خبرگزاری کار ایران

در نشست پنجمین جایزه پژوهش‌های سال سینمای ایران مطرح شد؛

پژوهش نیاز مهم سینمای ایران است/ پژوهش‌های کاربردی در اولویت هیئت داوران

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۷۴۵

نشست خبری و رونمایی از پوستر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران صبح امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور قادر آشنا، امیررضا مافی (دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران) و مینو خانی (داور) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این نشست قادر آشنا اظهار داشت: سازمان سینمایی وظیفه خود می‌داند که آثار پژوهشی کشور در زمینه سینما را بررسی کند و به همین منظور در سازمان سینمایی برای توجه به امر پژوهش و فعالیت پژوهشگران ابتدا فراخوانی منتشر شد که از اساتید دانشگاه‌های مختلف درخواست کردیم اولویت‌های پژوهشی را به ما بگویند. بیش از ۲۵۰ مورد به عنوان اولویت مطرح شد که ما جمع‌بندی کردیم و از بین آن‌ها اولویت‌های این دوره را اعلام کردیم.

وی افزود: تا پایان سال تمام پژوهش‌هایی که در وزارت ارشاد انجام شده را بارگذاری خواهیم کرد تا همه هنرمندان و اهالی علم و فضل از آن بهره‌مند شوند و استفاده کنند. پژوهش‌های خیلی خوبی صورت گرفته و یکی از اولویت‌های ما این است که پژوهش‌ها کاربردی باشند.

در ادامه امیررضا مافی اظهار داشت: جایزه پژوهش سال سینمای ایران به همت مدیریت و معاونت اسبق سازمان سینمایی تأسیس شد و این پنجمین دوره این رویداد است. اساتید نام آشنای سینمای ایران دبیر دوره‌های قبل بوده‌اند و این رویداد یک سنگ بنای خوب است تا انفکاک بین سینما و پژوهش که باید یک جایی پلی بین آن ایجاد می‌شد از بین برود.

وی افزود: جایزه پژوهش سال سینما قرار است به پژوهش‌های جاری سینمای ایران بپردازد. رویکردهای کلان و اساسی دارد که مواردی به آن اضافه شده که از جمله آن می‌توان به توجه به گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد. در این دوره در ۷ بخش طرح‌های پژوهشی دریافت شده‌اند که به طور کل ۹۲ اثر به دبیرخانه رسیده و بیش از ۷هزار صفحه پژوهش مورد داوری قرار گرفته است.

مافی خاطرنشان کرد: در دوره‌های قبل داوری به شکل دیگری انجام می‌شد که امسال با مشورت شورای سیاستگذاری یک گروه داوری ۷ نفره تشکیل دادیم، هیئت داوری یک بار آثار را انتخاب کرده و پس از انتخاب آثار به داوری آن‌ها پرداخته‌اند. ۳۸ اثر منتخب شده‌اند که به مرحله آخر راه پیدا کرده‌اند. امسال یک جایزه ویژه هم خواهیم داشت که برای پاسداشت زحمات امیرحسن ندایی و حضور مستمر ایشان نام این جایزه به نام این سینماگر فقید گذاشته‌ایم.

وی در ادامه درباره زمان برگزاری اختتامیه گفت: اختتامیه این رویداد ۲۹ آذر ماه در موزه سینما برگزار خواهد شد.

مافی تصریح کرد: سینمای ایران باید به نیاز پژوهش واقف شود و بداند که تحقیق و پژوهش می‌تواند موجب اعتلای سینمای ایران شود. جایزه پژوهش سال یک جایزه ملی است، ما محورهایی را برای دریافت آثار پیشنهاد داده‌ایم اما می‌توانم به شما بگویم که در بین پژوهش‌های امسال تنوع موضوعی زیادی داشتیم، در واقع هم درباره سینما و هم برای سینما اثر داشتیم و اگر چه تنوع موضوع به معنای غنای موضوعی نیست. عمده آثاری که به جایزه پژوهش سال ارسال شده محصول پایان‌نامه‌های دانشگاهی است. متأسفانه سینمای ما هنوز به این نتیجه نرسیده که پژوهش نیاز مهم پیشرفت سینمای ایران است.

در ادامه این نشست مینو خانی درباره نقش دبیر این رویداد در داوری آثار گفت: دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران هیچ گونه اعمال نظری در داوری آثار نداشت. اولین گزینه برای ما این بود که اثری انتخاب شود که بتواند به ارتقای سینمای ایران کمک کند. نگاه نظری آقای مافی در انتخاب‌های نقشی نداشت و تیم داوران بیش از هر چیز به پژوهش‌های کاربردی اقبال نشان داد.

در ادامه مافی تأکید کرد: تلاش ما بر این بود که در این دوره از داوران جوان و صاحب اندیشه استفاده کنیم و از دانشگاه‌های مختلف تهران نماینده‌ای در هیئت داوران حضور داشته باشد. تلاش ما بر این بود که از مناظر مختلفی به حوزه پژوهش توجه داشته باشیم. حتماً برای من به شخصه پژوهش‌هایی که مبانی نظری و تئوریک دارند مهم‌تر هستند ولی من در داوری امسال اظهار نظری نداشتم.

وی در پایان درباره طراحی پوستر این رویداد گفت: در طراحی این پوستر قلمی را شاهد هستیم که شمع است و روشنایی می‌بخشد و در درون پیکر این شمع ۴۳ شمع دیگر وجود دارد که با خود آن به عدد ۴۴ می‌رسد و به چهل‌وچهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اشاره دارد. قرار ما بر این بود که این پوستر به شکلی کاملاً مینیمال طراحی شود و بتواند مفاهیم خود را انتقال دهد. شعله شمع هم عدد پنج را به نشانه پنجمین دوره این رویداد نشان می‌دهد که لوگوی جایزه پژوهش سال در داخل این شعله شمع دیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز