خبرگزاری کار ایران

یادی از بدرالزمان قریب در چراغداران رادیو فرهنگ

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۷۸۰

مستند زندگی زنده یاد بدرالزمان قریب، بانوی زبان شناس، امروز چهارشنبه ۸ تیرماه از برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ،‌ برنامه «چراغداران» امروز به روایتی مستند از زندگی بدرالزمان قریب، بانوی زبان‌شناس مشهور ایرانی اختصاص دارد که سال‌ها در فرهنگستان زبان و ادب فارسی خدمت کرد.

مروری بر زندگی شخصی و دغدغه‌های این بانوی ادیب در حوزه حفظ و گسترش ادبیات فارسی، سوژه اصلی این مستند رادیویی است. علاوه بر این، بهروز رضوی بخش‌هایی از زندگی وی را در برنامه روایت می‌کند.

بدرالزمان قریب متولد ۱۳۰۸ در شهرستان گرکان است، او مدرک دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا گرفته و سال‌هاست عنوان چهره ماندگار ادبیات ایران را دارد.

فرهنگ سُغدی، به سه زبان سغدی، فارسی و انگلیسی، شاخص ‎ترین اثر او به شمار می‌آید.

زبان سغدی شاخه‌ای از زبان‌های ایرانی میانه شرقی و از خانواده زبان‌های هند و آریایی است که در فاصله میان سده‌های دوم تا دوازدهم پس از میلاد، مردمان ایران‌تبار ساکن در حد فاصل رود سیحون و رود جیحون بدان سخن می‌گفتند. این زبان به سبب اهمیت خود به عنوان ابزار انتقال فرهنگ، ادب، و تجارت به مردمان همسایه، به ویژه ترکان، یکی از مهم‌ترین زبان‌های ایرانی شرقی به شمار آمده است. گستره زبان سغدی در غرب با حوزه زبان فارسی مجاور بود و تا کناره‌های چین در شرق امتداد داشت.

قریب دکترای رشته ادبیات دانشگاه تهران را دریافت کرده بود. او کلاس‌هایی که با استادان به نامی چون محمد معین، احسان یارشاطر، پرویز ناتل خانلری و ابراهیم پورداود گذراند که دریچه جدیدی از ادبیات و تاریخ ایران را به روی او گشود. بدرالزمان به زبان‌های باستانی و میانه ایران علاقمند شد. پس از یک سال، بنا به علاقه‌اش به زبان‌های پهلوی و اوستایی و برای شناخت ریشه فرهنگ‌های ایرانی با گرفتن بورس از دانشگاه پنسیلوانیا راهی آمریکا شد.

بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ سرپرست گروه گویش‎شناسی انتخاب شد و در سال ۱۳۸۳ نیز مدیریت گروه زبان‎های ایرانی را به‌عهده گرفت.

قریب در ۱۳۷۷ از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و در ۱۳۸۱ از طرف سازمان صداوسیما به‌عنوان چهره ماندگار برگزیده شد و به پاس خدمات ارزنده علمی‌اش در دی ماه ۱۳۸۷، هفدهمین قالیچه ابریشمی جایزه ادبی تاریخی بنیاد موقوفات محمود افشار را دریافت کرد.

بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ به عنوان سرپرست گروه گویش‌شناسی انتخاب شد و سال ۱۳۸۳ نیز مدیریت گروه زبان‌های ایرانی این فرهنگستان را به‌عهده گرفت.

این بانوی پژوهنده فرهنگ ایران باستان در ۷ مردادماه ۱۳۹۹ و در سن ۹۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

برنامه «چراغداران» را به تهیه‌کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز