقیف هویدا» تجدید چاپ شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشر فرزان روز اقدام به تجدید چاپ برخی از کتاب‌های خود از جمله «ایران در اسناد میانرودانی»، «اجاق سرد آنجلا»، «پیشگویی آسمانی»، «چهره‌هایی در یک آینه اثر» و «توقیف هویدا» کرده است. 

ایران در اسناد میانرودانی

کتاب «ایران در اسناد میانرودانی» (هزاره سوم و دوم پیش از میلاد) اثر تیموتی اف پاتس با ترجمه خشایار بهاری که در نخستین دور انتشار خود در سال ۱۳۹۷ منتشر شده بود، این بار با قیمت ۷۵۰۰۰ تومان با تیراژ ۷۰۰ نسخه روانه بازار شده است. 

کتاب حاضر روایت بازبینی شده پایان‌نامه دکترا نویسنده در دانشگاه آکسفورد است، تلاشی برای تلفیق داده‌های باستان‌شناسی و تاریخی مرتبط با روابط سیاسی- اقتصادی جنوب و مرکز میانرودان با «ایران بزرگ» (شامل ایران کنونی، افغانستان، غرب پاکستان و جنوب غرب آسیای میانه)، شبه – جزیره عمان و دره سند، از میانه هزاره چهارم تا دوم پ. م شمرده می‌شود. کتاب را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد: جغرافیای سیاسی ایران بزرگ (فصل نخست)؛ تعاملات سومر و جهان موسوم به «ایلامی آغازین» در ایران (فصل دوم)؛ روابط سیاسی میانرودان و شرق در هزاره سوم پ. م (فصل سوم)؛ سرانجام باقی کتاب که به جزییات تجارت سنگ‌های گرانبها و فلزات، ثبت شده در اسناد میانرودان می‌پردازد. 

در بخشی از کتاب آمده است: 

روابط خارجی مدتهای مدید مرکز توجه بررسی‌های باستان‌شناسی و تاریخ میانرودان باستان بوده است. نبود یک تلفیق عام، مانند آنچه در مورد مصر و بسیاری از دیگر مناطق خاور نزدیک وجود دارد، تنها بازتاب مقیاس و پیچیدگی آن است و نه ناپختگی آن. میانرودان، واقع در مرکز جغرافیایی خاور نزدیک، تقریبا با تمامی مناطق اصلی استقرار در جهان کهن هم مرز، و یا دارای مرز آبی بوده است و…

اجاق سرد آنجلا 

«اجاق سرد آنجلا» کتابی است به قلم فرانک مک کورت با ترجمه گلی امامی که در چاپ هفتم خود با تیراژ ۷۰۰ نسخه با قیمت ۲۹۰ هزار تومان روانه بازار شده است. 

این کتاب براساس خاطرات وی نوشته شده است. داستان با به دنیا آمدن «فرانک مک کورت» جوان در آمریکا آغاز می‌شود و ادامه می‌یابد. پدرش دستمزد خانواده را در میخانه‌ها حیف و میل می‌کند و به زودی خانواده به ایرلند بازمی‌گردند. در حالی که پدرش بی‌هدف از یک شغل به شغل دیگر و از یک میخانه به میخانه دیگر می‌رود، فرانک و خانواده‌اش از زاغه‌ای به زاغه دیگر نقل مکان می‌کنند. همه جا از مدرسه، خانه گرفته تا آب و هوا برای فرانک پر از مصیبت است. شرایط ناخوشایند لیمریک و یک جمعیت به شدت متدین. فرانک که به اجبار زندگی، زودتر از آنچه باید مرد شد، در تلاش است تا با کار کردن به مادرش که چه مشغول کمک گرفتن از دولت است و چه گدایی، کمک کند، در حالی که پدرش در صنایع جنگی انگلستان مشغول کار و مصرف مشروبات الکلی است. فرانک فقط یک آرزو دارد و آن این است که به آمریکا برگردد، جایی که «همه، ستاره سینمایی هستند.»

«اجاق سرد آنجلا» نه تنها به دلیل واقعی بودن، بلکه به دلیل برجسته کردن شرایط ویرانگری که میلیون‌ها نفر با آن روبرو هستند (و متاسفانه ادامه دارد) بسیار شگفت‌آور است. قدرت عظیم «فرانک مک کورت» در روایت کتاب، به دلیل روایت آن از دریچه‌ی نگاه خود جوانتر اوست نه روایت به وسیله یک بزرگسال در مورد آنچه که در جوانی دیده و انجام داده است. فرانک جوان از طریق غرایز بقا و فقط به این دلیل که در آن زمان درست به نظر می‌رسید (مثلا برای خوردن غذا سرقت می‌کند در حالی که به خودش قول می‌دهد بعدا همه آن را پس دهد) چنین مسیری را انتخاب می‌کند. 

پیشگویی آسمانی

رمان «پیشگویی آسمانی» اثر جیمز ردفیلد (نویسنده، مدرس، فیلمنامه و فیلم تهیه‌کننده آمریکایی) با ترجمه هرمز عبداللهی بعد از گذشت ۲۷ سال از نخستین سال چاپ امسال به چاپ دوازدهم رسید و با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه با قیمت ۱۸۰ هزار تومان روانه بازار شد. 

در خلاصه‌ی داستان کتاب آمده است: 

شارلین به دوست قدیمی‌اش خبر می‌دهد که کتیبه‌ای (دست نوشته‌ای) در پرو پیدا شده و او می‌خواهد در موردش با وی صحبت کند. وقتی یکدیگر را ملاقات می‌کنند به او می‌گوید که دولت پرو از فاش شدن متن کتیبه برای مردم جلوگیری می‌کند، ولی او با کشیشی ملاقات کرده که به وی گفته کتیبه متعلق به قرن ششم پیش از میلاد مسیح است و تحولی همه‌جانبه در جامعه بشری در دهه‌های پایانی قرن بیستم پیش‌بینی می‌کند. کم‌کم تغییری در بنیاد آگاهی‌ها به وجود می‌آید. تغییری که ماهیت مذهبی ندارد بلکه روحانی‌ست. کتیبه بخش‌ها یا فصل‌هایی دارد که هر کدام رسیدن به یک بصیرت در زندگی را توضیح می‌دهند که بشر این بصیرت‌ها را یکی پس از دیگری درک می‌کند. 

این کتاب با بهره گیری از خرد باستانی، به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید بین وقایعی که اکنون در زندگی شما اتفاق می‌افتد ارتباط برقرار کنید و به شما اجازه می‌دهد ببینید که در سال‌های آینده چه اتفاقی برای شما خواهد افتاد. داستانی که این کتاب شرح می‌دهد داستانی جذاب از ماجراجویی و کشف است، اما همچنین یک کتاب راهنما است که قدرت تبلور درک شما از دلیل حضور در زندگی را دارد و قدم‌های شما را با انرژی و خوش بینی جدید هدایت می‌کند. 

این کتاب در مورد ایده‌های مختلف روانشناختی و معنوی بحث می‌کند که ریشه در بسیاری از سنت‌های شرقی باستان دارد، از جمله اینکه چگونه گشودن به امکانات جدید می‌تواند به فرد کمک کند ارتباط خود را با قدرت الهی برقرار کند. شخصیت اصلی سفری را برای یافتن و درک مجموعه‌ای از نه بینش معنوی در یک نسخه خطی باستانی در پرو انجام می‌دهد. 

چهره‌هایی در یک آینه 

کتاب «چهره‌هایی در یک آینه اثر» نوشته هرمز عبداللهی خاطرات اشرف پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران است که به چاپ ششم رسیده و با قیمت صد هزار تومان در اختیار مخاطب قرار گرفته است. 

اشرف پهلوی در طول زندگی پر ماجرای خود در بسیاری از حوادث سیاسی و اجتماعی ایران، از شهریور ۱۳۲۰ تا انقلاب اسلامی ایران در ۱۳۵۷، نقش موثری بازی کرد. در این کتاب، اشرف پهلوی از خاطرات خود و روابطش با شاه سابق و بسیاری دیگر از دست‌اندرکاران امور سیاسی و اجتماعی کشور سخن می‌گوید و گوشه‌های مهمی از تاریخ چندین دهه پر اهمیت از حیات سیاسی کشور را باز می‌شکافد. 

این کتاب درحالی که گوشه‌هایی از تاریخ ایران دوران پهلوی را روشن می‌کند، در عین حال سندی است که می‌شود از روی آن خاندان پهلوی و بویژه اشرف پهلوانی را روانکاری کرد، بسیاری از زوایای تراژدی گیجی و خوابگردی‌های کسی را که از اوج نعم و تباهی به هاویه تباهی فرو افتاده است، به چشم دید. … با خواندن همه آنچه اشرف در این کتاب از خود و نحوه زندگی خود نمونه‌وار بازگفته است، به خوبی می‌شود فهمید که رژیم پهلوی چرا سقوط کرد، شخص اشرف در این سقوط چقدر سهم داشت. در جامعه‌ای که به قول معروف حتا کمونیست‌هایش مذهبی‌اند این حد از لاقیدی و بی‌اعتنایی به اخلاق دینی و حتا اخلاق عرفی جامعه، مهم‌ترین مایه گسستگی حکومت از مردم را فراهم می‌آورده است…

توقیف هویدا

کتاب «توقیف هویدا» اثر سعیده پاکروان با ترجمه نیما همایون‌پور داستانی از انقلاب ایران و ماجرای دیدار معهود فرح و بنی صدر در قاهره است که به چاپ پنجم خود رسیده و با قیمت ۳۵ هزار تومان روانه بازار شده است. 

کتاب حاضر، از چند جهت واجد اهمیت است. نویسنده آن فرزند دومین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور است، پیش از انقلاب به محافل درباری و دولتی راه داشته، و بعد از انقلاب با بختیار و فرح پهلوی همکار و مانوس بوده و به دیدار بنی صدر رفته است. از آنچه که او می‌نویسد، می‌توان به حقایق تازه‌ای درباره اپوزیسیون خارج از کشور، روحیات افرادی چون بختیار و بنی صدر و غیره پی برد و…

نویسنده به دلایلی از دوستداران انقلاب ایران نیست و در آنچه نوشته است و تعبیرات و احترامات و القاب کهنه‌ای که آورده است تغییری داده نشده. چراکه اگر قالب و فضا حاکم بر نوشته‌ها تغییر می‌کرد، شناخت آنچه در کنه فکر ایرانیان خارج از کشور می‌گذرد و زمینه ساز حرکات و اعمال آن‌هاست دشوار می‌شد…

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز