خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بخش خصوصی گردشگری در انتظار تصمیمات دولت جدید/ کیفیت و آموزش در اولویت واحدهای بومگردی

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۲۲۲

نایب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران از در اولویت قرار گرفتن کیفیت و آموزش برای واحدهای بومگردی خبر داد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزش مجازی در برنامه قرار گرفته که با برقراری تعامل با اداره کل آموزش معاونت گردشگری اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اقامتگاه‌های بومگردی از جمله مراکز اقامتی هستند که این روزها با توجه به نرخ‌هایی که توسط هتل‌ها ارائه می‌شود، بیش از گذشته مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی فضاهایی دسته جمعی هستند؛ یعنی پایه و اساس اقامتگاه‌های بوم گردی بر این استوار است که گروه‌های مختلف از فرهنگ‌های متنوع را در یکجا جمع کرده و در راس آن‌ها میزبان اقامتگاه بتواند رابطه‌ای جدید بین این فرهنگ‌ها ایجاد کند.

باتوجه به ویژگی‌های واحدهای بومگردی شیوع کرونا سبب کاهش تعداد مسافران آن‌ها شد که به تبع آن شاهد کاهش میزان فعالیت آن‌ها در طول زمان شیوع کرونا نیز بودیم.

اکبر رضوانیان (نایب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران) با اشاره به آنکه گردشگری داخلی با سرعتی آرام و آهسته درحال رونق است، گفت: به تبع روند رشد گردشگری داخلی شاهد توسعه و رونق واحدهای بومگردی نیز هستیم. البته از آنجا که هنوز کرونا فروکش نکرده روند رونق و رشد گردشگری و واحدهای بومگردی آرام است. باتوجه به آنکه در شرایط جدیدی به سر می‌بریم باید اجازه دهیم که گردشگری خود را با شرایط وفق دهد.

او ادامه داد: نمی‌توان گفت تورهای گردشگری برگزار نمی‌شود یا گردشگران در واحدهای بومگردی حضور ندارند بلکه این روند به آهستگی جریان دارد و در حال انجام است. باید به هر دو بخش اجازه داد تا جایگاه خود را دوباره بدست آورند.

به گفته رضوانیان از آنجا که در فصل پاییز و زمستان قرار داریم، به تبع این زمان از سال شاهد رونق گردشگری در مناطق کویری و البته جنوب کشور هستیم. هرچند آمار دقیقی از میزان اقامت مسافران در واحدهای بومگردی در دست نیست اما تجربه نشان داده که این روزها در مناطق مختلف شاهد مهمان‌نوازی واحدهای بومگردی از مسافران هستیم.

او که یکی از فعالان بوم گردی در کاشان است، درخصوص رونق این بخش اقامتی کشور در این منطقه که بیشترین تعداد واحدهای بومگردی را در خود جای داده، گفت: کاشان نیز بیشتر در تعطیلات آخر هفته و سایر تعطیلات عموما شلوغ می‌شود و بیشترین تعداد مسافران را در این ایام دارد. باتوجه به شرایط موجود، با آرامش درخصوص ورود واحدهای جدید بومگردی به این حوزه تصمیم گرفته می‌شود و بخش خصوصی و بخش دولتی در این خصوص آرام جلو می‌رود.

نایب رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران از پیگیری برگزاری دوره آموزش مجازی برای واحدهای بومگردی به صورت یکپارچه خبر داد و گفت: بخش خصوصی و بخش دولتی در این خصوص هم نظر است که باید این دوره برگزار شود و شاید در آینده‌ای نزدیک حضور و شرکت در این دوره آموزشی تبدیل به یکی از ملاک‌های لازم برای واحدهای بومگردی شود. آموزش بسیار مهم است و باید با وجود چالش‌هایی که دارد اجرایی شود. در این راستا تعاملاتی با اداره کل آموزش معاونت گردشگری انجام گرفته و نشست‌هایی در این خصوص داشتیم. امیدواریم بتوانیم آن را به مرحله اجرا برسانیم.

به گفته او هرچند اکنون بیش از دوهزار واحد بومگردی در کشور مجوز دریافت کرده‌اند و اما تعداد واحدهای فعال کم‌تر از این تعداد است چراکه شیوع کرونا سبب شد تا کسب و کارهای گردشگری و واحدهای بومگردی با چالش روبه رو شود. درعین حال باید کیفیت را مد نظر قرار داد. اگر صرفا به کمیت توجه داشته باشیم راه به جایی نمی‌بریم بلکه اگر کیفیت وجود داشته باشد تعداد می‌تواند افزایش یابد. اکنون تاکید ما بر کیفیت و آموزش واحدهای بومگردی است.

رضوانیان تفویض اختیارات بخش دولتی به بخش خصوصی در حوزه بومگردی را منوط به تصمیمات دولت جدید دانست و گفت: باتوجه به تغییرات صورت گرفته در وزارتخانه میراث و گردشگری و البته معاونت گردشگری باید دید چه تصمیماتی در این خصوص اخذ می‌شود. بازنگری‌هایی در حال انجام است و باید دید نتیجه چه می‌شود. اکنون شرایط به گونه‌ای نیست که بتوان درخصوص مسائل موجود صحبت کرد چراکه باید دید تصمیمات بخش دولتی دراین خصوص چگونه خواهد بود. تمام تشکل‌های گردشگری در انتظار تصمیمات جدید دولت هستند. این درحالی است که بخش خصوصی و تشکل‌های آن آمادگی لازم برای هر نوع همکاری در حوزه گردشگری را دارند. تلاش شده تا ساختارها حفظ و تقویت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز