خبرگزاری کار ایران

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان:

جوانان ایرانی فقط همین جشنواره را دارند/ می‌توان برای برگزیدگان امتیازی در کنکور هنر در نظر گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۳۱۸۵

محمدرضا دوست محمدی (عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران) معتقد است؛ این رویداد موقعیتی است که می‌توان در آن کارهای بزرگی انجام داد و باعث ارتباط جدی شرکت کنندگان در آینده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در میان رویدادهای مستمری که سالانه برگزار می‌شوند، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران یکی از مهم‌ترین‌هاست که امسال بیست و نهمین دوره آن برگزار خواهد شد. این رویداد توسط مرکز هنرهای تجسمی و با مشارکت مشارکت «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران»، «موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر» و همکاری «ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها» برگزار می‌شود و هدف آن علاوه بر ایجاد رقابت و بروز خلاقیت، ارتقای تخصصی هنرجویان و کشف استعدادهاست.

گفتنی است بیست و نهمین دوره از جشنواره با حضور اساتید دانشگاه و هنرمندان عرصه‌های مختلف هنرهای تجسمی شهریورماه امسال، یعنی طی هفته‌های آینده در «اردوگاه فرهنگی ورزشی شهید باهنر» برگزار می‌شود. در این رویداد فقط متولدین یکم فروردین ۱۳۷۷ تا بیست و نهم اسفند ۱۳۸۶ حائز شرط سنی شرکت در جشنواره خواهند بود‎ و به این ترتیب نوجوانان ۱۵ تا ۲۴ سال امکان حضور در این رویداد را خواهند داشت.

ارتباط تصویری (پوستر)، تصویرسازی، خوشنویسی (نستعلیق)، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور (کارتون)، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) و هنرهای جدید: (ویدیو آرت، چیدمان، هنرمحیطی) رشته‌هایی هستند که در جشنواره امسال به آن‌ها پرداخته می‌شود.

جوانان ایرانی فقط همین جشنواره را دارند/ می‌توان برای برگزیدگان امتیازی در کنکور هنر در نظر گرفت

اواسط تیرماه گذشته بود که عبدالرضا سهرابی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان) با صدور احکامی کاظم چلیپا (نقاش)، محمدمهدی رحیمیان (عکاس و استادیار رشته عکاسی)، علی اشرف صندوق آبادی (خطاط و مدرس خوشنویسی)، فرزاد ادیبی (گرافیست)، سیدنظام‌الدین امامی‌فر (پژوهشگر هنر و استاد دانشگاه)، محمدرضا دوست‌محمدی (گرافیست، طراح و مدرس دانشگاه)، صدیقه احمدی (نگارگر و مدرس)، عبدالرحیم سیاهکارزاده (مدیر موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر) و محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران) را به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره منصوب کرد.

حال به همین مناسبت محمدرضا دوست محمدی (گرافیست، طراح و مدرس دانشگاه) درباره جزییات برگزاری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران و نحوه انتخاب آثار با ایلنا گفتگو کرد. او عضو هیئت علمی دانشکده هنرهای زیبا و دانش‌آموخته رشته انیمیشن از دانشگاه هنر است.

رویداد دانش آموزی جشنواره تجسمی جوانان به دلیل کرونا تعطیل شده

دوست‌محمدی در ابتدای صحبت‌هایش درباره اهمیت توجه به هنرجویان و نحوه ورودشان به عرصه حرفه‌ای و البته بازار کار، گفت: در کشور ما قبل از ورود هنرجویان به دوران حرفه‌ای و بازار کار، دو رویداد مهم در حوزه هنرهای تجسمی وجود دارد؛ یکی رویداد دانش‌آموزی که به صورت ملی برگزار می‌شود و متأسفانه چند سالی است به دلیل کرونا تعطیل شده است. به نظر من این رویداد از حیث کشف استعداد، آموزش و تشویق دانش‌آموزان، فرصت بسیار خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

او در ادامه توضیحاتش گفت: پس از آنکه نوجوانان، مدرسه خود را به پایان می‌رسانند و وارد دانشگاه می‌شوند نیز جشنواره هنرهای تجسمی جوانان فرصت خوبی برای کشف استعداد و ایجاد حلقه‌های ارتباطی برای آن‌ها است. از این منظر وجود چنین جشنواره‌ای اتفاق مهمی است، اما فکر می‌کنم برداشتی که تابه حال از این رویداد هنری صورت گرفته، آنچنان که باید کافی و کامل نبوده است.

دوست‌محمدی افزود: از نظر من جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، مجال و موقعیتی است که می‌توان کارهای بزرگی را در آن انجام داد. در شورای سیاستگذاری صحبت‌های زیادی داشتیم اما با این زمان و بودجه محدود، نمی‌دانم که تا چه حد امکان عملی کردن آن‌ها وجود دارد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران درباره فرصت‌هایی که این جشنواره در اختیار هنرمندان جوان قرار می‌دهد نیز توضیحاتی داد.

او گفت: یکی از فرصت‌های موجود این است که آثار برگزیدگان جشنواره بدون داوری دوباره وارد جشنواره هنرهای تجسمی فجر می‌شود، اما به نظر من این حداقل کاری است که این جشنواره می‌تواند برای هنرمندان جوان انجام دهد و جا دارد در این راستا کارهای بیشتری انجام شود.

ایجاد بانک اطلاعاتی باعث اتصال هنرجویان و کارآفرینی می‌شود

دوست محمدی ادامه داد: مثلاً وزارت ارشاد و وزارت علوم می‌توانند تفاهم‌نامه‌ای بنویسند تا تعدادی از برگزیدگان این جشنواره امتیازی در کنکور هنر داشته باشند. خوب است که یک بانک اطلاعاتی از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان جشنواره فراهم شود تا هنرجویان به یکدیگر متصل و به کارآفرین‌های کشور معرفی شوند و بتوانند از آن‌ها سفارش کار بگیرند.

او اذعان داشت: یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند مفید باشد، این است که هنرجویان در محیط‌های آموزشی خصوصی (که از قضا هزینه‌های زیادی هم دارد) بورسیه شوند و آموزش ببینند. این کارها نوعی تشویق عملی برای هنرمندان جوان است و باعث می‌شود برگزیده شدن در جشنواره دستاوردهای خوبی برایشان به همراه داشته باشد.

محمدرضا دوست محمدی در پاسخ به این سوال که چند درصد از امتیازات بیان شده توسط او انجام شدنی است، گفت: از نظر من تعداد زیادی از این کارها می‌توانند انجام شوند، اما از آنجا که خودم در بخش اجرایی نیستم، نمی‌دانم تا چه حد امکان عملیاتی شدنشان وجود دارد.

دوست محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم از وجود چنین رویدادی بی‌خبر هستند، گفت: باید با صدا و سیما هماهنگی‌هایی انجام و مستندهایی درباره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران ساخته شود تا مردم ببینند چه اتفاق‌هایی در کشور رخ می‌دهد.

این استاد گرافیک گفت: ما معمولاً اخبار منفی را می‌شنویم، اما در این جشنواره می‌بینیم که جوانانی مستعد و پرانرژی در حال پیش بردن هنر ما هستند. این مستندهایی که می‌گویم، می‌توانند حس شور و انرژی را به مردم منتقل کنند و باعث شود هنرمندان جوان بیشتری از وجود جشنواره مطلع شده و در آن شرکت کنند.

جوانان ایرانی فقط همین یک جشنواره را دارند

این هنرمند افزود: ایران کشوری نیست که چندین جشنواره تجسمی برای جوان‌ها داشته باشد و حالا که فقط همین یک جشنواره وجود دارد باید کارهای بهتری انجام داد که تأثیر بیشتری داشته باشد.

او با بیان اینکه در اوایل دهه هفتاد سه بار در جشنواره هنرهای تجسمی جوانان شرکت کرده است، گفت: هنرجویان در این جشنواره چند عایدی خوب دارند که یکی از آن‌ها ایجاد حلقه‌های آشنایی است و بسیاری از ارتباط‌های دوستی و کاری که از در این جشنواره شکل می‌گیرد تا سال‌ها باقی می‌ماند.

دوست محمدی در ادامه توضیحاتش گفت: عایدی دیگر هنرجویان، آموزشی است که در کارگاه‌ها از مربی‌هایشان می‌گیرند و این می‌تواند بسیار مفید باشد. من پیشنهاد می‌دهم اگر زمان جشنواره اجازه داد، پس از پایان کارگاه‌ها یک روز نیز به برگزاری ورکشاپ و نشست با هنرمندان پیشکسوت هر رشته که معمولاً دسترسی به آن‌ها آسان نیست اختصاص پیدا کند. فکر می‌کنم این اتفاق می‌تواند برای هنرجویان جوان بسیار مفید و جذاب باشد.

تک بودن جشنواره مانع مقایسه آن با دیگر رویدادهاست

دوست‌محمدی بیان کرد: با توجه به اینکه ما جشنواره‌های ملی چندانی نداریم، وجود جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران که جشنواره‌ای در مقیاس ملی است، حتماً مفید است، اما اینکه نمره آن چند است مشخص نیست، زیرا این جشنواره رقیبی ندارد و تک بودن آن باعث می‌شود که نتوانیم آن را با نمونه دیگری مقایسه کنیم و کیفیتش را بسنجیم.

محمدرضا دوست محمدی در پایان صحبتهایش گفت: به هر ترتیب، برگزاری جشنواره در همین حد نیز کار بزرگی است و در ضرورت آن شکی نیست. گرچه ضعف‌هایی در شکل اجرا وجود دارد که باید درباره آن‌ها بحث و تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز