خبرگزاری کار ایران

جشنواره فیلم رشد در دارالفنون افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۱۶۵

مراسم افتتاحیه پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد صبح امروز، دوشنبه هفتم آذر ماه، در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم صادق یزدانی (دبیر جشنواره) اظهار داشت: این جشنواره یک رویداد پرسابقه و قدیمی است. امسال ما در سه بخش بین‌الملل، معلمان فیلمساز و دانش‌آموزان فیلمساز آثار را دریافت کردیم. سالهای گذشته هم به همین منوال بوده که در سه قالب داستانی، مستند و پویانمایی آثار را دریافت می‌کردیم و امسال دو بخش وب‌سری و فیلمنامه هم اضافه شده است.

یزدانی خاطرنشان کرد: در این دوره هیئت انتخاب و داوران تلاش زیادی کردند، ۱۰۴ اثر در بخش بین‌الملل داوری می‌شود و ۶فیلمنامه نیز با هم رقابت می‌کنند. در بخش دانش‌آموزی و معلمان هم حدود ۳۰ اثر داوری می‌شود. در برنامه‌ای که برای اکران فیلم‌ها خواهیم داشت، بخش صبحگاهی کودکان مخاطب جشنواره خواهند بود که در سینما فلسطین میزبان دانش‌آموزان هستیم و از ساعت ۱۵ دانش‌آموزان دوره متوسطه فیلم‌های برگزیده را خواهند دید. در کنار اکران فیلم‌ها چندین کارگاه و نشست مختلف هم داریم.

وی افزود: امسال چند بخش ویژه داریم، محوریت جشنواره بحث مدرسه بود و تلاش شد که در انتخاب فیلم‌ها هم به فضای مدرسه توجه داشته باشیم، نکته دیگر جایگاه معلم است که به آن توجه داریم و نشان ویژه‌ای در نظر گرفته شده و در بخش دیگر به موضوع ایثار و از خودگذشتگی می‌پردازیم.

دبیر پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد در ادامه گفت: از سازمان صداوسیما قرار شد سیمافیلم برای ساخت یک فیلمنامه منتخب همکاری کند، سه دستگاه و نهاد هم عملا حمایت کردند، جبهه فعالان مردمی جمعیت فیلم منتخب خود را معرفی خواهند کرد، در بخش کار و کارآفرینی هم فیلمی تقدیر می‌شود و بخش بعد هم ستاد اقامه نماز است که پیوند بین مسجد و نماز را مدنظر دارد و به فیلم منتخب جوایزی تعلق می‌گیرد.

در ادامه این مراسم علی لطیفی، معاون برنامه‌ریزی و رئیس سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: جشنواره رشد فرصتی است برای دور هم جمع شدن هنرمندان و فرهنگیان، ترکیب هنر با تربیت هم به هنر معنای دیگری می‌دهد و تربیت را هم اثرگذارتر می‌کند. تربیت بدون هنر معنایی ندارد و معلم اساسا هنرمند است و هنرمند هر گاه مشغول خلق یک اثر هنری است مشغول یک کار تربیتی است و ما در حوزه فیلم آموزشی و تربیتی باید این اقرار را بکنیم که ضعف‌های زیادی داریم.

وی افزود: ذائقه عموم جامعه بسیار از فیلم تاثیرپذیر است و این نیاز و ضرورت را وقتی کنار آن فقدان میگذاریم ما را نگران می‌کند. ما نیازمند ایده‌پردازی‌هایی در آموزش و پرورش هستیم برای تولید آثار فاخر تا بتوانیم اثرگذاری پیام‌ خود را بیشتر کنیم. اگر ما از هویت‌سازی حرف می‌زنیم این شایسته‌سازی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که ما از منابع و ظرفیت‌ها استفاده کنیم که فیلم یکی از آنهاست. این جشنواره برای به خودآیی اهالی آموزش و پرورش و سینما فرصت مناسبی است.

در ادامه این مراسم یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی اظهار داشت: فیلم آنقدر مهم است که عنوان هنر هفتم را دارد، در زمینه القای سلطه می‌توان هالیوود را مثال زد که از سینما در این راستا استفاده می‌کند و برای تحکیم هویت می‌توان سینمای بالیوود را مثال زد. این مقوله ارزش زیادی دارد ولی در عرصه یادگیری و تنوع‌بخشی در این محیط بهترین ابزار القای پیام یا محیط یادگیری است.

وی افزود: وقتی پس از 12 سال تغییرات چشم‌گیر در قطر را دیدیم، گفتیم چرا این کشور اینقدر تغییر کرده‌ و گفتند مدیا و فیلم است. فیلم می‌تواند بچه‌ها را در هر دو جنبه مثبت و منفی قرار دهد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: چند پیشنهاد دارم، اول اینکه ما فیلم‌ها را تولید می‌کنیم اما پیش از آن باید سوژه‌یابی را بلد باشیم و این را باید به بچه‌هایمان یاد بدهیم. سناریونویسی را یاد بدهیم و اوج و فرود فیلمنامه را حتما بچه‌های ما باید بدانند. نکته سوم اینکه این آموزش‌ها برای موثر بودن باید مستمر باشند. به نظر من علاوه بر داوری انتخاب مردمی هم باید داشته باشیم تا رقابت جدی باشد. کارها باید مشترک باشد و به کودکانمان باید مهارت ارتباط با دیگران و کار تیمی را یاد بدهیم که در آینده در هر عرصه که کار می‌کند تولید و هم‌افزایی بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز