خبرگزاری کار ایران

حسین قناعت مطرح کرد:

«والدین امانتی» از محیط زیست و احترام به خانواده می‌گوید/ کاهش قیمت بلیت سینماها می‌تواند تعداد مخاطبان را افزایش دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۵۴۰

حسین قناعت معتقد است: با توجه به اینکه تعداد مخاطبان سینما بسیار کاهش پیدا کرده، می‌توان کاهش قیمت بلیت را تمهیدی برای افزایشم مخاطبان سینما دانست.

حسین قناعت (کارگردان سینما) که این روزها فیلم سینمایی «والدین امانتی» به کارگردانی او در سینماهای کشور اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: پیش از اینکه بخواهم درباره شرایط اکران حرفی بزنم باید بگویم همین که فیلم «والدین امانتی» پس از دو سال بالاخره اکران شده، خود جای خوشحالی دارد چراکه دو سال سینماها به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مستمر شرایط مساعدی نداشتند و همچنان فیلم‌های زیادی در صف اکران قرار دارند.

قناعت خاطرنشان کرد: با وجود اینکه اکران «والدین امانتی» برای من خوشحال‌کننده است، باید بگویم که متأسفانه استقبال از این فیلم و فروش آنطور که انتظار داشتم رضایت‌بخش نیست و فکر می‌کنم دلیل این اتفاق هم به مشکلات اقتصادی جامعه برمی‌گردد چراکه شاهد هستیم سینما ‌کم‌کم از سبد کالای مردم خارج می‌شود و این وضعیت از میزان پایین فروش دیگر فیلم‌ها هم مشخص است.

وی افزود: مخاطبان فیلم‌های کودک و نوجوان و به خصوص فیلمی چون «والدین امانتی» خانواده‌ها هستند. خانواده‌ها باید فرزندان خود را به سینما ببرند و در شرایط حاضر هزینه بالایی که وجود داشت این امکان را برای هر خانواده‌ها مهیا نمی‌کند که بتواند با فرزندش به سینما برود. زمانی فیلم‌های دیگرم مثل «تپلی و من»، «قهرمانان کوچک» و… در همین شرایط با همینقدر تبلیغات و سانس در سینماهای مختلف با وجود قیمت پایین‌تر بلیت نسبت به امروز فروش بسیار بهتری داشتند. «والدین امانتی» به لحاظ ساختار هیچ کمبودی نسبت به آن دو اثر ندارد و اتفاقاً فیلمی شاد و مفرح است که می‌تواند نظر کودکان را به خود جلب کند اما متأسفانه شرایط اقتصادی حاضر اجازه نمی‌دهد که فروش چندان قابل توجهی را برای آن شاهد باشیم.

این کارگردان درباره قیمت بلیت سینماها گفت: پایین آمدن قیمت بلیت قطعاً می‌توان بسیار کمک‌کننده باشد و میزان فروش فیلم‌ها در این شرایط بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال روزهای سه‌شنبه که قیمت بلیت نیم‌بها است ما فروش بهتری داریم؛ هفته گذشته در روز سه‌شنبه فیلم «والدین امانتی» ۵۰ میلیون تومان فروش داشت که اگر این روند در روزهای دیگر هفته نیز وجود داشته باشد رقم نسبتاً قابل توجهی برای فروش فیلم ایجاد می‌شود. بالا بودن میزان مخاطبان سینما در روزهای نیم‌بها تأییدی بر این حرف من است که معتقدم شرایط اقتصادی مانعی برای استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی است. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که قیمت بلیت نسبت به دیگر اجناس آنقدر بالا نیست و اگر دقتی داشته باشیم قیمت بلیت سینماها در قیاس با اجناس مختلف در این سال‌ها افزایش چندانی نداشته است.

قناعت درباره همکاری تلویزیون با فیلم‌های سینمایی در پخش تیزر و تبلیغات نیز گفت: ما تیزر فیلم سینمایی «والدین امانتی» را آماده کردیم و برای صداوسیما فرستادیم، تا مراحل اداری طی شد به این تیزر اصلاحیه‌ای به دلیل استفاده از کلاه‌گیس یکی از بانوان وارد کردند و بعد از آنکه ما اصلاحیه را اعمال کردیم، دوباره برای همان تیزر ۲۰ ثانیه‌ای اصلاحیه دیگری مطرح کردند. این رفتارها نشان می‌دهد که صداوسیما علاقه‌ای به همکاری با سینما ندارد وگرنه به راحتی می‌توانستند در آن تیزر چند ثانیه‌ای هر دو مشکل را با هم به ما اطلاع دهند تا ما به یکباره مشکل را حل کنیم و برای سومین بار در پروسه اداری قرار نگیریم. این‌عدم همکاری باعث شد تا پس از دو هفته که از اکران فیلم گذشت بالاخره تیزر «والدین امانتی» به پخش برسد. متأسفانه تلویزیون همکاری خوبی با فیلم‌های سینمایی ندارد و با وجود اینکه فیلم ما یک اثر خانوادگی است توجهی چندانی به آن نشد.

این کارگردان درباره ساختار فیلم «والدین امانتی» و دغدغه محیط زیست در این فیلم گفت: اگر مروری به آثار من داشته باشید، متوجه می‌شوید که همیشه فیلمنامه‌هایی که نوشته‌ام و فیلم‌هایی که ساخته‌ام و سفارش تهیه‌کننده خاصی نیست، سعی داشتم فیلمنامه‌ای ارائه دهم که حرفی برای گفتن داشته باشد اما باید بگویم که اولویت من در فیلمسازی سرگرمی است و بعد به قهرمان‌پروری برای کودکان توجه دارم. این دو ویژگی در همه فیلم‌های کودک من وجود دارد و نکته دیگر محتوای اثر است. اینکه فیلم جدید من حاوی یک پیام است به این مسئله مربوط می‌شود که من همواره سعی داشته‌ام جهان‌بینی خود را دنبال کنم و مسائلی که برای کودکان و جامعه مفید است را مدنظر داشته باشم. در «والدین امانتی» به موضوع محیط زیست و احترام به خانواده توجه ویژه‌ای شده و در دیگر فیلم من با عنوان «سلفی با رستم» هم به ترویج کتابخوانی و آشنایی کودکان با شاهنامه فردوسی توجه داشته‌ام.

وی افزود: من فیلم را بارها با مردم و بچه‌ها در سالن‌های سینما دیده‌ام و نکته جالب توجه برای من این است که علاوه بر اینکه کودکان از دیدن فیلم لذت بردند و با آن ارتباط برقرار کردند، والدین هم آن را اثر خوبی می‌دانستند. خوشبختانه نظرات مردم در فضای مجازی را هم دنبال کنید متوجه می‌شوید که اکثر مخاطبان با فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

قناعت با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن محتواهای ارزشمند در ساخت فیلم‌های کودک تأکید کرد: تقریباً می‌توانم بگویم در ادبیات کودک و سینمای کودک فردی به‌روز هستم. من بر خلاف بسیاری از سینماگرانی به سراغ سینمای کودک می‌آیند، کار کردن در این حوزه را بسیار سخت و مهم می‌دانم. اگر فیلمساز مخاطب خود را نشناسد قطعاً می‌تواند اثرش تأثیر منفی مخربی روی کودک داشته باشد و به همین دلیل اگر کسانی به این مسائل شناخت ندارند بهتر است وارد این عرصه نشوند.

کارگردان فیلم سینمایی «دزد و پری» خاطرنشان کرد: به یاد دارم زمانی که فیلم «قهرمانان کوچک» اکران شد، خواهر من که در مشهد زندگی می‌کند با راننده سرویس مدرسه‌ای صحبت کرده بود و او از اینکه این فیلم ساخته شده ناراحت بود چرا که کودکان پس از دیدن آن به وجد آمده و با حرکات شیطنت‌آمیزشان به اتوموبیل او آسیب وارد کرده بودند. با وجود اینکه این اتفاق برای آن راننده اتوبوس خسارت‌بار بود من از اینکه کودکان چنین ارتباطی با فیلم برقرار کرده‌اند، خوشحال بودم و معتقدم که یک فیلم کودک در مرحله اول باید جذاب و سرگرم‌کننده باشد و در مرحله بعد محتوایی ارزشمند ارائه دهد.

وی افزود: ممکن است در طول سال چندین سوژه و ایده به ذهن من برسد ولی اگر نتوانم قصه‌ای طراحی کنم که قهرمان داشته باشد و محتوای آن آموزنده باشد، قطعاً آن ایده و سوژه را کنار می‌گذارم. برای من اهمیت بالایی دارد که خانواده‌ها با خیال راحت به دیدن فیلم‌های من بیایند و در ساخت هر اثر به این نکته قطعاً توجه ویژه‌ای دارم.

قناعت در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: فیلم «والدین امانتی» اثری شاد و سرگرم‌کننده برای خانواده‌ها است. این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده و امیدوارم خانواده‌ها از این فیلم حمایت کنند، به دیدن فیلم بروند و دیدن آن را به دیگران هم توصیه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز