خبرگزاری کار ایران

ضرغامی:

ورود ۳میلیون گردشگر خارجی به کشور در کمتر از یک سال/ امکان نمایش ۱۰ درصد از آثار را داریم/ آسیب سیل به ۷۳۰ بنای تاریخی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۰۴۶

​وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «با تلاش‌های انجام‌شده در کمتر از یک‌سال ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور وارد شده‌اند.»

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سید عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در برنامه تلویزیونی «صف اول» که شامگاه سه‌شنبه ۲۵ مرداد به‌صورت زنده از شبکه خبر پخش شد، در سخنانی گفت: «این وزارتخانه دارای ۳ معاونت است و مأموریت‌های مهم و گسترده‌ای دارد که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی دارای اهمیت هستند.»

نگاه ما در ماموریت‌های مختلف باید تحولی باشد

او افزود: «گزارش اصلی ما در این وزارتخانه در ۳۰ محور تهیه‌شده و به‌زودی رسانه‌ای می‌شود. در کتاب معرفی دستاوردهای دولت نیز شش صفحه به فعالیت‌های این وزارتخانه اختصاص‌یافته است. اصولاً معتقدم نگاه ما در مأموریت‌های مختلف باید نگاه تحولی باشد. نگاه من به وزارتخانه پروژه‌محور است و برای همین به‌دنبال این هستیم که چند پروژه را اجرایی کنیم و چند گام جلو برویم.»

ضرغامی ادامه داد: «در قدم اول باید نظام مسائل را در بیاوریم و مسئله‌محور حرکت کنیم. برای همین از ابتدا احساس کردم تا نظر کارشناسان را دریافت و با آن‌ها مشورت نکنیم، نمی‌توانیم تصمیمی بگیریم. بنابراین نشست‌های تخصصی با کارشناسان داشتیم که از آن جمله می‌توان به برگزاری نشست با پیشکسوتان میراث‌فرهنگی اشاره کرد. مانند این نشست‌های تخصصی در حوزه گردشگری و نیز صنایع‌دستی برگزار شده است. اکنون مصمم هستیم که ۲۰ مسئله پیش‌رو را برطرف کند. عمده مسائل ما فرابخشی است و قدم به قدم کارها جلو می‌رود.» 

از سرگیری روادید را عملیاتی کردیم

او ادامه داد: «در حوزه گردشگری به عنوان اولین کار، صدور روادید گردشگری از سر گرفته شد. این موضوع حل نشده مانده بود و به‌علت شیوع کرونا نگرانی وجود داشت. اما با حمایت رییس‌جمهوری روادید از سر گرفته شد و ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در مدت کمتر از یک‌سال وارد ایران شدند. این میزان به‌شدت در حال رشد و افزایش است.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری تا پایان سال ۲۰۲۴ به‌حالت عادی پیش از کرونا بر می‌گردد. این در حالی است که ما زودتر از پیش‌بینی‌های سازمان‌های جهانی به حالت عادی برگشتیم. همچنین در گردشگری داخلی نیز ۴۰ درصد افزایش گردشگر داخلی نسبت به قبل از شیوع کرونا داشتیم.» 

او افزود: «البته نوروز امسال با سونامی سفر روبه‌رو بودیم که خوشبختانه با همکاری ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که ۲۳ دستگاه عضو آن هستند، شاهد رونق گردشگری داخلی و هماهنگی هستیم. این درحالی است که هتل‌ها شرایط خوبی در دوران کرونا نداشتند، اما اکنون به دوران رونق خود برگشتند.» 

ایران‌هراسی یکی از موانع جذب گردشگران خارجی است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به موانع پیش‌روی توسعه گردشگری خارجی نیز اشاره کرد و افزود: «طراحی پروژه ایران‌هراسی و ارائه تصویر منفی از ایران در برخی از رسانه‌ها یکی از موانع جذب گردشگران خارجی است. این درحالی است که مزیت‌های نسبی فراوانی داریم و امکاناتی داریم که هیچ‌کدام از کشورهای منطقه ندارند. به همین دلیل هر کاری از دستشان برآید برای ایجاد مانع برای توسعه گردشگری انجام می‌دهند. برخی‌ها نیز به این ایجاد موانع کمک می‌کنند.» 

او با ذکر مثالی افزود: «آقای یونسی وزیر اسبق اطلاعات از دستگیری گروهی خبر داد که فعالیت‌شان ایجاد مانع برای رشد گردشگری بود. این در حالی است که برخی از کشورها در این حوزه با قدرت کار می‌کنند. به‌عنوان‌مثال قطر الان ۲۰۰ میلیارد دلار برای حوزه گردشگری و استفاده از فرصت جام جهانی هزینه کرده است.» 

ضرغامی گفت: «در گردشگری عوامل مختلفی داریم که باید متوازن باهم رشد کنند، در غیر این صورت ممکن است به مشکل برخورد کنیم. برای همین اولین کاری که کردیم این بود که زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. به‌عنوان‌مثال وقتی گردشگری دریایی ما صفر بوده علت را بررسی کردیم. دیدیم که مشکل سوخت یکی از این علت‌ها است. در همین رابطه پیشنهادهایی را در دولت مطرح کردیم و سوخت یارانه‌ای به شناورها و کشتی‌های تفریحی تخصیص‌یافته است.» 

پروژه سفر زمینی ارزان با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «اولویت ما تقویت روابط با کشورهای همسایه است و اکنون پروژه سفر زمینی ارزان‌قیمت با کشورهای همسایه را دنبال می‌کنیم. در کنار آن گردشگری زیارتی مزیت ویژه گردشگری ما است که در این باره برنامه‌های مخصوصی دادیم و در همین ارتباط تفاهم‌نامه نهایی را با نهادهای مختلف از جمله فراجا با هدف توسعه و رونق هرچه بیشتر گردشگری امضا کردیم. این درحالی است که با ۱۱ کشور تفاهم‌نامه امضا شده‌است.» 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه‌کرد: «ایران‌هراسی موضوع مهمی است و برای همین ما به‌دنبال مقابله با این پروژه هستیم. آمریکایی‌ها در این باره تلاش‌هایی دارند. با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردیم و امروز تمام رایزن‌های فرهنگی عملاً نمایندگان این وزارتخانه هستند و یکی از مأموریت‌های آن‌ها مقابله با ایران‌هراسی و معرفی ایران است.» 

او یادآور شد: «نباید به‌علت ترس از یک مسئله خاص درهای گردشگری را ببندیم. اکنون با وزارت اطلاعات هماهنگی‌های خوبی داریم. چرا که وظیفه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برطرف‌کردن مشکلات سر راه گردشگری و ایجاد تعامل با دستگاه‌های مختلف است.» 

در نگهداری، نمایش و معرفی آثار عقب‌ماندگی داریم

ضرغامی در ادامه به حوزه میراث‌فرهنگی نیز اشاره کرد و افزود: «میراث‌فرهنگی ریشه تمدنی ما است. در حوزه میراث‌فرهنگی ملموس رتبه نهم و در حوزه میراث ناملموس رتبه هفتم را داریم و ۲۶ اثر ثبت جهانی داریم. مزیت نسبی گردشگری ما نیز توریسم تاریخی و تمدنی و توریسم طبیعی است. به نسبت بضاعت فراوانی که داریم امکان نگهداری، نمایش و معرفی آثار، خیلی عقب‌ماندگی دارد. البته اعتقاد من این است که موزه‌ها از حالت ایستا خارج و به یک موزه فعال تبدیل شوند. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ موزه داریم اما نسبت به اشیا و اسناد تاریخی هنوز ۱۰ درصد امکان نمایش داریم.» 

او ادامه داد: «ما یک پدیده نامیمون به‌نام مخزن داریم. من این را برای مردم تشریح کردم اشیای ارزشمندی داریم که در مخزن‌های ما نگهداری می‌شود که نیازمند ساخت موزه‌های متعدد هستیم. این در حالی است که ۳۵ هزار اثر ثبت ملی داریم و بودجه مرمت و نگهداری ما نسبت به این حجم از آثار و محوطه‌ها تقریباً صفر است و به هر اثر تاریخی ما تقریباً روزی ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد که دستمزد روزانه یک کارگر نیز نمی‌شود.» 

او گفت: «در همین رابطه بودجه عمرانی ۷۷ درصد رشد پیدا کرده که دوبرابر رشد عمرانی دولت است. سفرهای استانی که آقای رئیس‌جمهور نیز می‌روند برای سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رقمی برابر با سه هزار میلیارد تومان برای ما پیش‌بینی شده‌است.» 

دعوت از خیران برای کمک به حفظ میراث فرهنگی

ضرغامی اضافه کرد: «ما خیر مدرسه‌ساز داریم برای همین از همه خیران و علاقه‌مندان که برای صیانت و نگهداری و حفاظت و مرمت آثار تاریخی آمادگی دارند برای کمک دعوت می‌کنیم. باید از مردم کمک گرفت. البته کارهای خوبی نیز انجام دادیم. به‌عنوان‌مثال ما اجازه ساخت و ساز در عرصه و حریم را نمی‌دهیم. در سفرهای استانی نیز مشکلات را از نزدیک دیده‌ام و به مردم در برخی مواقع حق می‌دهم اما ما این مشکلات را برطرف می‌کنیم و میراث‌فرهنگی را با این بضاعت حفظ می‌کنیم.» 

او تأکید کرد: «البته یکی از مزیت‌های ما نیروی ماهر مرمت است. حتی در ملاقات با وزرای برخی از کشورها آن‌ها درخواست اعزام نیروهای مرمت کار داشتند تا بناهای تاریخی آن کشورها را مرمت کنند.» 

در ایران آتشکده‌ها را نیز مرمت می‌کنیم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «با تمام مشکلاتی که در بودجه داریم برای تمام بناهای تاریخی حتی مرمت کلیساها بودجه می‌گذاریم. سه کلیسای ثبت جهانی داریم و مرمت کلیساها و آتشکده‌ها در حال انجام است. آقای فولادی روحانی است و ۹۰ سال سن دارد از ۱۰ سالگی به مرمت بناهای تاریخی مشغول است و هم مسجد و هم آتشکده مرمت کرده‌است. وقتی از او درباره انگیزه مرمت آتشکده سؤال کردم با استدلال‌هایی از قرآن‌کریم پاسخ من را داد.»  

او در ادامه گفت: «عده‌ای قصد داشتند دانسته یا ندانسته در حوزه میراث‌فرهنگی دو قطبی ایجاد کنند و بین ایران باستان و ایران بعد از اسلام تفکیک ایجاد کنند. اما واقعاً این‌گونه نیست و ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام باهم تفاوتی ندارد.» 

 ضرغامی به آسیب بناهای تاریخی در سیل اشاره کرد و افزود: «در سیل اخیر گزارشی را به دولت دادم. برآورد اولیه این بود که حدود ۷۳۰ بنای ما آسیب دید و ۲ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد. ما نیازمند این هستیم که برای صیانت از این آثار سرمایه‌گذاری دقیق انجام دهیم.» 

او اضافه کرد: «این وزارتخانه در سال‌های گذشته به‌عنوان یک دستگاه درجه دو شناخته می‌شد. گاهی‌اوقات از اهمیت مأموریت‌های آن از جمله گردشگری صحبت به میان می‌آمد، اما اهمیتی به آن داده نمی‌شد شاید علت آن هم این بود که پول گردشگری مستقیم به دولت نمی‌رسید. اما واقعیت این است که توجه به گردشگری اشتغال‌آفرین است.» 

هیچ نشانی از معماری ایرانی نداریم

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع معماری و مرمت بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: «یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که باید انجام دهیم وضعیت معماری بعد از انقلاب است. متأسفانه بعد از انقلاب معماری ما آسیب دید. البته شاید این حرف‌ها برای من هزینه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال در کنار تئاتر شهر یک مسجد احداث می‌کنیم اما هیچ نشانی از معماری ایرانی نداریم. ما بعد از انقلاب در حوزه معماری مشکلاتی داریم باید با صدای بلند اعلام کنیم و باید جبران کنیم. دستوراتی را در این باره از روز اول دادم و معاونت میراث‌فرهنگی طرح‌هایی را در این باره دنبال می‌کند.» 

 او در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع بومگردی‌ها نیز اشاره و خاطرنشان‌کرد: «بومگردی‌ها ظرفیت‌های خوبی هستند و داریم آن‌ها را تکثیر می‌کنیم. توجه به جنبه‌های مختلف بومگردی‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها می‌تواند کمبودهای اقامتی ما را جبران کند. ضمن این‌که برخلاف عقیده برخی‌ها بومگردی‌ها آسیبی به فرهنگ نمی‌زند.» 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز