خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی در مناطق نمونه گردشگری/ استفاده از ظرفیت‌های جامعه عشایری برای توسعه مناطق

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۶۶۱

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری با اشاره به آنکه تاکنون سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی در مناطق نمونه گردشگری صورت گرفته، از تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های جامعه عشایری برای توسعه مناطق نمونه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مناطق نمونه گردشگری در دولت هشتم و در سال ۱۳۸۴ با تعداد ۷ منطقه نمونه به تصویب رسید و تا سال ۱۳۹۰، به ۱۱۶۸ منطقه نمونه مصوب رسیده است. 

احمد تجری (مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری) با اشاره به آنکه در مناطق نمونه گردشگری به دلیل واگذاری‌ها و ساخت و سازهای صورت گرفته با مشکلات زیادی روبه رو هستیم، گفت: بسیاری از این مشکلات فرابخشی و بین دستگاهی است. این مشکلات شناسایی شده‌اند و درصدد رفع آن هستیم البته برخی از این مشکلات قابل حل هستند و برخی دیگر دارای پیچیدگی‌هایی هستند که زمان بیشتری برای رفع آن نیاز است. 

به گفته او، به طور کلی دو رویکرد اصلی در ایجاد مناطق نمونه گردشگری بر اساس الگوهای توسعه‌ای وجود دارد؛ اول، ایجاد مناطق نمونه در بخش‌هایی که به دلیل وجود شمار زیاد گردشگر کمبود تاسیسات خدماتی رفاهی مشاهده می‌شود و دوم هدایت سرمایه گذاران به مناطق دارای جاذبه و پتانسیل به ویژه مناطق کمتر توسعه یافته که ناشناخته مانده و با ایجاد امکانات سعی در شناساندن و توسعه منطقه‌ای و توسعه اقتصادی و اجتماعی برای جامعه محلی و میزبان خواهد داشت. 

تجری خاطرنشان کرد: مناطق نمونه با برند نمودن بخش‌های گردشگری به عنوان پتانسیل درآمدزا نقش موثری در خروج از اقتصاد تک محصولی دارد به همین دلیل بسیاری از مدیران و برنامه‌ریزان محلی، منطقه‌ای و ملی برای گسترش گردشگری برنامه ریزی و تلاش می‌نمایند و به عبارتی دیگر به مکان‌های گردشگری به عنوان ظرفیت‌های درآمدزا که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه مناطق جغرافیایی دارند و سرمایه‌گذاری در آن‌ها می‌تواند به عنوان ابزار کارآمد در جهت رشد و توسعه همه جانبه جوامع میزبان کمک نماید، توجه دارند. 

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه مناطق نمونه، مناطقی هستند که در طرح‌های توسعه و عمران منطقه‌ای، ناحیه‌ای و جامع تصویب شده و دارای محدوده و مساحت معین هستند و در جوار و یا محدوده جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و یا مکان‌هایی که پتانسیل ایجاد تاسیسات گردشگری را دارند، می‌توانند در تاثیر چشم گیری در توسعه گردشگری داشته باشند. تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری صورت گرفته است و اشتغال بیش از ۴ هزار نفر با ایجاد و بهره‌برداری از این مناطق صورت گرفته است. 

او با اشاره به آنکه یکی از مهمترین محورهای توسعه مناطق و اولویت‌ها توجه به مناطق محروم بوده که بخشی از عشایر نیز جامعه هدف این مناطق محسوب می‌شوند، درخصوص تاثیری که مناطق نمونه گردشگری در رشد بخش عشایری داشته است، گفت: در برخی از مناطق نمونه مانند برم فرهاد استان فارس و بخشی از طرح منطقه نمونه گردشگری دامنه شمالی الوند اختصاص به فضاهای عشایری و جاذبه‌های مربوط به آن‌ها داشته، که این امر به سبب توجه ویژه به عشایر کشور است. در بسیاری از مناطق نمونه‌ای که در محورهای مواصلاتی و در محورهای تحت تردد و زندگی عشایر واقع می‌شوند، استفاده از ظرفیت‌های جامعه عشایری از قبیل نمایشگاه صنایع دستی، فروش تولیدات و محصولات محلی و گردشگری کشاورزی بازدید از تور عشایری، از جمله مقوله‌های اثربخش مناطق نمونه در توسعه مناطق عشایری است. از سویی ضرورت دارد برای اینکه از ظرفیت‌های این جامعه استفاده بهینه شود و با توجه به ماهیت ماده ۸ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که اشاره به ایجاد مناطق نمونه گردشگری با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و محروم دارد، از ظرفیت‌های دستگاه‌های مربوطه مانند سازمان مناطق عشایری، سازمان تعاون و… برای بهبود این شرایط استفاده بهینه صورت گیرد. 

تجری یادآور شد: همچنین ایجاد نمایشگاه‌های فصلی و ظرفیت‌سازی برای سرمایه گذاری‌های موقت متناسب با شرایط جامعه عشایری می‌تواند نقش پررنگی برای توسعه بیشتر این مناطق داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز