خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه گویی مطرح شد؛

تلاش برای ثبت جهانی هنر قصه‌گویی در مرحله ایده/ قصه‌گویان هند، مالزی، لبنان، کلمبیا و ترکیه در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۸۲۰۶

در نشست رسانه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی از تلاش برای ثبت جهانی هنر قصه‌گویی و اینکه در مرحله ایده است سخن به میان آمد و گفته شد که قصه گویان هند، مالزی، لبنان، کلمبیا و ترکیه در بخش بین‌الملل حضور دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی صبح امروز (20 دی ماه) با حضور مدیرعامل، رئیس و دبیر این رویداد برگزار شد. 

این جشنواره از سال ۱۳۷۷ آغاز شده و یزد میزبان این دور از جشنواره قصه‌گویی است.  

هنر قصه‌گویی ایران یکی از مهمترین و جذاب ترین هنرها در جهان

حامد علامتی (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) با اشاره به آنکه از ۲۵ دی ماه شاهد شروع بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خواهیم بود، گفت: آنچه در حال شکل‌گیری است حاصل تلاش دلسوزان تعلیم و تربیت است. تاکنون ۲۴ دوره از این جشنواره که جریان عظیم فرهنگی،  هنری و ادبی است، تجربه‌های مختلفی را به دنبال دارد. 

او ادامه داد: هنر قصه‌گویی ایران یکی از مهمترین و جذاب ترین هنرها در جهان به حساب می‌آید و سایر کشورها با فاصله زیاد از ایران قرار دارند. قصه‌گویی تبدیل به شاخص فرهنگی در عرصه بین‌المللی شده است و هرچند روزی را در تقویم به این نام، نامگذاری کرده‌ایم اما باید به فکر ثبت جهانی این هنر فرهنگی ایران باشیم. 

علامتی تصریح کرد: قصه‌گویی قدیمی‌ترین شبکه جهانی پیام‌رسانی است که در دنیا وجود دارد و رقیبی هم ندارد و وقتی با میراث‌فرهنگی شفاهی تلفیق می‌شود طول مثبت آن همه فرهنگ ها را دربرمی‌گیرد. هر حرکت فرهنگی اهدافی در دل خود دارد. در جریان قصه‌گویی به دنبال نشان دادن بذر ایمان و فرهنگ در دل کودکان و نوجوانان هستیم چراکه این هدفگذاری از سوی رهبر معظم تبیین شده‌است.  

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به آنکه باید ضمن پاسداری تجربه دوره‌های قبل باید در آن بازبینی داشته باشیم، گفت: برگزاری جشنواره قصه‌گویی نباید مارا از کیفیت بخشی به محتوا و اجرا غافل کند. ترویج ظرفیت هنر قصه‌گویی برای کاربست آن در تعلیم و تربیت و فرهنگسازی است. باید تلاش کنیم که ساده و فراگیر باشد. نگاه علمی هم باید داشته باشیم. ترویج قصه‌گویی در بین اعضای خانواده ایرانی به ویژه مادران به عنوان یک هنر اصیل و مطلوب محسوب می‌شود. همچنین باید تلاش کنیم که قصه‌گویی دچار تشریفات نشود.

او تصریح کرد: ایجاد مسابقه و رقابت باید زمینه تشویق برای مشارکت حداکثری افراد باشد. در عین حال نباید اصل شاکله قصه‌گویی دچار آسیب شود. توجه به جریان قصه‌گویی به عنوان صادرات فرهنگ اصیل باید مورد توجه قرار گیرد. هنر قصه‌گویی را یکی از بهترین ابزار  برای تحقق جهاد تبیین می‌دانیم. در عین حال قصد داریم تا از این پس برگزاری جشنواره ها را به سمت استان‌ها سوق دهیم.  

علامتی همچنین درخصوص بخش نوجوان و روایتگری قصه نیز گفت: مخاطب این جشنواره در مرحله نخست کودکان و نوجوانان هستند و هنر قصه‌گویی مد نظر است و انتقال مفاهیم در اولویت است. تعداد نوجوانانی که در این رویداد حضور دارند خوب است. امیدواریم بتوانیم این حوزه را به همان نوجوانان بسپاریم.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر چگونگی پیش روی ثبت جهانی قصه‌گویی گفت: ایده ثبت جهانی ارائه شده اما تهیه پرونده آن پروسه طولانی دارد و ما اخیرا با وزارت میراث ارتباط گرفته‌ایم و در مرحله ایده  و آماده کردن مقدمات است. قبول داریم که دیر است اما کار را آغاز کردیم.

علامتی همچنین درخصوص حضور کشورهای خارجی در بخش بین‌المللی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی، گفت: از کشورهای هند، مالزی، لبنان، کلمبیا و ترکیه با ۵۶ اثر به مرحله پایانی راه یافتند. 

قصه‌گویی یک هنر ناب است

محمود مروج (رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی) نیز درخصوص چیستی و چرایی جشنواره گفت: قصه سرمایه عظیمی است که جوامع دارند. ما قصه‌گویان خوبی داریم و قصه‌گویی یک هنر ناب است. همچنین مخاطب قصه را هم داریم. این سه نقطه کلیدی که شامل قصه، قصه‌گویی و مخاطب لزوم توجه به این حوزه را بیشتر می‌کند. 

او ادامه داد: مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان فرمودند قصه‌گویی کار خوبی است اما قصه‌های خوب. سعی کنید در این کار هنری، ایمان را به کودکان منتقل کنید. اینکه ایشان بر هنری بودن قصه‌گویی تاکید دارند باید مورد توجه قرار گیرد. 

مروج یادآور شد: قصه‌گویی در عرصه بین‌المللی بسیار مورد توجه است و مخاطب را به هیجان وامی‌دارد. بسیاری از قصه‌های ما مکتوب نشده اما ما توانستیم حدود ۶ هزار قصه را گردآوری کنیم. خودشناسی می‌تواند در قصه‌گویی بوجود آید. تمرین مواجه با رویدادها و حضور در زندگی اجتماعی از طریق قصه و قصه‌گویی حاصل می‌شود. جشنواره قصه‌گویی یکی از اجتماعی ترین و فرهنگی ترین رویدادهاست.

رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی درخصوص بخش‌های مختلف جشنواره گفت: در بخش ملی ۵۴۱۳ نفر قصه‌گو داشتیم که در نهایت ۴۰ نفر قصه‌گوی برگزیده حضور خواهند داشت. در بخش بین‌المللی ۲۳ نفر، در بخش قصه‌گویی آیینی سنتی ۳۱ قصه‌گو، قصه‌گویی به زبان اشاره نیز ۶ قصه‌گو در مرحله نهایی حضور خواهند داشت. در بخش صوتی ۶۴ قصه‌گو و قصه‌گویی در ۹۰ ثانیه ۱۲۲ قصه‌گو رقابت خواهند کرد. برگزیدگان دوره‌های قبل نیز حضور خواهند داشت. بخش علمی قصه‌گویی نیز شامل رساله و پایان نامه، جستارنویسی، علمی_پژوهشی، کتاب می‌شود. در کل می‌توان گفت در این دور از جشنواره بیش از ۱۲ هزارنفر ثبت نام کرده بودند. 

عالیه قوامی (دبیر اجرایی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی) نیز در خصوص برگزاری این دور از جشنواره در یزد، گفت: از صبح روز ۲۵ دی ماه ساعت ۹ صبح جشنواره آغاز و تا ظهر ۲۹ دی ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز