خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

در ماه‌های اخیر مسیر گردشگری کلاسیک ایران بیشترین آسیب را دید

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۳۹۰

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی از آسیبی که مسیر گردشگری کلاسیک ایران طی ماه‌های اخیر دیده است، سخن گفت و ادامه داد: ناآرامی‌ها و وضعیت اینترنت آسیب‌هایی را متوجه گردشگری کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمصطفی فاطمی فیروزآبادی (مدیرکل توسعه گردشگری داخلی) با اشاره به برگزاری نشست تخصصی معاونان گردشگری ادارات کل استانی از احصاء استراتژی و برنامه‌های معاونت گردشگری برای مسئولان استانی خبر داد و گفت: باتوجه به تغییراتی که طی یکسال اخیر در معاونان گردشگری استان‌ها اتفاق افتاده، ظرفیت‌ها و چالش‌ها از سوی آن‌ها اعلام شد. در این میان به لزوم توجه به بخش خصوصی و مشکلاتی که با آن روبه رو هستند تاکید شد. تشکیل جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر و برنامه ریزی از هم‌اکنون برای نورو ۱۴۰۲ مد نظر قرار گرفت و مباحث آموزشی، نظارت و… احصاء شد. 

او درخصوص چالش‌هایی که از سوی معاونان گردشگری به عنوان عمده مشکلات پیش روی گردشگری مطرح شده است، گفت: مشکلاتی که طی سال‌های اخیر برای گردشگری بوجود آمده و راهکارهایی که برای بهبود وضعیت فعلی داشتند مطرح شد. همچنین بحث عوارض و مشکلاتی که برخی از دستگاه‌های دیگر برای گردشگری ایجاد می‌کنند عنوان شد. برخی از دستگاه‌ها در حوزه گردشگری قوانینی وضع کردند که درحال اجراست از حوزه آب و برق گرفته تا عوارض شهرداری‌ها و نظایر آن مد نظر قرار گرفت. چالش‌های بین بخشی یکی از مشکلات گردشگری در استان‌های مختلف است که سعی‌مان برآن است تا با تشکیل میزهای تخصصی گردشگری که با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و مشترک است، برخی از این مشکلات را مطرح و حل کنیم. البته برخی از مسائل همانند گران شدن انرژی زیرساختی است. 

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با اشاره به آنکه آسیبی که استان‌ها طی ماه‌های اخیر در حوزه گردشگری متحمل شده‌اند متفاوت است، گفت: برخی از استان‌ها که در فصول اخیر میزبان گردشگران خارجی می‌بودند، صدمه بیشتری دیدند. چراکه بازار هدفشان، گردشگران خارجی بود و حوادث اخیر سبب بروز آسیب به این بازار شده است. مسیر گردشگری کلاسیک ایران بیشترین آسیب را دیده است. شاید میزان آسیب به برخی از مسیرهای گردشگری کمتر بوده باشد اما باید تغییر فصل و زمان پر مسافر و کم مسافر استان‌های مختلف را نیز در نظر گرفت. 

فاطمی خاطرنشان کرد: از یک سو شاهد کاهش تعداد گردشگران خارجی هستیم و از دیگر سو تعطیلات میان هفته‌ای در ماه‌های اخیر نداشتیم. همین امر به حوزه گردشگری داخلی خسارت وارد کرده است. حوادث اخیر و ناآرامی‌ها از یک سو و مشکلاتی که در حوزه اینترنت بوجود آمده نیز بر کاهش میزان گردشگری داخلی بی‌تاثیر نبوده است. نباید فراموش کرد که بیشتر بخش تبلیغات گردشگری در پلتفرم‌های خارجی انجام می‌شد که مسائلی پیش روی اینترنت آنرا با چالش روبه رو ساخته. 

به گفته او، در حوزه گردشگران عرب با مشکل خاصی روبه رو نشده‌ایم چراکه این گردشگران بیشتر در حوزه گردشگری سلامت و گردشگری مذهبی و زیارت هستند که این حوزه‌ها آسیب کمتری را متوجه شده‌اند. 

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی درخصوص راهبردهای توسعه گردشگری داخلی نیز گفت: گردشگری خانواده محور بودن، تنوع بخشی گردشگری با تشکیل میزهای گردشگری‌های موضوعی، توجه به گردشگری دانش‌بنیان و گردشگری نوین، تاکید بر توسعه گردشگری پایدار، توزیع مکانی و زمانی سفر به عنوان راهبرد سفر، تبلیغات و بازاریابی محصول محور به عنوان شش استراتژی توسعه گردشگری داخلی مطرح شدند. همچنین توسعه جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری مطرح شده است که مقاصد خاص مد نظر است و درنهایت روستاهای گردشگری را ارتقا می‌دهند تا براساس شاخص‌های جهانی تبدیل به روستاهای جهانی شوند. ۱۳ کمیته تخصصی باید در استان‌ها شکل گیرد و هر استان بر اساس ظرفیت‌هایی که دارند توسط بخش خصوصی فعال خواهد شد. 

فاطمی به آغاز برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها برای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری امسال اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه ۱۸ تا ۲۱ بهمن در سالن ۳۸ و سالن‌های اطراف آن برگزار می‌شود. رویکرد این نمایشکاه استان محور و نقش بخش خصوصی در کنار شهرداری‌ها و سایر نهادهایی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز