خبرگزاری کار ایران

جزییات اجلاس مکتب شهید سلیمانی تشریح شد/ همایشی با پنل‌های مختلف اجتماعی و شخصیتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۵۶۹

اولین اجلاس بین‌المللی «مکتب شهید سلیمانی» امروز با حضور دبیران این رویداد موضوع نشستی بود که امروز در سالن مرحوم صفارزاده حوزه هنری تهران برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری اولین اجلاس بین‌المللی «مکتب شهید سلیمانی» امروز شنبه دوازدهم دی‌ماه در سالن صفارزاده واقع در حوزه هنری تهران برگزار شد. حسین اکبری (دبیر اجلاس) و ابراهیم متقی (دبیر عملی اجلاس) در این برنامه حضور داشتند.

در ابتدای برنامه حسین اکبری ضمن سلام و خوشامدگویی به توضیح درباره همایش بین المللی مکتب سلیمانی پرداخت. 

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا طی چند سال گذشته و شرایطی که ایجاد کرده بود، همایش را با دو سال تاخیر و در سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی برگزار خواهیم کرد، گفت: برای حضور در در همایش امسال دویست و سی مقاله به دست ما رسیده و دویست مورد آنها پذیرفته شده‌اند. 

اکبری با بیان اینکه هشت کار گروه نیز تشکیل شده و برای ارزیابی‌ها و داوری‌ها نیز شورای سیاستگذاری تعبین شده است، اظهار داشت: در کار گروه هم بحث داوری و ارزیابی را خواهیم داشت. طی روزهای برگزاری همزمان چند نشست داریم که در مشهد و دانشگاه‌ها کشور برگزار می‌شوند. در خارج از کشور هم از طریق مراکز موجود در کشورها، برنامه‌هایی داریم. سال قبل گزارش‌ها و برنلمه‌های فرهنگی با موضوع شهید سلیمانی در کشورهای همسایه و مسلمان داشتیم. عراق، لبنان، سوریه و کلا کشورهای مقاومت برنامه‌های زیادی در رابطه با حاج قاسم داشتند، سال‌های گدشته هم برخی دلنشگاه‌های سراسر کشور هم برنامه‌ای با موضوع شهید سلیمانی و مکتبش داشتند. 

وی با بیان اینکه امسال اولین سال است که مکتب حاج قاسم تشکیل شده و این مسیر، من بعد ادامه خواهد داشت، تصریح کرد:  از ترکیه، روسیه، قزاقستان, افغانستان و تعدادی دیگر  از کشورها هم میهمانانی داریم که برخی از آنها از طریق فضای مجازی در همایش حضور می‌یابند. قالیباف روز دوم در همایش حضور خواهند یافت و روز قبلش رییس‌جمهور دعوت ما را پذیرفته است.

اکبری افزود: شعار ما قهرمان جهانی مقاومت است که سردار سلیمانی است، برخی رهبران مقاومت که در مراسم حاج قاسم آمدند هم در اجلاس حضور خواهند داشت.

در ادامه برنامه، ابراهیم متقی دبیر علمی اجلاس و همایش شهید سلیمانی درباره جزییات برنامه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: همایش دو روزه مکتب شهید سلیمانی بر اساس پنل‌هایی با موضوعات مشخص برگزار می‌شود. باید گفت بخش اصلی کار پنل‌ها هستند. 

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی الگویی فردی نیست و می‌تواند مکتب باشد، خاطرنشان کرد: محورهایی از اخلاق‌های کاربردی داریم که فرهنگ مبارزه را شامل می‌شوند، اخلاق سلیمانی‌ها کاربردی بود و ما در همایش روی این موضوع تمرکز داریم. پنل بعدی ما انسجام است. انسجام بخشی از مقاومت است. ما به این موضوع می‌پردازیم که چگونه مقاومت با اندیشه ایرانی راه خودش را پیش می‌برد. 

به گفته متقی، پنل سوم مربوط به ابعاد اجتماعی شخصیت سلیمانی است. مقاومت با فضای اجتماعی رابطه مستقیم دارد، جایگاه مقاومت صرفا در فضایی انقلابی نیست و در فرهنگ عمومی معنا پیدا می‌کند. پنل بعد درباره حکمرانی است و پنل دیگرمان درباره رابطه رسانه‌ها با مقاومت است و اینکه چه تمایزی میان رسانه‌ها در رابطه با پخش خبر شهادت سلیمانی وجود دارد مثلا اینکه رسانه‌های غربی در اینباره ادبیات خوبی به کار نبردند. 

وی اضافه کرد: نکته بعد اینکه اندیشه مقاومت در چه فضایی می‌تواند به لایه‌های فکری منتقل شود و ما به این موضوع خواهیم پرداخت. پنل بعد هم درباره اموزه‌های دفاعی و حاج قاسم سلیمانی است. اینکه مقاومت چه ارتباطی با جنگهای نامتقارن و بسیج اجتماعی دارد، در این بخش مدنظر ماست. در پنل دیگر بحث سیاست خارجی مطرح است، اینکه آیا دیپلماسی و میدان مبارزه و مقاومت باهم همسو هستند؟ 

دبیر اجلاس با بیان اینکه امروز فضای کنش اجرایی است و مکتب سلیمانی بازتولید دیپلماسی کاربردی است،  ابراز داشت: پنل بعد مربوط به پیامدهای ترور و تاکیدش بر ابعاد حقوقی است. اگر یک کشور ترور کند و مسئولیتش را بپذیرد (مانند ترامپ که دستور ترور شهید سلیمانی را صادر کرد و مسئولیتش را پذیرفت) کشور آسیب دیده چه باید بکند. این بحث مطرح است که آیا کشورها در حوزه سیاست بین‌الملل می‌توانند انجام ترور انجام شده را پاسخ دهند و آیا ایران می‌تواند در این زمینه روندی مشخص را کاری کند، چالش‌هایی هستند که به آنها خواهیم پرداخت.

گفتنی است اولین اجلاس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی طی روزهای چهاردهم و پانزدهم دی ماه با مقالاتی با موضوعات اخلاق راهبردی در مکتب شهید سلیمانی، انسجام‌بخشی دینی و راهبردی در مکتب شهید سلیمانی و دیگر پنل.های توضیح داده شده در نشست برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز