خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره تئاتر فجر مطرح شد؛

مردم را از تئاتر محروم نکنیم/ جشنواره‌ای که به تولید منجر نشود «شو» است/ اتحادیه تئاتر جهان اسلام تشکیل می‌شود/ امسال سال درخشش شهرستان‌هاست

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۸۱۱

نشست خبری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز سه‌شنبه بیست و هفتم دی‌ماه با حضور مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره و دیگر مسئولان این رویداد در سالن رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز (سه‌شنبه بیست و هفتم دی‌ماه) با حضور مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی، کوروش زارعی (دبیر جشنواره) و دیگر مسئولان این رویداد در سالن رودکی واقع در مجموعه بنیاد رودکی برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از قرآن در مراسم، تیزری از روند فعالیت دبیرخانه ریویداد امسال پخش شد.

طرح حمایت از یک میلیون هنرمند با عنایت رهبری

سپس هوشنگ توکلی (بازیگر و کارگردان تئاتر) گفت: گزارشی را قبل از کرونا خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم که در جهت حمایت از هنرمندان بود.

توکلی ادامه داد: ما طی گزارش گفتیم یک میلیون فارغ‌التحصیل هنر داریم که وجود آنها طی چهل و چهار سال اتفاقی شگفت‌انگیز است. این گزارش پنهان مانده بود و رهبر در آن جلسه که با ایشان دیدار داشتیم، گفتند راجع به قضیه حمایت‌ها صحبت شود؛ اما خب این اتفاق به دلایلی رخ نداد و حال آن را اینجا مطرح می‌کنم. موضوع دیگر اینکه آقای زارعی در جریان فعالیت‌های جوانان هستند و تئاتری‌های نسل‌های جدید را می‌شناسند.

او افزود: در رابطه با جشنواره تئاتر فجر امسال هم باید بگویم، شنیدم پنج استان اصلی با جشنواره بیشترین همکاری را داشته‌اند و این جای خوشحالی دارد.

مردم را از تئاتر محروم نکنیم/ جشنواره‌ای که به تولید منجر نشود «شو» است/ اتحادیه تئاتر جهان اسلام تشکیل می‌شود/ امسال سال درخشش شهرستان‌هاست

اعدام علیرضا اکبری گشایشی در حوزه تحمل نظام است

توکلی در ادامه درباره وقایع اخیر و نارآمی‌ها اینگونه گفت: من سیاسی نیستم اما عمری بقیه را دیده‌ام و طی این چهل و چهار سال شاهد اتفاقاتی بوده‌ام. اعدام آقای اکبری یک گشایشی را در حوزه دیدگاه‌ها و تحمل نطام مطرح کرد. از این جاسوس‌ها زیاد داشته‌ایم و یکی از اتفافات در حوزه هنر حضور فعال این افراد است. مطمئنا مدافعان امنیت این دسته از افراد را می‌شناسند اما اعلام حضور نمی‌کنند؛ وگرنه می‌دانند چه خبر است.

بحران‌های داخلی روابط انسانی را خدشه‌دار می‌کند

توکلی در ادامه بیان کرد: بحران‌های داخلی روابط انسانی ما را نسبت به کشور و امنیت به خطر می‌اندازد و ما باید به این موضوع توجه داشت باشیم. طی این چهل سال، از دهده شصت به بعد در حوزه تئاتر فعالیت‌های زیادی صورت گرفته و هنرمندان زیادی در این مقطع فعالیت‌های مفید داشته‌اند. به هرحال چراغ هنر را باید روشن نگه داشت.

وی افزود: اگر مسئولیت مردم، هنرمندان و مسئولان را جدا کنیم اتفاقاتی ناخوشایند و آنارشیستی رخ می‌دهد که طی این چند ماه شاهدش بوده‌ایم.

جشنواره تئاتر فجر از دیوار غرب‌گرایی عبور کرده

توکلی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: آرزوی ما بود که در سینما و تئاتر با کشورهای همسایه و هم‌فکر باشیم و وارد تعامل شویم، اما همیشه سنگ می‌انداختند. دوره‌های قبل وقتی در اینباره سوال می‌کردم جوابهای نامربوط می‌شنیدم و حال این تعامل که باید رخ داده است. حال می‌توان گفته جشنواره تئاتر فجر از دیوار غرب‌گرایی عبور کرده و حال میزبان کشورهای همسایه‌ایم که با ما هم دغدغه هستند.

او در پایان تاکید کرد: متاسفانه هنرمندان ما مانند مردم در فقر هستند و اگر معیشتشان تامین نشود به بیراهه خواهند رفت و باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

جشنواره‌ای که به تولید منجر نشود «شو» است

در ادامه مراسم کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم یار دوازدهم و کنار و یار ما باشند؛ چراکه شرایط بسیار سخت است، سعی این بوده جشنواره خوب برگزار شود.

او افزود: جشنواره باید به تولید کارهای ارزنده کمک کند و اگر غیر از این باشد شو است، نه جشنواره!

در ادامه؛ از پوستر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر رونمایی شد. اسفندیاری و حسن موسی‌زاده طراحی پوسترها را به عهده داشتند.

در بخش دوم برنامه که با بیست دقیقه تنفس شروع شد، کوروش زارعی گفت: جشنواه روز شنبه رسما شروع می‌شود که البته رادیو تئاتر زودتر آغاز به کار کرده است.

او افزود: می‌خواستیم بخش رادیو تئاتر را زودتر برگزار کنیم تا بیشتر از دیگر بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

زارعی گفت: همراه با مراسم افتتاحیه اختتامیه رادیو تیاتر را خواهیم داشت و از علی سلیمانی و سعید تشکری و خانواده‌هایشان تجلیل خواهیم کرد. اجراها از عصر روز شنبه شروع می‌شود و تا یازده بهمن‌ماه ادامه دارد.

اتحادیه تئاتر جهان اسلام تشکیل می‌شود

وی افزود: در کنار بخش بین‌الملل بخش دیگری را داریم که قبلا آن را آرزو می‌کردم و آن تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام است که سی مدیر کشورهای مختلف را شامل می‌شود. می‌خواستیم این بخش را در خوزستان برگزار کنیم چون مدیران عرب هستند و چند تیاترعربی را هم در استان به مرحله اجرا برسانیم اما به دلیل شرایط افتصادی این اتفاق رخ نداد. انشالله دبیر سال آینده این بخش را در خوزستان برگزارکند و ما در تهران این کار را کردیم.

زارعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: امسال سال چهره‌های درخشان و جوان است استعدادهای زیادی به تئاتر معرفی‌می‌شوند. هشتاد درصد آثار حضور یافته در جشنواره امسال استانی هستند و بیست درصدبه تهران تعلق دارند امسال سال درخشش شهرستان‌هاست. ۳۷ اثر در بخش مسابقه بزرگ داریم و مجموعا شصت و دو اثر خواهیم داشت. آثار پذیرفته شده هم طی ده روز اجرا می‌شوند.

نگاهی به آمار شرکت‌کنندگان و متقاضیان

در ادامه مراسم نصیری (مسئول بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر) گفت: من از دهم آذرماه به تیم برگزاری اضافه شدم. درباره آمار آثار شرکت کرده هم باید بگویم در بخش تئاتر خیابانی صدو پانزده اثر ازسراسر ایران داشتیم که تهران و کرمانشاه بیشترین آثار را داشتند.

او ادامه داد: طی ارزیابی‌ها چهل اثر از بیست و هفت شهر بالا آمدند و بیست و یک اثر به بخش نهایی رسید. از بین چند جشنواره و جشنواره ایثار هم که اختتامیه آن بزودی برگزار می‌شود آثاری را در بخش تئاتر خیابانی خواهیم داشت. از جشنواره سودای عشق هم اثر خواهیم داشت. تعداد کارگردانان مرد ۲۳ نفر و هفت خانم داریم که با این حساب یک سوم کارگردان‌های امسال بانوان هستند. تعداد شهرهای شرکت‌کننده در بخش خیابانی هم بیست و پنج شهر است.

او در پایان گفت: آثار خیابانی از اول بهمن تا دهم در پهنه رودکی اجرا خواهند داشت.

در ادامه رونده (مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد) به ارائه آماری پرداخت و گفت: امور استانهای اداره کل هنرهای نمایشی برای برگزاری جشنواره تئاتر امسال، فراخوانش را اسفند ماه سال گذشته منتشر کرد و در ادامه سی و چهار جشنواره استانی برگزار کردیم. از آن زمان تاکنون هفتصد و شصت و سه اثر به ما رسید و پانصد و پنجاه اثر انتخاب شدند و از بین آن‌ها ۲۶۰ اثر به دور نهایی جشنواره راه یافتند.

رونده افزود: از بین ۲۶۰ اثر ۶۷ اثر به جشنواره منطقه‌ای رسیدند. در مجموع ۳۸۲۶ هنرمند شرکت‌کننده داشتیم. ۳۶۸۲۰ مخاطب هم از جشنواره‌های استانی دیدن کرده‌اند. در نهایت هم ۶۷ اثر به جشنواره منطقه‌ای رفتند. ۲۱۹ هنرمند در کرمانشاه. ۱۹۹ نفر هم در فارس بیشترین آثار ارسالی را داشته‌اند. ۱۳۹۵۰مخاطب ازچهار من‌طقخ دیدن کردند.

روند در پایان گفت: استان‌های فارس و خراسان رضوی بیشترین مخاطبان را داشته‌اند.

تعداد آثار نمایشی حیرت‌انگیز است

در ادامه ایوب آقاخانی (مدیر بخش نمایش‌نویسی جشنواره تئاتر فجر امسال) گفت: بخش نمایش‌نویسی کمی فراتر از انتظارم بود، آمار برای ما مسبب حیرت بود. ۳۲۰ نمایش ثبت شده دریافت کردیم که از همه استانها بوده‌اند. فردی داشته‌ایم که هفت نمایش داشته و چند نفر با دو یا چند اثر و باقی تک اثر بوده‌اند.

آقاخانی گفت: داوری بسیار پیچیده‌ای از قلم‌های نوجو داشتیم و برخی هم وفادار به قواعد کلاسیک بودند، که در نوع خود مورد توجه است.

او گفت: به تک تک دوستانی که در جشنواره شرکت کرده‌اند تبریک می‌گویم و از حضورشان تشکر می‌کنم.

آقاخانی در پایان گفت: اگر برای این همه استعداد و تنوع در حوزه درام فکری جدی نشود استعدادهای زیادی را از دست خواهیم داد.

در ارامه رهبر مدیر بخش رادیو تئاتر گفت: ۸۳ اثر ارسال شد که۱۱ اثر پذیرفته شدند. دو اثر از جشنواره مقاومت داشتیم و در میان ۸۳ اثر ۵ اثر از تهران و باقی از استان‌های دیگر بودند. استان مازندران با هشت اثر بیشترین کارها را داشته است.

سپس منصوری (مدیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر) گفت: از بدو انتشار فراخوان ۱۸۰ اثر از ۴۶ک شور را داشتیم و ۴۵ اثر انتخاب شدند و در نهایت ۸ اثر به مرحله نهایی راه یافتند. برزیل یک نمایش، روسیه و اسپانیا هم هر کدام با یک اثر، عراق با دو نمایش در جشنواره امسال حضور دارند.

او گفت: ۱۴۶ هنرمند در بخش بین‌الملل داریم و ۳۴ میهمان خواهیم داشت که از مدیران کشورها هستند و چند ورکشاپ خواهیم داشت.

در ادامه مراسم صادق رشیدی (مدیر بخش پژوهش) گفت: بخش پژوهش همیشه بخشی از جشنواره بوده و تزیینی نیست. از زمان اعلام فراخوان سی مقاله دریافت کردیم که ۸ اثر برگزیده شده‌اند و با یک اثر دیگر نه اثر خواهیم داشت. دو کتاب ترجمه شده هم داریم.

رشیدی در ادامه توضیح داد: دستاورد جشنواره سه کتاب است که توزیع خواهد شد. نمایشنامه هم داریم که در قالب مجموعه منتشر می‌شود. روز هفتم و هشتم جشنواره نیز سمینار علمی خواهیم داشت.

در ادامه نصراله قادری گفت: به دلیل وضعیت موجود برگزاری جشنواره چیزی مانند میدان بود. هر به هرحال جشنواره مشکلات خاص هودش را دارد و اوضاع فعلی مشکلات دیگری را رقم زد، گروهی معتقدند از جشنواره استقبال نشده که آمار موجود قابل ارائه است، اتفاق دیگر رقابتی بودن جشنواره امسال است، در همه جشنواره‌ها بخش ملی پژوهش و نمایشنامه‌نویسی دیده نمی‌شد و ما تلاش کرده‌ایم خوب برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز