خبرگزاری کار ایران

۳۰۰ لحن متفاوت را در «آقای قاضی» شاهد هستیم/ نگاهی آموزشی و ساده به مسائل حقوقی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۱۰۲۰

سرپرست نویسندگان سریال «آقای قاضی» معتقد است که نوشتن این سریال از بسیاری دیگر از سریال‌های پخش شده در تلویزیون پیچیده‌تر و سخت‌تر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد حسینی سرپرست نویسندگان سریال «آقای قاضی» به کارگردانی سجاد مهرگان که از تلویزیون پخش می‌شود،  درباره شکل‌گیری این سریال گفت: برای شگل‌گیری سریال «آقای قاضی» که برای اولین بار در فرم یک رئالیتی‌شو یا برنامه تلویزیونی روی آنتن می رود، جلسه‌های متعددی را برگزار کردیم. قالب «آقای قاضی» چیزی مابین سریال و تاک‌شوهای معمول تلویزیونی است، در این فرم آماده شده، همه چیز بازسازی‌است؛ تمام دیالوگ‌های آن نوشته شده، اتفاقات کنترل و کارگردانی شده هستند.در واقع سریالی تلویزیونی را شاهد هستیم اما فرم یک برنامه تلویزیونی را دارد تا مخاطب را در معرض موضوعی ثابت قرار دهد.

او درباره چالش‌های نویسندگان در برابر فرم و قالب سریال بیان کرد: در ابتدا با ابهامات زیادی همراه بودیم تا فرمی را به‌وجود آوریم که برای بیان مسائل حقوقی مردم مناسب باشد و در عین حال، این مسائل را ساده کند. از طرف دیگر می‌خواستیم زمینه‌های درام و قصه‌گویی را در این فرم آوریم که زمینه‌های سرگرمی را نیز برای مخاطب ایجاد کند.

حسینی درباره نمونه‌های مشابه و الگوبرداری از آن‌ها خاطرنشان کرد: نمونه‌های خارجی وجود دارند اما بسیار محدود هستند و مسائل حقوقی مطرح شده در آن‌ها پیش پا افتاده یا مربوط به نظام حقوقی خودشان است. ما می‌خواستیم نگاهی آموزشی و ساده به مسائل حقوقی داشته باشیم پس مجبور شدیم به سراغ مباحث جدی محاکم قضایی رویم که در این سریال شاهد گونه‌های مختلف آن هستیم.

این نویسنده تصریح کرد: نوشتن این سریال از بسیاری دیگر از سریال‌های پخش شده در تلویزیون پیچیده‌تر و سخت‌تر است چراکه در سریال‌های دیگر درامی ثابت داریم و بناست آن را در خلال زندگی روایت کنیم اما در «آقای قاضی» با تعدد شخصیت و اتفاقات مواجه هستیم؛ در هر قسمت ۲ قصه روایت می‌شود که الزاما نباید شبیه به یکدیگر باشند. به نظر من قرار است شاهد سریالی نو، جذاب و متفاوت باشیم که موضوعات آن برای مردم آشنا و آموزنده باشد.

او درباره کار کردن با تیم ۱۲ نفره نویسندگان و مطالعات انجام شده، اظهار کرد: پیدا کردن داستان‌ها چالش‌برانگیز بود؛ ما علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای که بسیار گستره بود و همه خاطرات مربوط به محاکم را شامل می‌شد، مصاحبه‌های بسیاری با قضات محاکم مختلف داشتیم، از طرف دیگر آرشیو برخی از محاکم در اختیار ما قرار داده شد تا از میان آن‌ها انتخاب‌هایی داشته باشیم، همچنین مطالعات میدانی را مدنظر قرار دادیم تا جنس درامی که رخ می‌دهد شبیه به چیزی باشد که برای مردم پیش آمده است.

حسینی درباره ساز و کار درنظر گرفته شده برای نویسندگی سریال عنوان کرد: تیم نویسنده‌های ما بیش از ۱۲ نفر بودند که در طول کار از ما جدا شدند. از ابتدا ساز و کار مشخصی را برای خود در نظر گرفته بودیم؛ ابتدا ایده شناسایی می‌شد سپس برای من ارایه می‌شد تا درباره فرم دراماتیک قصه نظر دهد، بعد از شکل‌گیری ساختار، نویسندگان ایده کلی را می‌نوشتند و آن توسط تیم حقوقی که جدا از نویسندگان بودند، بررسی می‌شد و کاربرگ حقوقی نیز به اثر اضافه می‌شد. بازنویسی سوم توسط من به عنوان سرپرست نویسندگان و مهدی رنجگری قاضی دادگستری و مشاور قضایی اثر انجام می‌شد و درنهایت آخرین بازنویسی در صحنه انجام می‌شد.

این نویسنده تاکید کرد: در سریال «آقای قاضی» ۳۰۰ بازیگر داریم که به معنای ۳۰۰ لحن متفاوت است. باید با لحن ۳۰۰ آدم مختلف در فضاهای متفاوت تمایزی ایجاد می‌کردیم که به صنف، شغل و مسائلی که پیرامون آن‌ها وجود دارد، بخورد.

او در پایان درباره تفاوت فصل اول با فصل‌های آینده «آقای قاضی» مطرح کرد: فصل دوم از نظر ساختاری تفاوتی با فصل اول ندارد و تنها شاهد موضوعات مختلفی خواهیم بود. امیدوارم که مردم با دیدن سریال «آقای قاضی» آگاهی لازم را پیدا کنند تا به خلوت شدن دادگاه‌ها و محاکم منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز