خبرگزاری کار ایران

توجه ویژه پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد به مدرسه/ اضافه شدن بخش فیلمنامه و وب‌سری

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۸۳۰

صبح امروز نشست خبری و مراسم رونمایی پوستر پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد در دبیرستان ماندگار البرز با حضور حجت‌الاسلام علی لطیفی (رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی)، صادق یزدانی (دبیر جشنواره)، پروانه افشاریان (معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان) و شفیع آقامحمدیان (رئیس هیئت داوران) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام علی لطیفی اظهار داشت: مدرسه البرز یک نماد است و جشنواره فیلم رشد هم برای آموزش و پرورش یک نماد تاریخی است. برگزاری این مراسم در مدرسه البرز پیامی که می‌تواند با خود به همراه داشته باشد این است که علی‌رغم همه فراز و فرودها، آموزش و پرورش همیشه در پیش پیشرفت و رشد بوده و جشنواره فیلم رشد به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره ایران هم می‌تواند یک هم‌افزایی جدی با این نماد تاریخی داشته باشد.

لطیفی خاطرنشان کرد: افزودن ابتکارات جدید به رویدادهای باسابقه کاری دشوار است اما ما در این دوره با شعاره «مدرسه هویت‌ساز» سعی داشتیم تمرکزمان را روی مدرسه معطوف کنیم و امسال سه نشان ویژه در جشنواره داریم. اولین نشان، نشان معلم است چرا که قصد داریم به مقام معلم توجه ویژه داشته باشیم و نشان ویژه دو نشان ایثار و از خودگذشتگی است، به همین دلیل قصد داریم یاد شهید علی لندی که شخصیتی الهام‌بخش است را زنده نگاه داریم و نشان ویژه سوم مدرسه است که به مثابه مبدأ پیشرفت در جهان اسلام به آن توجه خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از ابتکارات این دوره اضافه شدن بخش فیلمنامه و وب سری است. مسئله بعدی این است که سعی کردیم در این دوره دسترس‌پذیری را افزایش دهیم و فیلم‌های جشنواره در مدارس استانی هم نمایش داده خواهند شد. بعد از جشنواره نمایش فیلم‌های برگزیده را در شبکه شاد خواهیم داشت و سپس برخی آثار که مشکل حقوقی نداشته باشند را در شبکه امید نمایش خواهیم داد. یکی از اهداف ما این است که محتوای رسانه‌ای و آموزشی جذاب در خدمت آموزش و پرورش ما قرار بگیرد.

در ادامه پروانه افشاریان نیز اظهار داشت: مسئله آموزش و پرورش بسیار مهم است، این مسئله هر چقدر از سنین پایین‌تر در مدارس جدی گرفته شود باعث رشد و شکوفایی بیشتر در جامعه می‌شود و در آینده جامعه وقتی که دانش‌آموزان ما به سنین ارائه خدمت می‌رسند تأثیرگذار است.

وی با اشاره به رشد انسان در عرصه حمل‌ونقل، ارتباطات و آموزش طی سال‌های اخیر به اهمیت موضوع متاورس اشاره کرد و گفت: من توجه مسئولان را به متاورس اشاره جلب می‌کنم چرا که در دو سال اخیر ه دلیل شیوع کرونا زیرساخت‌هایی به صورت ناگزیر فراهم شد که جهان در زمینه آموزش دچار تحول شد. من فکر می‌کنم جشنواره با سابقه خوبی که دار می‌تواند در این زمینه پژوهش‌هایی داشته باشد و کارهای دانش‌بنیان انجام دهد.

در ادامه صادق یزدانی (دبیر جشنواره پنجاه‌ودوم رشد) طی اظهاراتی گفت: جشنواره فیلم رشد پرسابقه‌ترین جشنواره سینمایی ایران شناخته می‌شود اما من فکر می‌کنم مهم‌ترین مزیت این جشنواره پرمخاطب‌ بودن آن است. در واقع جشنواره رشد پرمخاطب‌ترین جشنواره در ایران است و مخاطبانش در دایره وسیعی قرار می‌گیرند. ما امسال عرصه مدرسه را پیوند‌دهنده سه عنصر معلم، دانش‌آموز و خانواده دانستیم و در سه بخش سینمای بین‌الملل، معلم فیلمساز و فیلمسازان دانش‌آموز اثر خواهیم داشت.

وی افزود: هر سال جایزه نهادها و وزارتخانه‌های دولتی را هم داریم و امسال یک جایزه ویژه در بخش نماز، مسجد و مدرسه خواهیم داشت که ستاد اقامه نماز این جایزه را اهدا خواهد کرد. جبهه فعالان مردمی جمعیت هم در بخش ویژه فیلم‌هایی که به جوانی جمعیت می‌پردازند را مورد قضاوت و داوری قرار می‌دهند و جایزه‌ای در این بخش اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره در ادامه درباره تعداد آثار ارسال شده به این رویداد گفت: تعداد فیلم‌های ارسال شده در این رویداد 3460 اثر است که 2473 اثر خارجی و 987 اثر داخلی به جشنواره رسیده است. امسال بخش فیلمنامه و وب سری را داریم که 53 فیلمنامه ارسال شده و با همکاری سیمافیلم قرار است از فیلمنامه برتر برای تولید حمایت شود. پس از جشنواره برای دانش‌آموزان دوره‌های آموزشی خواهیم داشت.

وی درباره روند انتخاب آثار جشنواره گفت: انتخاب آثار توسط دو هیئت انتخاب در دو مرحله صورت گرفت. هیئت اول آثار را به لحاظ فنی بررسی می‌کردند و اگر کیفیت در حد نمایش برای یک جشنواره بود به مرحله بعد می‌رفت و هیئت انتخاب دوم برای حضور در جشنواره آثار را انتخاب می‌کرد. فیلم‌ها در سینما فلسطین و همزمان در کانون‌های فرهنگی و فکری نمایش داده می‌شوند.

لطیفی نیز در ادامه درباره حضور چهره‌های هنری در جشنواره فیلم رشد گفت: وقتی از آموزش صحبت می‌کنیم قطعاً جنبه هنری آثار جشنواره هم برای ما حائز اهمیت است. به همین دلیل از حضور کارشناسان در کارگاه‌های آموزشی نیز استفاده خواهیم کرد.

در پایان لطیفی درباره شعار جشنواره گفت: انتخاب این شعار نشان‌دهنده این است که آموزش و پرورش به مسئله هویت‌سازی اهمیت می‌دهد. مدرسه در تعامل با دانش‌آموزان در شکل‌گیری هویت آن‌ها نقشی تعیین‌کننده دارد. ما قصد داشتیم توجه جامعه و مخاطبان را به این مسئله جلب کنیم و اتفاقاً کاری که جشنواره می‌تواند انجام دهد، برجسته کردن چیزهایی است که دیده نمی‌شوند.

در این مراسم از پوستر پنجاه‌ودهمین جشنواره فیلم رشد رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز