خبرگزاری کار ایران

محمد خزاعی:

قطار «سینماحقیقت» در حال پیشروی/ طالب‌زاده به گردن جبهه فرهنگی انقلاب حق دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۸۰۰

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با حضور در مراسم نکوداشت مرحوم نادر طالب‌زاده در دومین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» تاکید کرد هرچه فرهنگ گفتگو قوی‌تر و امکان تعامل بیشتر باشد، حل مشکلات سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی درباره جشنواره «سینماحقیقت» گفت: خوشحالم در این دوره استقبال بسیار خوب مستندسازان را شاهدیم و از نظر آمار و کیفیت، امسال نسبت به سال‌های گذشته، جشنواره روال بهتری داشته است.

وی ادامه داد: در این دوره حضور کشورهای متعدد چشمگیر است. تقریبا بالغ بر هزار فیلم خارجی برای جشنواره ارسال شده است و نزدیک به ۳۰ کشور در جشنواره حضور دارند. میهمانان داخلی و خارجی در کنار هم به دیدن فیلم‌ها مشغول هستند و تنوع موضوعی و نگاه اقلیمی در آثار مشهود است. این امتیازها نشان می‌دهد قطار «سینماحقیقت» به راه خود ادامه می‌دهد.

خزاعی ادامه داد: خوشبختانه در سینمای مستند، در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشتیم و طبق قولی که سال پیش به مستندسازان داده بودم، بودجه تولید مرکز گسترش در بحث تولید ۲ برابر شد و افزایش پیدا کرد و خروجی‌های خوبی داشتیم که گزارش کامل و جامع آن را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید اعلام کند.

رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه «سینماحقیقت» مهمترین رخداد سینمای مستند ایران است اضافه کرد: امروز این سینما با تمام توان باید در انتفاضه روایت ها، در نبردهای ادراکی و رسانه‌ای و در آوردگاه‌های گوناگون در مسیر حقیقت جویی و روشنگری گام بردارد.

وی ادامه داد: سینمای مستند، نمایش دهنده ایران امروز است، سرزمینی سرفراز و پهناور، بالنده و پرامید. تصویری که تنها به پایتخت، محدود نمی‌شود.

خزاعی با بیان اینکه سازمان سینمایی در دولت سیزدهم با رویکرد عدالت محوری، قانون گرایی و استانداردسازی، با وجود همه چالش‌ها و مشکلات، همواره کوشیده است همراه و در کنار خانواده بزرگ سینمای ایران و مستندسازان کشور باشد خاطر نشان ساخت: مستندسازان به عنوان بخشی از پیکره بزرگ سینما و رسانه، امروز رسالت تاریخی بزرگی بر دوش دارند و بیش از هر زمان دیگری به قابلیت‌های سینمای مستند در جهاد تبیین و ثبت حقیقت و نمایش آن به جامعه و نسل جوان نیازمندیم.

به گفته وی، طرح مسائل اساسی کشور، پاسخ گویی به تصویرسازی دروغین و وارونه رسانه‌های مغرض و امپریالیسم خبری، کشف استعدادهای جوان، و ساخت مستند درباره موضوع‌های مغفول مانده تاریخی، اجتماعی و سیاسی باید از اولویت‌هایی مرکز گسترش و سینما حقیقت باشد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به این نکته که در جهان تقابل تصویرها و روایت ها، سینما حقیقت بر مدار مطالبات حقیقی، عزت و منافع ملی و تاریخی و انسجام و اقتدار کشور گام بردارد. تصریح کرد: سال‌ها پیش گوشه‌هایی از حماسه دفاع مقدس در مستندهای شهید آوینی ماندگار شد. امروز هم نیازمند آن نگاه عارفانه و خالص به زندگی، ایران، ایثار و شهادتیم.

محمد خزاعی ادامه داد: گفتگو و همگرایی، باهم بودن و با هم گفتگو کردن در جشنواره «سینماحقیقت» و دیگر رویدادهایی از این دست شکل می‌گیرد. هرچقدر فاصله‌هایمان باهم زیاد شود و باهم گفتگو نکنیم، دچار مشکلات مضاعف خواهیم شد. «سینماحقیقت» فضای گفتگو و محلی است که حقایق بتواند آشکار شود، مطالبات مشخص شود و فیلمسازان از منظر و نگاه‌های مختلف باهم گفتگو کنند.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعامل تلویزیون و سینما توضیح داد: تلویزیون و سینما همیشه تعامل داشته‌اند و در این شرایط تلویزیون، کنار سازمان سینمایی است. آقای جبلی در جلسه‌ای که در شورای عالی سینما برگزار شد، قول داد تا تمام فیلم‌های سینمایی را حمایت جدی کند و فضایی فراهم شود تا تلویزیون به رونق و اقتصاد سینمای ایران کمک کند. امیدوارم این تعامل و همراهی به شکل مستمر ادامه یابد و حوزه فرهنگ از برکات این همراهی مفتخر شود.

محمد خزاعی در پایان درباره نادر طالب‌زاده نیز مطرح کرد: وظیفه ما بود که امسال در جشنواره «سینماحقیقت» ادای دینی نسبت به نادر طالب‌زاده داشته باشیم. استاد طالب‌زاده به گردن همه ما و مخصوصا مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حقی بزرگ داشت. او استاد و معلمی بود که شاگردان زیادی را تربیت کرد و موضوعاتی را در آثارش مطرح می‌کرد که کمتر فیلمساز و هنرمندی به سراغش می‌رفت.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز